Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Resultat av lekande i Garageband

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-16 18:18

Nillon och ciryon var i vår butik idag och testade Garageband..
Dom lekte runt lite med programet och skapade detta mästerverk.
http://w1.409.telia.com/~u40923677/nillon_o_ciryon.mp3

Nillon spelar på Ciryons elgitarr, och ciryon fixade trumloopen och spelade bas på keyboarden.
Slutet på låten är lite tvär, menmen..
Bra första försök iaf

// Johan
Kullander & Kullander

Senast redigerat 2004-01-16 20:42
  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-16 18:25

Till vårt försvar får jag säga att allt är gjort på under tio minuter...

Citat:

Skrevs ursprungligen av JohanK
Slutet på låten är lite tvärt, menmen..

Ja, vi hann inte klart juh.

Tog bara några minuter också. Det fräcka är att gitarrerna är loopade om och om igen. Man bara drog ut så länge det behövdes.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2004-01-16 18:29

Det var ett sjukt bra och roligt program... Jag längtar till jag får det helt klart.

eller så får det bli fler jam-sessions på kullander och kullander, jag kan ta med min bas då

Grabbarna hade ju gärna stannat, men vi andra ville stänga butiken och gå hem.

Tyckte låten lät som ett riktigt garageband. Som det ska göra. Jag var inne och testade lite hos er på eftermiddagen. Lite mycket folk i butiken då tyckte jag. Men programmet verkar vara bra.
/Ola

• Oregistrerad
  • 2004-01-16 18:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Grabbarna hade ju gärna stannat, men vi andra ville stänga butiken och gå hem.

ni hade ju kunnat låst in oss där med lite micropizza och och cola och sen släppt ut oss imorgon när ni öppnade

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-16 18:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Ja, vi hann inte klart juh.

Tog bara några minuter också. Det fräcka är att gitarrerna är loopade om och om igen. Man bara drog ut så länge det behövdes.

Ciryon

Det hela ligger kvar på datorn, så ni får väl titta in imorgon å ffixa till slutet på låten

Jag anar en ny nisch för Apple-återförsäljare! Spela in er demo i butiken....150 kronor i timmen!

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-16 21:02

Nåja, isåfall vill vi få spela på högre volym än vi gjorde idag.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-16 23:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Jag anar en ny nisch för Apple-återförsäljare! Spela in er demo i butiken....150 kronor i timmen!

Ska ta upp det med chefen på måndag

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson

Och längst ner i kontraktet står det finstilt att deras blivande skiva ska spelas in i din studio då;)

• Medlem
  • 2004-01-17 16:28

Ni som provat programmet;

1) Hur många olika trumljud finns det?

2) Hur många basljud?

3) Hur många instrument, in alles, och låter alla bra?

4) Vilket format är det på ljuden? Finns det någon möjlighet, tror ni, att man kommer kunna ladda programmet med egna ljud?

5) Det låter lite burkigt, finns det equalizer-inställningar?

Det måste ju finnas en 909 eller/och en 808 Drumkit, annars blir jag ju galen. Hur kan man göra musik utan en 909-four on the floor?

• Medlem
  • 2004-01-17 18:10

Kan man spara ned mesterverket som en midifil?

• Oregistrerad
  • 2004-01-17 18:14

Midifil är bara kontrolldata, innehåller inga ljud. En audioinspelning kan aldrig göras om till MIDI. Detta är mest audio.

• Medlem
  • 2004-01-17 18:41

Dumt, annars kunne man ha gjort egna heftiga plyfoniska ringsignaler.

• Oregistrerad
  • 2004-01-17 20:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Midifil är bara kontrolldata, innehåller inga ljud. En audioinspelning kan aldrig göras om till MIDI.

det stämmer inte. Det finns flera program som kan konvertera en audio signal till midi. dvs programmet analyserar audiot och konverterar till midi, inte själv ljudet men väl tonerna. . tyvärr finns de flesta programmen för Windows.

Men har man VirtualPC så: titta här och här

• Oregistrerad
  • 2004-01-17 21:53

...och det blir nog JÄTTEbra...

Lustigt att just du nämner detta som ett alternativ, Xis, du som är PT-snubbe och allt. Du kanske skulle sälja studion och satsa på en Sound Canvas i stället? "Den kan återge ALLT"...

Senast redigerat 2004-01-17 23:12

Schysst spelat grabbar. Man hör ju iaf att ljudet på bas och trummor är helt ok.

Hur kopplade ni in guran?

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-17 23:27

Vi pluggade in gitarren i mikrofoningången på en G5:a, med hjälp av en liten adapter från 3,5 mm plugg till 5,25 mm.
Kostar 15 pix på Feedback i Malmö och borde kosta lika på de flesta ställen.
Vi har även testat på en powerbook 12" med lyckat resultat.

Jag tror det kommer gå alldeles utmärkt att använda GarageBand till att göra egna polyfoniska ringsignaler. Bara plugga in ett MIDI-keyboard och rocka loss. Då kan man naturligtvis inte använda samplingar utan alla instrument, inkl. trummor, måste vara MIDI.

Ciryon

jag har också lekt!

http://0x.se/mp3/tredje.m4a

måste säga att jag är lite imponerad över hur enkelt det är för en tondöv som mig! (dock innebär det ju inte att musiken blir bra men..)

Härliga låtar att höra.. mera sådant för oss stackare som ännu inte kan leka med programmet..

• Oregistrerad
  • 2004-01-22 16:58

Garageband verkar vara fantastiskt skoj. Riktigt bra ljud blir det ju på låtarna också

1
Bevaka tråden