Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Garageband/Midi-fråga

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Mac.
Jag har en synth.
Tänker skaffa Garageband.

Då är mina frågor:
1) Om jag kopplar synthen till datorn via dennas - http://www.m-audio.com/images/en/callouts/big/mobilepre_usb.jpg - 1/4" ingång = är det lika bra, sämre eller bättre än att ha ett midiinterface?
2) Kan man ändå tex ändra på vilket instrument som man vill att synthen ska föreställa i garageband?

Tackar på förhand

1. Vet ej.

2. Ja. Från Apple:
Over 100 Software Instruments
With a USB or MIDI keyboard, you can play and record using hundreds of additional instruments including a new Grand Piano, 12-String Guitars, Vibraphones, additional Drum Sets, new Organs, Electric Pianos, Synthesizers and Basses.

Götta med snabbt svar!
Tackar.

1. Det funkar inte att koppla in midi i det uttaget. Det krävs ett midi-interface typ detta. Den ingången är för att koppla in ett analogt instrument eller mikrofon (då är det iofs bättre att använda XLR-utgången).
2. De samplade instrument som finns i GarageBand kan enbart styras av midi. Inte av ett anlogt instrument (gäller för övrigt alla liknande program). Med klaviaturen kan man sedan få det att (nästan) låta som ett riktigt instrument även om exempelvis Reason och andra program gör den funktionen bättre –_men förstås till ett dyrare pris.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-14 00:43

JSTFrasse - Du måste skilja på två saker här:

Din synth skickar ut ljud i form av elektroniska signaler som kan kopplas till en stereo och avnjutas med dess högtalare. Du kan också koppla synthen till M-Audios MobilePre USB via den 1/4" monoingång som finns och då skapas en digital ljudsignal som kan lagras och redigeras på datorns hårddisk, överförd via USB. (Signalen kan naturligtvis spelas upp igen.) Detta ljud kan du spela in i GarageBand och redigera, flytta mm. Du kan dock inte få det inspelade spåret att låta med annat ljud.

För att få din synth att låta med annat ljud måste du koppla den via ett MIDI-interface. MIDI-signalen innehåller inget ljud, endast information om vilket ton som ska spelas, hur starkt den ska spelas, när den startar och slutar, om det är vibrato mm. GarageBand spelar sedan en ton med det ljud du valt baserat på den informationen.

Alltså, svaret på fråga ett: Det är en helt annan sak än att ha ett MIDI-interface! Vill du kunna spela ljuden i GarageBand med hjälp av din synths klaviatur måste du skicka MIDI-signaler. Vill du kunna spela in din synths ljud måste du dessutom koppla in den med exempelvis M-Audios apparatur... alltså bägge sätten.

Fråga två: Nej. GarageBand spelar bara upp olika ljud efter MIDI-signaler. Ett USB-keyboard skickar också MIDI-signaler direkt via USB.

Du skulle kunna använda en sån här rackare från M-Audio med både audio och MIDI i samma apparat.

Förlåt mitt långa och omständliga svar... hoppas du får klarhet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Florin
JSTFrasse - Du måste skilja på två saker här:

Din synth skickar ut ljud i form av elektroniska signaler som kan kopplas till en stereo och avnjutas med dess högtalare. Du kan också koppla synthen till M-Audios MobilePre USB via den 1/4" monoingång som finns och då skapas en digital ljudsignal som kan lagras och redigeras på datorns hårddisk, överförd via USB. (Signalen kan naturligtvis spelas upp igen.) Detta ljud kan du spela in i GarageBand och redigera, flytta mm. Du kan dock inte få det inspelade spåret att låta med annat ljud.

För att få din synth att låta med annat ljud måste du koppla den via ett MIDI-interface. MIDI-signalen innehåller inget ljud, endast information om vilket ton som ska spelas, hur starkt den ska spelas, när den startar och slutar, om det är vibrato mm. GarageBand spelar sedan en ton med det ljud du valt baserat på den informationen.

Alltså, svaret på fråga ett: Det är en helt annan sak än att ha ett MIDI-interface! Vill du kunna spela ljuden i GarageBand med hjälp av din synths klaviatur måste du skicka MIDI-signaler. Vill du kunna spela in din synths ljud måste du dessutom koppla in den med exempelvis M-Audios apparatur... alltså bägge sätten.

Fråga två: Nej. GarageBand spelar bara upp olika ljud efter MIDI-signaler. Ett USB-keyboard skickar också MIDI-signaler direkt via USB.

Du skulle kunna använda en sån här rackare från M-Audio med både audio och MIDI i samma apparat.

Ja eller som jag skrev i inlägget ovan...

funderar på att köpa ilife med garageband... hur kopplar jag in min elgitarr? kör med ibook

En sån här eller ett ljudkort liknande det som länkades till ovan.

• Oregistrerad
  • 2004-01-14 15:01

Eller en M-Box eller . . .

ja jag har ju ingen line in på min ibook så det måste väl bli en sån där usb grej

när dyker ilife 4 upp?

I början av februari, ser det ut som...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Florin

Tack! Det var ett helt perfekt svar!!!

Verkar som om jag kör enligt beprövad metod:
"Fort men fel..."

1
Bevaka tråden