Ok, efter ett "anonymt" tips av Pär så var jag nyss inne hos Clas Ohlson i Nordstan, Gbg, och inhandlade det dyrare av de två kort de tillhandahåller: W-Linx Linxpro Ethernet Adapter 10/100 för 179:- inkl moms. (Jämför med en välkänd mac-återförsäljare som vill ha ca 490:- för ett annat kort med liknande prestanda.) Kortet har en Realtek-krets och de har på sin hemsida drivrutiner till nästan alla OS, inkl Mac OS 8.5 upp till 10.2. 10.3 också kanske.
Min dator är en grå desktop G3/300 rev. A och kortet fungerar bra hittills. Bara att installera driven, stänga av datorn och trycka i kortet. Nätverksinställningen frågade sen om jag ville byta nätverkskort från det inbyggda 10 Mbit till Realtek 100 Mbit. Hur smidigt som helst.
Det är kul med pc-konceptet när det fungerar! Är det Windows som förstör pc-plattformen, tro?
-----------------------------------------------------
Min mac är i det närmaste en pc nu för tiden: Minnen, USB-kort, Ethernet-kort, hårddiskar, kablar, bildskärmsadapter, externa högtalare, mus, bildskärm. Allt detta från Clas Ohlson eller div. slaktade pc-burkar samt en hårddisk från Inet och Sony cd-brännare från El-giganten. Snacka om att sitta fast i pc-träsket. Eller måste man köra Windows för det..?