Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsammare internet med Airport?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har Chellos 1 Mbit-variant via kabelnätet. Min Airport Extreme-basstation är kopplad direkt till kabelmodemet. Jag ansluter till Airporten med min 15" PB 1,25 GHz.
Jag har irriterat mig på att nedladdningar av stora filer går mycket långsamt. Därför provade jag idag att koppla kabelmodemet direkt till PB:n. Känslan var ungefär som att gå från telefonmodem till bredband.
Nu undrar jag om det kan bero på nån konfigurering i Airportbasen eller datorn? Helst av allt vill jag ju surfa trådlöst. Några tips?

Jag har märkt att min 12" PB med Airport Extreme går betydligt långsammare så fort mottagningen bara tappar ett par "pinnar". Blir det bättre om du är precis i närheten av basstationen?

Jag vet även att wep-kryptering kan sänka prestandan. Prova även att byt kanal på din Airport-basstation, den kan störas ut av andra saker som t ex trådlösa DECT-telefoner, Micro etc.

Citat:

Skrevs ursprungligen av McFlurry
Jag har Chellos 1 Mbit-variant via kabelnätet. Min Airport Extreme-basstation är kopplad direkt till kabelmodemet. Jag ansluter till Airporten med min 15" PB 1,25 GHz.
Jag har irriterat mig på att nedladdningar av stora filer går mycket långsamt. Därför provade jag idag att koppla kabelmodemet direkt till PB:n. Känslan var ungefär som att gå från telefonmodem till bredband.
Nu undrar jag om det kan bero på nån konfigurering i Airportbasen eller datorn? Helst av allt vill jag ju surfa trådlöst. Några tips?

WEP ska inte dra ner prestandan märkbart för en 1Mb-förbindelse. Särskilt inte med 802.11g. Hur har du konfigurerat Airport-stationen. Fungerar den snabbt om du kopplar en en dator i den istället för modemet och gör en filöverföring. Det skulle även kunna vara problem med ethernet-förhandlingen mellan AirPorten och modemet. Tveksamt om man kan ställa det statiskt. En sak man kan testa är att koppla en hubb eller switch emellan. Det kan ofta hjälpa.

Vad gäller dålig signal kan det mycket riktigt dra ner prestandan märkbart då klienterna är ganska aggressiva med att försöka gå upp i hastighet. Men återigen borde du inte ha något problem att få ut 1Mbps i ditt nät.

När jag har testat har jag suttit ett par meter från Airporten. Jag har haft full mottagning i datorn. Jag har haft en switch inkopplad tidigare men har tagit bort den då jag numera bara har en dator hemma. Det var ingen skillnad på hastigheten när switchen var inkopplad.

Kontrollera att du har den senaste versionen av programvaran till basstationen (version 5.2 tror jag). Jag får ingen sänkning av prestanda via airport.

Ja, visst har jag senaste versionen av programvaran till min airport.
Så här kan problemet yttra sig. Om jag laddar en fil med BitTorrent via airport är överföringen i bästa fall 10 k/s men oftast mellan 0-2 k/s. När jag kopplar datorn direkt till kabelmodemet laddar samma torrent med mellan 50-60 k/s, ibland snabbare.

Aha! Bittorrent kräver lite speciella inställningar (portmappning som man brukar kalla det). Det finns en tråd på Apples diskussionsforum för Airport om det, du får söka dig fram till den.

Jag har tidigare provat att mappa portarna men det har varken gått bättre eller sämre. Nu tror jag dock att jag löst problemet.
I Airport Admin Utility under fliken Airport, Wireless Options... Där ökade jag Multicast Rate till max (24) den stod på 1 innan. Detta verkar ha gjort susen. Tydligen så påverkar valet Airportens räckvidd till det sämre men det är inget direkt på problem i min etta.

OT: TNT plingade just på dörren. Mitt trådlösa Apple tangentbord och min iCurve levererades

1
Bevaka tråden