Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pro Tools & iBook

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 21:23

hej!

Jag har precis köpt en MBox och en mic. Jag installerade Pro Tools. När jag startade Pro Tools och skapade en new session. När jag valt namn och vart jag skall spara så dyker fönster upp, men just då blir skärmen nersläckt och en dialogruta som rekommenderar mig att starta om, jag har inget val, datorn fryser sig.

Någon som vet hur man löser det här?

Min iBook har 10GB hd, och det finns 3,4GB kvar som är ledigt. Jag har i o f har jag lite minne... jag har 384MB ram. Minimikravet är just 384MB. Det borde gå. Men samtidigt låter det som att det är pga minnet. Jag har inga andra program igång.

Tacksam för minsta hjälp!

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-13 21:39

Du har fått en Kernel Panic som beror på felaktiga drivrutiner, trasigt minne eller nåt annat som är fel i din dator.

• Oregistrerad
  • 2004-01-13 21:40

jag kom på en sak. Det har nog med vilken version av OS X jag har. Jag har Panther. Kollade in protools.com och såg en maaaassa uppdateringar. Känner mig väldigt osäker på vad jag skall välja där.... Någon som vet?

Jag har Pro Tools 6.1 som följde med paketet.

• Oregistrerad
  • 2004-01-13 21:43

Jag hoppas att jag inte behöver installera mer minne, för det kostar skjortan. I iBooken skall jag enbart spara ner ljudet från en mic. Har en stationär monsterburk för bearbetning. Visst borde det räcka med min iBook G3, med 384MB ram och 3GB ledigt utrymme?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-13 21:44

Det är nog drivisarna till Mboxen som är gamla och inte kompatibla med panther.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-13 21:52

Du skall ha version 6.2.2 av pro tools LE för att det skall funka med Panther.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-13 22:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peth
Du skall ha version 6.2.2 av pro tools LE för att det skall funka med Panther.

Precis, bara att tanka ner från http://www.digidesign.com/

• Oregistrerad
  • 2004-01-13 22:09

Tackar, laddar å laddar... rantar runt nervöst i lägenheten medans jag väntar...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Panaga
Tackar, laddar å laddar... rantar runt nervöst i lägenheten medans jag väntar...

Dessutom sa rekomenderas OS 10.3.1 INTE 10.3.2 an sa lange!

Lycka till!

• Oregistrerad
  • 2004-01-13 23:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Lordlondon
Dessutom sa rekomenderas OS 10.3.1 INTE 10.3.2 an sa lange!

Lycka till!

Aha...

Jag har fått det att fungera lite sådär... För att höra något i hörlurarna så måste jag ösa max på Gain.

Dessutom så funkade inte min NT3 mic utan batterier i, trots att den skall klara fantommatning... Så när jag satte i ett nytt batteri så fungerade micen (lampan lös)...

Måste man ha Gain på högsta eller typ mellan 95% till 100%?

Är det så som du sa, att det kan ha att göra med att jag har 10.3.2?

Citat:

Aha...

Jag har fått det att fungera lite sådär... För att höra något i hörlurarna så måste jag ösa max på Gain.

Dessutom så funkade inte min NT3 mic utan batterier i, trots att den skall klara fantommatning... Så när jag satte i ett nytt batteri så fungerade micen (lampan lös)...

Måste man ha Gain på högsta eller typ mellan 95% till 100%?

Är det så som du sa, att det kan ha att göra med att jag har 10.3.2?

Hmm, nej de har tydligen ändrat på sidan sedan sist jag kollade, nu står det att 10.3.x skall funka med PT LE 6.2.2 och Mbox.
Ang. din mic så är jag inte säker, men jag tror inte att du skall behöva ha reglaget i botten för att det skall höras, min tanke är att du kanske har haft playback/record "knappen" i playback läge när du inte har hört något?? Hoppas att det kanske hjälper!
Mvh

• Oregistrerad
  • 2004-01-14 15:18
Citat:

ag har precis köpt en MBox och en mic. Jag installerade Pro Tools.
Min iBook har 10GB hd, och det finns 3,4GB kvar som är ledigt.

Välkommen till PTools världen. Om läser ok Engelska så är Digidesigns egen forum mkt bra Finns här för MBox, LE, etc och en beskivning från Digi om hur man ska gå tillväga vid installation/felsökning/etc.
Läs här

Men till min första fråga: använder du bara en hårddisk till allt? system/audio/etc om så så se till att anskaffa en extern HD för audiofilerna.

Direkt från DUC:
"Verify that you have the Min/Suggested amount of Ram loaded in your system (384 Min, 512 Suggested)
-Make sure you are using a supported version of the OS
-Make sure all drives are formatted Mac OS Extended (HFS+) with OS X’s Disk Utility. Pro Tools can not use UFS or HFS volumes. If the drive was originally formatted in OS 9 or with any other application, backup the drive and reinitialize it with Disk Utility.
-If you are running a supported ATTO card make sure you install the ATTO Configuration Tool, this is a different application from Express. It can be found on the Pro Tools 6.x CD installer. This application installs necessary extensions for all supported ATTO cards.
-Confirm your System Preferences are set correctly:
Pro Tools requires a minimum monitor resolution of atleast 1024 X 768. This should be set prior to installing Pro Tools software.
In System Preferences > Classic > Start/Stop tab, Uncheck Start Classic when you log in.
In System Preferences > Energy Saver
Uncheck anything that allows the computer to go to sleep/shutdown/ power save etc.
In System Preferences > Date & Time
Verify that the date is correctly and that you are not using 24 hour time.
-Disable any Virus Protection Software and empty the Trash
Troubleshooting tips:
-Trash Pro Tools preferences Go to Users > “your user name” > Library > Preferences and trash DAE Prefs, DigiSetup.OSX and Pro Tools LE 6.0 prefs. Then restart the CPU.
-Quit Pro Tools and launch Apple's "Disk Utility" application. Select your boot volume, go to First Aid and select "Repair Disk Permisions." Apple recommends doing this any time an OS update or reinstall is done with OS X.
-Try creating a new user with admin priviledges and install Pro Tools to the new user account:
Uninstall Pro Tools by running the Pro Tools installer on your installation CD and Choose Custom > Uninstall.
Then go to System Preferences and create a new user (make sure to check the box to make the new user an Administrator).

From the Apple menu, log out and log back in under the new admin user you just created.
Reinstall Pro Tools to the new User Account and launch Pro Tools.
-Try removing any other USB devices that are plugged in. Then restart the CPU. (Mbox only)
-Check to see if you have another copy or another installation of OSX on your computer (in one case trashing another copy of OS X cleared up the 'Unexpectedly Quit' error messages).
-In System Preferences > Login Items make sure that no offending software is being loaded (in one case Palm software was causing a problem).
-For all Mounted Hard drives trash Volume.ddb files: Located In MacHD (and other mounted HD's) > Digidesign Databases > trash volume.ddb
-Trash Databases Folder (If present):
Located in MacHD > Library > Application Support > Digidesign > trash databases folder

• Oregistrerad
  • 2004-03-24 02:13

From everything that i've seen in studios around the world and on DUC it appears that the combination of ProTools and OSX is not yet ready for prime time. We're all better off with tried and trusted Mac OS Classic until Digidesign works out the kinks.

Just my .2 Euro...

Ursprungligen av trkkazulu:

From everything that i've seen in studios around the world and on DUC it appears that the combination of ProTools and OSX is not yet ready for prime time. We're all better off with tried and trusted Mac OS Classic until Digidesign works out the kinks.

Just my .2 Euro...

True!!

Den enda proffset som jag vet som anvander OS X ar William Orbit!, han kor PT och OS X.3

Underbart, och jag sjalv da, men jag ar inget proffs annu!!

• Oregistrerad
  • 2004-03-24 12:46

Couldn't agree more. Still in PT/9.2.2 land here.

• Medlem
  • International user
  • 2004-04-28 10:02

ProTools

ProTools 6.2 å uppåt fungerar i Panther. Du bör uppdatera den till det senaste versionen. Jag hade samma sak en gång i tiden för ett tag sen. Uppdatering är faktiskt en nyskrivet program.
Här så pratar jar om ProTools LE för OSX.

1
Bevaka tråden