Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsa vissa mappar med lösenord?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det nåt program som gör att jag kan låsa vissa mappar så att dom kräver ett lösenord för att öppnas?

Jag kör Panther, men vill alltså ha ett låssystem som gör att jag kan ha vissa mappar låsta för de tillfällen då andra sitter vid min dator i mitt användarkonto. Jag vill inte skapa ett nytt konto bara för ett par sketna mappar..

Du kan göra en krypterad skivavbild av dem, men det visste du kanske redan?

Du menar med hjälp av File Vault? Tyvärr blir hårddisken full då.. Andra alternativ?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-19 11:35

Nope, inte FileVault. En skivavbild gör du med verktygsprogrammet Skivverktyg.

• Medlem
  • 2004-01-19 11:56

Jag använder ett program som heter LameSecure, det fungerar hyffsat.

• Medlem
  • 2004-01-19 12:05

pgp är skapligt, men går att komma runt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas
Nope, inte FileVault. En skivavbild gör du med verktygsprogrammet Skivverktyg.

Instruktionerna är för engelskspråkigt system, men ni fattar!:

Starta "Disk Utility"
Klicka på "New Image"
Skriv ett namn och var den skall sparas, välj storlek, slå på "encryption", lämna som "read/write"

Skivavbilden skapas

Skriv in password 2 ggr
Välj bort "Remember password (add to keychain)" Annars kommer vem som helst åt innehållet bara du är inloggad.

Klart!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
pgp är skapligt, men går att komma runt.

Hur då?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-22 19:09
  • Medlem
  • 2004-01-22 19:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Goldbeach
Finns det nåt program som gör att jag kan låsa vissa mappar så att dom kräver ett lösenord för att öppnas?

Jag kör Panther, men vill alltså ha ett låssystem som gör att jag kan ha vissa mappar låsta för de tillfällen då andra sitter vid min dator i mitt användarkonto. Jag vill inte skapa ett nytt konto bara för ett par sketna mappar..

Det är bara att lägga sakerna i Delad : Brevlådemapp.

• Medlem
  • 2004-01-22 21:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Hur då?

en mapp jag har låst med pgp blir åtkomlig i "senaste mappar" eller vad det heter, trots att den är "låst". Så man får tömma senaste mappar-mappen. det borde ju betyda att det finns andra sätt att komma runt det om man är mer hemma i det som händer bakom kulisserna i OSX. (ren gissning)

• Medlem
  • 2004-01-22 21:10

Men hör ni inte? Det är bara att lägga de filer man vill att alla ska ha tillgång till i Delad : Brevlådemapp.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-01-22 21:41

w00t, har du läst frågeställningen?

Han vill att det alltid ska krävas lösenord för att öppna mappen. Även när han själv är inloggad. Ingen annan ska ha tillgång till den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-23 23:56

Tråden ligger på fel ställen. Iallafall, here goes:
LameSecure.
Enkelt och fungerar. Som med alla saker som låser saker, läs ReadMe filen.

1
Bevaka tråden