Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SHB kommer med Macprogram

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
För några veckor sen skrev jag till Handelsbanken och klagade över att jag inte kan använda Maccen till mina bankärenden.
Och idag kom svaret , under våren kommer ett nytt system anpassat för Mac OSX!
Fast han lade till en liten brasklapp om ev förseningar.
Men att det är på gång är ju positivt ändå!:))

mvh
sventa

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-15 23:43

I höstas lovade dom väl sista kvartalet 2003.

Byt bank!

Ska byta bank illa kvickt till Nordea, men har ändå anmält mig som betatestare. Handelsbankens lösning är fullkomligt idiotisk i Windows också.

Sportmössa/
berätta gärna varför den är fullkomligt idiotisk! Jag diggar den som fan i windows. Har haft två andra banker tidigare och även om jag helst kört på Macen eftersom den är bärbar så trivs jag betydligt bättre med SHB i pc:n än med att sitta och knappa på dosor. Responstiderna är sekundsnabba och 7-8 räkningar tar mig ett par, tre minuter från start till finish.
Och att flytta med certifikatet till jobbet eller på semestern är gjort i en handvändning (enklare än att betala räkningar med en dosa).
Sen att man kan bryta ihop på dem för deras tjockskallighet var gäller Safari och Mozilla osv är en annan sak...

• Medlem
  • 2004-01-16 00:16

1. Du måste ha en .p12-fil (en certifikatfil) på datorn.
2. Du måste installera SmartTrust eller det äldre iD2, vilket krånglar som bara satan. Säkerhetsprogramlösningen gör också att du inte kan använda internettjänsterna utomlands, på internetkaféer, flygplatser, bibliotek, hotell eller andra platser där du inte får eller kan installera program.
3. Banken funkar bara i Classic på Macen, eller Mac OS 9 eller äldre. Det fungerar inte direkt i Mac OS X och inte heller på en Linux-dator, vilket är skandal.
4. Du måste ha Internet Explorer. Funkar dåligt med Netscape. Funkar inte alls med Mozilla, Mozilla Firebird, Opera eller någon annan vettig webbläsare.
5. Banken fungerar inte alls mellan kl 24.00 och 06.00.

Handelsbanken är sämst. Bara skit. Praktiskt taget alla andra banker (undantaget Skandalbanken väl?) fungerar direkt i Mac OS X. Nordea har en av de allra bästa lösningarna.

1. Inget problem.
2. Inget problem. Har aldrig krånglat för mig. Kommer alltid åt min bank via min minsta portabla pc när det behövs (typ en gång om året).
3. Inget problem... som sagt, jag skiter i Macen i detta fall. Vore fint om det funkade, men jag har två Win-PC också och där funkar SHB helt perfekt. Att SHB inte funkar på Linux är ingen "skandal" för mig (även om SHB:s tröghet i dessa fall är beklaglig).
4. Zzzzz.... lite upprepning här, va? Vad saken gällde, från min synpunkt, är att SHB är en YPPERLIGT nätbank i Windows. Jag föredrar Mac OS X i alla lägen där det är möjligt, men jag kan fan uppskatta Windows XP också. Det är skönt att inte vara taliban.
5. Gör den inte? Det har jag för mig att den gör. Men jag har kanske aldrig betalat räkningar mitt i natten...

Slutsats: "Handelsbanken är sämst?" Ja, om man bara har Mac och vägrar Windows. Då är självklart alla andra banker som kan tillhandahålla vilken-lösning-som-helst bättre.
Men vi är ganska många som gillar SHB:s lösning för Windows, det var bara det jag ville säga. Har själv haft FSB och SEB i många år tidigare (i både Mac och PC då med) men SHB är bättre eftersom det helt enkelt går så otroligt mycket snabbare och smidigare att betala räkningar, ta utskrifter, kolla konton osv.
Jag kan bara jämföra med mina kompisar som har andra banker - ingen är i närheten av SHB:s snabbhet i Windows.
Men, är man Mac-taliban har man givetvis ingen aning om detta. Hur skulle man kunna ha det? Då skulle man ju ha varit tvungen att sitta en minut vid en PC med Windows...

• Medlem
  • 2004-01-16 10:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
5. Banken fungerar inte alls mellan kl 24.00 och 06.00.

Inte nu längre, va?

Citat:

Handelsbanken är sämst. Bara skit. Praktiskt taget alla andra banker (undantaget Skandalbanken väl?) fungerar direkt i Mac OS X. Nordea har en av de allra bästa lösningarna.

Jag håller med om att det är kasst att de inte kan få fram en vettig lösning till Mac OSX, men nu är väl inte internettandet det enda som avgör om en bank är bra eller dålig.

Handelsbankens internet är inte smidig, men väl prisvärd.

wlao/
den är inte särskilt osmidig heller, faktiskt. Att ta med den (certifikatet) på semestern är i princip lika lätt som att ta med en dosa.
Och att betala räkningar - det går enormt smidigt.

Vad jag vill ha sagt är väl att vi SHB-kunder som också har Mac givetvis intresserar oss för Mac-lösningen som har utlovats hur länge som helst... därav trådar som denna. Att då direkt få rådet från folk som couldn't care less att "BYT BANK!" är smått tröttsamt.
Jag HAR redan bytt bank, jag gillar SHB (även av andra skäl än nättjänsten), därför är jag nyfiken på hur det går med deras Mac-projekt... Safari 2005?
Men, jag skulle ALDRIG sitta med SHB i en gammal Netscape och Classic!

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-16 10:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stinky
Men, är man Mac-taliban har man givetvis ingen aning om detta. Hur skulle man kunna ha det? Då skulle man ju ha varit tvungen att sitta en minut vid en PC med Windows...

Ja, hur skulle man kunna ha en aning om det? Det här är fånigt... Tråden handlar om hur väl en internetbank funkar för Mac, det är skrivet i ett mac-forum och att då komma med "lösningen" att man ska sätta sig en minut vid en PC blir bara... löjligt.
Man kan dessutom sätta "lösningen" i relation till att kanske uppåt 90% av dem som skriver här inte har tillgång till en peze hemma...

Nåväl, åter till ämnet:
Jag har bestämt mig för att byta bank ändå även om de nu kommer med X-stöd. Efter att kollat runt verkar Länsförsäkringar ha samma grejer som gjorde att man en gång valde SHB (gratis internetbank, privatgiro, telefonbank, etc). De har i alla fall X-stöd med Explorer, Safari vete fan. Någon som testat?

rk/
Nej, tråden handlar faktiskt om SHB:s planerade lösning för Mac OS X - inte om hur det funkar i OS 9. Och definitivt inte om ANDRA banker. Ett beprövat tips är att läsa första inlägget...
Det jag reagerade på var de första svaren på trådskaparens inlägg: Först detta eviga "byt bank!" från nån som inte bryr sig öht.
Och sen skrev Sportmössa att "Handelsbankens lösning är fullkomligt idiotisk i Windows också".
Jag skrev inte att "lösningen att sätta sig vid en PC" utan gav ett direkt svar på Sportmössas diskutabla påstående.
Nu när detta är avklarat återvänder jag gärna till trådens ämne. Vilket alltså inte ANDRA bankers Mac-lösningar, som du vill komma in på. Den tråden finns säkert nån annanstans.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-16 12:09

Visst Stinky, du har rätt. Tråden handlar om SHB:s planerade lösning för Mac OS X. Det var egentligen jag inne på också, jag nämnde aldrig något om OS 9.
Det intressanta är ju (även om det är väldigt offtopic) hur man tolkar en textmassa som man plöjer igenom. Jag läste tråden en gång till och jag förstår vad du svarade på. Men jag förstår också varför jag "tröttnade till" över windows inblandning i tråden om SHB:s X-lösning. Det är också väldigt möjligt att du var fel måltavla för den tröttheten.

Peace in the World!

• Medlem
  • 2004-01-16 12:31
Citat:

wlao/
den är inte särskilt osmidig heller, faktiskt. Att ta med den (certifikatet) på semestern är i princip lika lätt som att ta med en dosa.
Och att betala räkningar - det går enormt smidigt.

Visst, när det väl är installerat och klart är det väldigt smidigt. Mitt stora klagomål är att jag måste köra den i Netscape i Classic.
Och sen kan man väl hålla med om att det är opraktiskt att inte kunna använda tjänsten på ett internetcafe i Nepal, men för min del är det sällan aktuellt. Skulle jag inte ha tillgång till dator ringer jag antingen till telefonbanken eller till min kontakt på bankkontoret.

Citat:

Vad jag vill ha sagt är väl att vi SHB-kunder som också har Mac givetvis intresserar oss för Mac-lösningen som har utlovats hur länge som helst... därav trådar som denna. Att då direkt få rådet från folk som couldn't care less att "BYT BANK!" är smått tröttsamt.

Håller helt med!

Peace.

Jag måste säga att jag tycker tycker SHBs lösning är jättebra.
Har haft den ett antal år och man slipper massa krångliga dosor och annan bråte.
Jag har några pc här hemma så det här med Mac och banken är inte akut för mig men jag tyckte det var dåligt att inte macanvändare kunde använda internet
till att betala räkningar osv , därför skrev jag ochklagade.
När det gäller dom i strängen ovan som haft problem så kanske problemet är bakom tangentbordet och inte i själva systemet!:)

Ska bli intressant att se SHB:s lösning för OS X, när det väl kommer...
Just nu är dock inte mitt behov så akut. Fick relativt enkelt igång det i Classic och nu fungerar det minst lika bra som i Windows, så nu har 486:an bytts ut mot en iBook G4 på 800MHz

Som tidigare sagts är det mycket mer är just internettjänsten som spelar roll när man väljer bank. I mitt fall (och min fars) beror det främst på det personliga bemötandet i lokalkontoret, men även avgifterna spelar en viktig roll.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 23:11

Tycker SHB suger - inte för internettjänsten som funkar hyfsat (kul att se gamla Netscape i Classic då och då) utan för att de nu har sänkt räntan, även om man har en kvarts mille på kontot (innan skattmasen får pengarna) så får man i princip ingen ränta alls och de har börjat ta ut utgifter för betalningar till postgiro, iofs struntsumma per transaktion men det suger att det kostar att ha pengar i deras &%&5 bank.
(ränta och avgift gäller SHB's företags paket - vet ej hur det ser ut för privatperson)

Även lite bitter att jag följde deras råd att investera i telekom aktier för några år sedan . 90% av de slantarna gick upp i rök :rolleyes:

Anledningen till att jag inte byter bank är att jag har 100 andra grejer att göra med högre prio....

• Oregistrerad
  • 2004-01-17 23:25

Handelsbanken har en egen microsajt på www.bytbank.nu där de talar om att det är mycket lättare att byta bank än vad man tror. Så ta dem på orden och gör som jag, byt till nordea.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-17 23:31

Även om det funkar skapligt i classic så tär musik, filmer & bilder hårt på min 40 giggare. Det skulle vara skönt att kicka ut 9:an nångång även om det kanske bara rör sig om 300-400 Mb...

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-17 23:44

Ha ha, kollar man på bytbank.nu så dyker den här bilden upp sidan två...

• Medlem
  • 2004-01-18 00:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andreas Norén
Handelsbanken har en egen microsajt på www.bytbank.nu där de talar om att det är mycket lättare att byta bank än vad man tror. Så ta dem på orden och gör som jag, byt till nordea.

Det visas bara en blå bakgrund när jag försöker att titta på den där sidan i Mozilla Firebird eller Safari.

Citat:

Det visas bara en blå bakgrund när jag försöker att titta på den där sidan i Mozilla Firebird eller Safari.

Stäng av funktionen "Blockera popupfönster"

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-01-18 16:14

Jag hoppas det kommer snart.

Jag håller med att "byt bank" temat är rätt så uttjatat nu. Vi vet detta. Tack för tipset.
Det finns många anledningar varför man använder en bank. Det är inte alltid som det bara handlar om internetbank i en bankkontakt. Sedan är det väl bra att man försöker påverka så att vi Macusers har större valmöjligheter. Maclösningar på fler ställen är ju bättre.

Däremot kan jag tycka att om man reser en del, obs! utan någon bärbar dator, så är det krångligt att bara låna en dator och göra sina bankärenden.
Då är faktisk t.ex. en dosa bättre.
Det är min åsikt.

1
Bevaka tråden