Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgr t 10.3 server, vad tänka på?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi kör f.n. 10.1.4 och har nu köpt 10.3 för att uppgradera vår server (ren filserver). Vad ska man tänka på? Kan man bara köra igång installationen från CD'n och räkna med att allt ska gå som på räls, både när det gäller installation/uppgradering och funktionen av servern. Helst vill vi ju inte behöva gå in och göra massa nya inställningar för att allt ska funka som tidigare.

Burken är en G4 Quicksilver, med 2 externa SCSI-diskar som är de delade volymerna. Systemet ligger på den interna IDE-disken. En AIT-station är även kopplad till burken via firewire. Inga avancerade grejer alltså.

Erferenheter, tips och varningar efterlyses. Ska tillägga att jag inte är någon expert när det gäller servrar, så ni får gärna hålla det hela på en mänsklig nivå.

Börja alltid med att klona din befintliga server, dvs kopiera över samtliga diskar med hjälp av tex carbon copy cloner. Programmet hittar du på macupdate.com

Efter en säkerhetskopiering brukar jag koll a om det finns några programuppdateringar till det befintliga systemet. Om det gör det så laddar jag ner dem och installerar dem.

Därefter kan du göra en installation/uppgradering från din CD. Starta servern som vanligt och starta sedan installationen från CD skivan.

Efter installationen gör jag en pgruppdatering igen. Fungerar då allt (låt servern arbeta några timmar) så låter jag solen skina hela dagen. Om saker och ting strular är det bara att formattera hårddiskarna och kopiera tillbaka det ursprungliga systemet. Ingenting har gått förlorat mer än några timmar av livet. Timmar som kan ses som erfarenhet.

Om det går åt pipan ska man inte ge upp utan försöka igen men då göra allt på ett annat sätt, i en annan ordning.

• Medlem
  • 2004-01-15 14:36

Man kan tänka sig att också spegla servern till en annan maskin (låna en burk..) och sedan uppgradera och testa så allt ligger på plats under en tid. Det kan bli lite jobb med att få alla användarkonton att fungera som tänkt, speciellt med delade filer/script eller domäner. Sedan är det "bara" att göra ett byte som knappt märks för användarna förhoppningsvis.
/L

Apples manualer kanske kan ge lite hjälp och info. Speciellt den som heter "Migrating to Mac OS X Server"

http://www.apple.com/server/documentation/

• Oregistrerad
  • 2004-01-19 21:12

För att gamla konton skall fungera bra kan man behöva rensa lite i Librarymappen innan man gör en migration. Beroende på vilka program man kör kan detta ställa till med en del trubbel.
Jag har haft problem med vissa Finderinställningar, Officeprogrammen och AppleWorks! Det är ju minst sagt lite meckande ju fler användare man har att migrera. Lycka till!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 15:48

Kaspar,

Ta en titt på:

www.afp548.com

-Torkel

1
Bevaka tråden