Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Möjligt att göra en DVD som funkar i PAL och NTSC?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Är det möjligt att göra en DVD skiva som innehåller både NTSC och PAL formaterat videomaterial och menyer? Genom att på nått sätt välja vart man bor i en första meny så får man rätt videostandard.
En grej skulle vara att göra allt i NTSC och sen räkna med att konsumenten har NTSC kapabel TV och DVD spelare, men riktigt så kan man nog inte göra då långt ifrån alla har det.

Detta är för att slippa göra två mastrar och sen blir det förvirrat i packeteringen om vilken skiva som ska vart.

Misstänker att svaret är "NEJ. Det går inte!", men jag frågar ändå.

Passar på att fråga om någon har erfarenhet av att ha konverterat en PAL quicktime till NTSC quicktime med QT-Player eller Compressor med allt vad det innebär i upplösning och rutor per sekund?
Funkar det och ser det bra ut på NTSC-versionen?

  • Medlem
  • 2004-01-14 13:50

Om du gör menyerna i sv/v, så kan du ju lägga dem i NTSC, så ser de likadana ut i alla fall när de spelas på en PAL-TV... eller?

Min erfarenhet av konverteringar är att det funkar hyfsat för "normalt filmmaterial", men mindre bra för animationer och vinjetter. Nu har jag förvisso inte konverterat i den riktningen, men jag skulle tro att det kan bli osynk och ryckigt. Upplösningen är nog inget större problem, det ser sämre ut i andra rikningen. Du kan ju bara låta materialet beskäras också.

Är inte Cleaner bra på sånt här?

Tack, men blir inte problemet att få spelaren att fatta att kicka igång i PAL eller NTSC? Och om man väljer PAL hur lägger man upp det på skivan så DVD-spelaren förstår vart de ska hämtas?

Är detta överhuvudtaget möjligt?
Det är det som är den stora frågan.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 15:55

The DVD Specification doesn't allow mixing 2 video standards in the same project.

You can consider DVD 10 (replicated), double-sided, single layer disc distribution. PAL on one side, NTSC on the other; not much room for a label, but cheaper, and more compatable because it's replicated. Or, in January sometime, we're supposed to get double-sided DVD + R's from Phillips, which could be almost as compatable as replicated discs, and cheaper if you need just a few of them.

If you are going to go ahead with two DVD R's, distribute your project's on two 3.95 GB discs. Find someone with an S201 to do the final burn (you can take the files to him/her on two DVD R's that you write the Video TS and Audio TS folders on, with DVD SP or Toast). These 3.95GB discs are much more compatable with DVDplayers out there (you don't want to be handling tech support from a viewer in Japan whose disc of yours won't play, I wouldn't imagine!

Jag tycker inte du ska göra en DVD i endast NTSC då NTSC är så mycket sämre.

Tack så mycket för svaret! Det var precis den infon jag var ute efter!

Att lägga på varsin sida är kanske smart.
Och nej, jag vill inte använda mig av NTSC alls, det är ju som sagt sämre än PAL.

Tack tack!

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2004-01-15 00:20

Exportera PAL filer från FCP4 ta in dom i DVD studio PRO som NTSC projekt så konverterar den filerna till NTSC och går att spela på NTSC DVD spelare

1
Bevaka tråden