Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.3 Server startar i consolen

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-01-17 14:19

När jag startade om min iMac med 10.3 server så startar den upp i consolen. "Welcome to Darwin" Nu är jag helt grön på terminalen så jag undrar om någon har ett bra tips på vad att göra?

• Medlem
  • 2004-01-20 13:25

När den har startat klart du funkar det som vanlig eller?

Du kan ställa om "start-up läget" med Cocktail från www.macosxcocktail.com
Under System->Startup

prova det

Micke

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-01-21 09:52

Nej, det är det som är grejjen, den startar aldrig upp så man kommer till findern, utan efter att bilden med "Mac OS X Server" startar har kommit fram så blir skärmen svart och så är man inne i consolen.

• Medlem
  • 2004-01-21 13:29

kolla i din env och ändra uppstarten..
ex:
printenv ger start-up argumenten

och ändra med setenv..
Minns ej riktigt men prova med:
setenv boot-command mac-boot

skall gå att även kika direkt med nvram i commando-prompten.

Finns säkert nån som kan detta bättre förstås...

Citat:

Skrevs ursprungligen av MatsOlov
När jag startade om min iMac med 10.3 server så startar den upp i consolen. "Welcome to Darwin" Nu är jag helt grön på terminalen så jag undrar om någon har ett bra tips på vad att göra?

Har sett det där hända på beiga G3:or och iMac rev. A några gånger, fast med klientversionen av OS X då. Drivrutinerna för de gamla grafikkretsarna verkar inte helt stabila, och gui:t kan få för sig att (till synes slumpmässigt) inte vilja dra igång vid uppstart. En omstart brukar kunna lösa problemet.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-01-21 16:54

Jo, detta är en iMAc rev. A. Har startat om ett par ggr men får försöka igen.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-02-05 10:26

Fixat! Hittade ett dokument om liknande problem på Apples supportsidor. Hade något med autologin att göra.

Körde detta:
mount -uw /
chmod 1774 /
reboot

Då startade den upp ok.

Hej på dig!

>> MatsOlov

Senaste nytt: Morfar har tagit tillbaka datorn från er konkurrent och imorgon ska vi testa ditt knep ovan. Annars lär du höra av honom.

1
Bevaka tråden