Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dör MIDI-signalen efter vila?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem med att MIDI inte verkar fungera efter att datorn har varit i djup vila. Omstart verkar då vara enda lösningen. Lite jobbigt.
Är det någon annan som känner igen detta?

• Oregistrerad
  • 2004-01-14 15:23

Midi går inte i vila.
Men jag har märkt att om jag inte har mitt USB-midi interface på innan jag startar upp så hittar inte OSX den.

Vilken app gäller det?
(Varför jag frågar är att Digidesign rek. att man INTE har auto-vila/etc påkopplat.)

Vilket interface har du? Vilket program använder du det till?

Jag håller på (fortfarande) och testar Reason. Det använder jag med ett M-Audio Audiophile 24/96 kort som jag fick utbytt mot en senare revision då det blev hack och knas.

OK.
Det är verkligen ingen logik bakom mitt problem med att MIDI-signalen försvinner från Reason. Snackade med min kompis via iChat och Randevouz och kunde då spela i Reason samtidigt. Efter att ha fimpat iChat och nått annat program blev det ingen MIDI-signal i Reason.

Jag fattar inte...

• Oregistrerad
  • 2004-01-15 09:50

jag har också en del strul med tappad MIDI. samma sak när det gäller audio. händer inte ofta men ända ganska irriterande. vet inte om en uppdatering till Panther skulle göra någon skillnad men det funkar så pass bra annars så jag har inte vågat ta steget än. jag har stängt av all vad vila heter på min burk men det kan ända hända att MIDI dör i alla fall. eftersom det strular på både MIDI och audio med två olika interface så känns det som att det är systemet som är boven. kan ju vara lite taskiga drivrutiner men känns inte så.

G5 2x2
OS 10.2.8
Logic Gold 6.3.1
M-Audio Firewire 410
Motu fastlane 2x2

• Oregistrerad
  • 2004-01-15 09:57

Har precis samma problem, men när det inträffar så kan jag välja om vad som skall vara MIDI in (tror det heter så) i Reason så fungerar det igen.

• Oregistrerad
  • 2004-01-15 13:22

Tittar man runt i DUC så förstår man varför många pro studios inte går äver till OSX än. Midi/Audio core strular.

I mitt OSXsystem/Studio måste jag "bara" starta all midi först innan jag startar burken. Och i mellenåt starta om systemet för att midi ska fungera.

Så medan jag tycker OSX är ok så litar jag inte på det för jobb.

Jasså, det säger ni?
Detta låter ju inte bra. jag känner igen det där med att man tappar ljud en halv sekund också. Händer rätt sällan, men ibland tycker jag iTunes hoppar till lite i en låt, spolar man då tillbaka innan "hoppet" så är det inte där.

Detta tycker jag har varit fallet hela tiden med Mac OS X och nu körs 10.3.2 av mig.

Det var ju tråkigt att det här med MIDI-strulet verkar vara ett allmänt problem. Verkligen. Det är dags att sådana här saker som man tycker borde fungerar klockrent i OS X nu eftersom Apple gör både hårdvaran och mjukvara (kanske sällan helt sant...) och bla bla blaa.
Får väl in och tjata på feedback-sidan igen...

Citat:

Skrevs ursprungligen av xis
Tittar man runt i DUC så förstår man varför många pro studios inte går äver till OSX än. Midi/Audio core strular.

I mitt OSXsystem/Studio måste jag "bara" starta all midi först innan jag startar burken. Och i mellenåt starta om systemet för att midi ska fungera.

Så medan jag tycker OSX är ok så litar jag inte på det för jobb.

Vad har du för MIDI-rigg?

• Oregistrerad
  • 2004-01-16 10:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Vad har du för MIDI-rigg?

Har två. både Emagic och Digidesign.

1
Bevaka tråden