Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Macmodell är det?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något sätt att med hjälp av serienumret på ex en iBook att kolla vilken modell det är? Jag har grannens iBook här och ska försöka fixa till den, alternativt installera Mac OSX på den. Men skulle i så fall vilja veta vilken modell på iBook det är, den är inköpt 2001.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 15:57

Du kan inte starta datorn och kika i Apple Systeminformation bara? Eller startvägrar den?

Serienummret säger ju ingenting om huruvida minnet är utbyggt osv.

Ja visst ja, det kunde man se. 500 mhz, är det nån idé med Mac OSX, hursomhelst måst det i mera minne 192 MB räcker inte långt.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 16:01

Jajjamensan. Under verktygsprogram, såklart.

Är det någon som vet hur det ser ut på en sådan? Det är två minneskretsar i den, en 64 MB och en 128 MB, vilken av dem sitter i från början? Är den fastlödd eller lös? Och slutligen var sitter minnena? Det är en vit iBook 500.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 16:16

Du kan kika på Apple History på år 2001 och de två iBook modeller som fanns då (Summer 2001, Late 2001). Båda hade 128mb onboard ram. Sommarvarianten var väl den första vita iBooken med "Dual USB".

För att veta säkert vilken modell det är kan du dels kolla om den har 2st USB portar. Isf. är den från sommaren 2001 eller senare. Sedan får du jämföra infon i systeminformation med den på apple history.

Sedan kan du ladda ner en servicemanual som beskriver hur du byter minne i maskinen och mycket annat matnyttigt. Välj antingen Dual USB eller Late 2001 manualen utifrån den maskin du har.

Lycka till Nurell, och välkommen tillbaka till 99mac.

Tackar tackar, jag ska kolla.

Eller hämta Mactracker. Bättre än Apple History.

Förmodligen är det väl den modellen som jag hade förut, med 64 mb ram inbyggt.
Jag började faktiskt med mac os 10.0.? då och det fungerade väl...sådär kanske. :rolleyes:
Men använder man den iBooken fortfarande och tycker att det räcker så borde man väl bli mer nöjd med mac os 10.3 än nåt annat operativsystem.

Då ska jag beställa en 512:a till den och slaska in Panthern på den sen.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 16:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sportmössa
Eller hämta Mactracker. Bättre än Apple History.

Härligt. Det där har jag saknat sedan OS9 varianten som jag använde för en massa år sedan.

Borde väl vara en äldre iBook än Summer 2001 hon hade va Nurell? Det minnet registrerades som 64+64MB i sysinfo? Borde det inte stått 128mb om den hade haft 128mb onboard?

Har kollat MacTracker nu, det är en med dual USB med 64 MB built-in.
Den borde väl gå att skrämma upp och köra Mac OSX på för en som bara ska skriva, maila och surfa?
Ser att skärmen är mörkare neråt högre kanten, ca 40% av skärmen diagonalt är påtagligt mörkare. Är det ett varningstecken på att något är på G?

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 17:07

Jag såg det nu.
Motherboard RAM: 64 or 128MB

OSX 10.3 kommer gå finfint på den maskinen med lite mer minne installerat. Blir en perfekt mail/surf/skriv dator. Bry dig inte om att installera 10.3 innan du ordnat minne dock.

Jag får väl reda ut det här då...

Om jag inte minns fel så, kom iBooken i fyra modeller. En med cd-brännare, en med dvd spelare och en med en combo drive som samtliga hade 128 mb ram inbyggt. Men därutöver fanns det också en modell (snikvariant) med cdspelare och bara 64 mb ram inbyggt.

Det är snikmodellen det handlar om. Men nu ska vi skrämma upp den, om inte det där med bildskärmen som jag bekrev tidigare är ett allvarligt problem.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-14 18:00

Jag har en snikvariant och den mår fin fint med panther och 320 Mb. Fast det är klart lite mer minne hade väl inte varit så dumt. Fast eftersom den mest är en surfa-i-soffan-dator så funkar det.

1
Bevaka tråden