Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

tangentbord

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-14 10:12

hej
Jag har köpt ett pc- tangentbord så jag tog en rövare och provade det på en G4 med os x på. Hur får jag extratangenterna att fungera? Det är inget appletangentbord, innebär det att det omöjligt kan fungera? jag har hört att Apple skall vara så lätt....
Måste jag köpa tangentbord från Apple??

Villka extratangenter är det vi pratar om?

• Oregistrerad
  • 2004-01-14 11:51

antagligen kommando och allt-tankenterna. Det skulle iallafall jag gissa på.

• Medlem
  • 2004-01-14 19:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av slarti
antagligen kommando och allt-tankenterna. Det skulle iallafall jag gissa på.

Du gissar totalt åt skogen fel. Jag menar tangenten för att byta mellan romanji/hiragana/katakana och tex byta mellan kanji och inte. Naturligvis INTE windows-tangenten, fönstertangenten och de tre ACPI-tangeterna, för sånt har ju inte Macintoshen...
Tangentbordet har 109 tangenter + 3 för ACPI.
Se här:
http://store.yahoo.co.jp/elecom/000667.html

http://www2.elecom.co.jp/products/TK-U12FYLBK.html

reifu

Köpett riktigt tangentbord till din Mac så slipper du en massa trams.:D

• Medlem
  • 2004-01-15 06:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Köpett riktigt tangentbord till din Mac så slipper du en massa trams.:D

och vad är det?

Citat:

Skrevs ursprungligen av ln_
och vad är det?

Ett sånt här kanske? Annars har jag ett orginaltangentbord (litet) över.

• Medlem
  • Sverige
  • 2004-01-15 12:51

När jag switchade så fick jag inget tangentbord med maskinen så jag var tvungen att använda ett Logitech tangentbord, till slut blev jag faktist riktigt trött på alltihop så jag skaffadde ett tangentbord som Daniel länkar till, det är värt varje öre eller cent som det är här...

• Oregistrerad
  • 2004-01-15 13:17

jag har ett sådant fast bluetooth, det är sjukt bra.

• Medlem
  • 2004-01-15 13:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Ett sånt här kanske? Annars har jag ett orginaltangentbord (litet) över.

Jaha? Vad skall jag med det till? Jag ser inget japanskt över det! Vitsen är ju att jag SKALL SKRIVA JAPANSKA på det! Men jag har lagt ner den avdelningen, jag får köra windows istället.... :P:P

• Medlem
  • 2004-01-15 13:36
Citat:

jag har ett sådant fast bluetooth, det är sjukt bra.

Om du menar apples tangentbord så är dom sjukt dåliga nuförtiden - INGET Apple tangentbord är lika bra som mitt fina gamla Saratoga! ADB, det är grejor det!
ln;)

• Oregistrerad
  • 2004-01-15 13:48

du kan ju säkerligen beställa ett japansk apple-tangentbord annars.

• Medlem
  • 2004-01-15 14:08
Citat:

jag såg inget i affären, iaf.

• Medlem
  • 2004-01-15 14:32
Citat:

Och fungerar det?

• Oregistrerad
  • 2004-01-15 14:43

Ja varför skulle inte det fungera?
Man kan ju ställa in vilket tangentbord man använder, eller rättare sagt, vilket språk tangentbordet är på.

• Medlem
  • 2004-01-15 16:33
Citat:

Ja varför skulle inte det fungera?
Man kan ju ställa in vilket tangentbord man använder, eller rättare sagt, vilket språk tangentbordet är på.

Därför att det inte fungarade i detta fallet. Men det är väl så att man måste använda Apple-prylar. Jag har med framgång ställt in japanska som språk innan.
Språk är inte lika med layout på tangenbordet! Är det så svårt att fatta??

• Oregistrerad
  • 2004-01-15 17:09
Citat:

Därför att det inte fungarade i detta fallet. Men det är väl så att man måste använda Apple-prylar. Jag har med framgång ställt in japanska som språk innan.
Språk är inte lika med layout på tangenbordet! Är det så svårt att fatta??

Nu behöver vi inte bli arga här eller använda grovt språk.
Jag menade att man skulle ställa in tangentbordslayouten i macen och använda ett japanskt appletangentbord. Men du kan hitta andra japanska tangentbord till din mac också, bara de stöder OS X.

Citat:

Jaha? Vad skall jag med det till? Jag ser inget japanskt över det! Vitsen är ju att jag SKALL SKRIVA JAPANSKA på det! Men jag har lagt ner den avdelningen, jag får köra windows istället.... :P:P

Du kan inte begära att vi ska vara tankeläsare. Först och främst måste tangentbordet fungera tillfredsställande på de språk som systemet använder, sen måste du se till så att det finns stöd för japanska i systemet (finns på systemskivan). Sedan måste du se till så att det finns stöd för japanska i skrivprogrammet. Nog om detta. Om du vill köpa ett japanskt tangentbord föreslår jag att du ringer till Apple el. försöker få tag på en lokal ÅF och be dom att ta in ett åt dig.

• Medlem
  • 2004-01-16 10:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Du kan inte begära att vi ska vara tankeläsare. Först och främst måste tangentbordet fungera tillfredsställande på de språk som systemet använder, sen måste du se till så att det finns stöd för japanska i systemet (finns på systemskivan). Sedan måste du se till så att det finns stöd för japanska i skrivprogrammet. .

Suck. Läs föregående meddelande!

Det är väl egentligen ingen idé att försöka hjälpa den här tjurskallen som bara kommer med oartigheter när när folk försöker hjälpa till. Och nu får jag väl snart skäll för att jag inte kan japanska och fattar vad jag länkar till, men är det möjligen det här du är ute efter? I så fall ska stöd finnas för det på systemsidan även om du har köpt din Mac i Sverige. Men om du sedan vill använda Microsoft Word till det så tror jag att det programmet använder egna teckenuppsättningar, vilket kan leda till lite mer krångel innan du löser det här.

• Medlem
  • 2004-01-18 12:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Det är väl egentligen ingen idé att försöka hjälpa den här tjurskallen som bara kommer med oartigheter när när folk försöker hjälpa till. Och nu får jag väl snart skäll för att jag inte kan japanska och fattar vad jag länkar till, men är det möjligen det här du är ute efter? I så fall ska stöd finnas för det på systemsidan även om du har köpt din Mac i Sverige. Men om du sedan vill använda Microsoft Word till det så tror jag att det programmet använder egna teckenuppsättningar, vilket kan leda till lite mer krångel innan du löser det här.

Tack för all hjälp! Jag har förstått nu att jag är en idiot som har köpt nåt annat än från Apple. Men säg mig, om Ni skall köpa en ny laserskrivare, vad köper Ni då?
Eller det kanske är så att ingen Macintosh-användare skriver ut på papper längre?

• Oregistrerad
  • 2004-01-18 13:00
Citat:

Tack för all hjälp! Jag har förstått nu att jag är en idiot som har köpt nåt annat än från Apple. Men säg mig, om Ni skall köpa en ny laserskrivare, vad köper Ni då?
Eller det kanske är så att ingen Macintosh-användare skriver ut på papper längre?

Om man ska köpa en laserskrivare så kollar man först upp om den stöds av Macintosh sen kan man köpa den. Det är inget problem så länge den stöds och det finns många skrivare som stöds i OS X

Citat:

Du gissar totalt åt skogen fel. Jag menar tangenten för att byta mellan romanji/hiragana/katakana och tex byta mellan kanji och inte. Naturligvis INTE windows-tangenten, fönstertangenten och de tre ACPI-tangeterna, för sånt har ju inte Macintoshen...
Tangentbordet har 109 tangenter + 3 för ACPI.
Se här:
http://store.yahoo.co.jp/elecom/000667.html

http://www2.elecom.co.jp/products/TK-U12FYLBK.html

reifu

De tangentbordet verkar inte vara kompatibla med Mac OS X...

Det behövs ju rimligtvis någon slags mjukvarustöd i systemet också. Jag har ingen aning om hur det funkar med japanska tecken, och vet inte om det finns någon här som vet. Kolla om du kan hitta något tangentbord som anger sig för att vara kompatibelt med Mac (inte nödvändigtvis ett Apple-tgb), så borde det funka.

1
Bevaka tråden