Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testad hastighet - ADSL

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Testade hur snabb lina jag ligger på för att jag ville veta vad Bostream verkligen ger mig för pengarna. Testade via följande länk:

http://www.dslreports.com/stest

- så här fick jag svar och om någong kan ha synpunkter i förhållande till att jag enligt kontraktet med Bostream har 5MBit/s anslutningen så vore det kul att höra. Tycker att det förefaller vara så extremt stor skillnad mellan UL och DL, ska det vara så, eller är testen bara otillförlitlig ?:

- Olle

[ 11 Augusti 2002, 11:35: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Jag fick dessa värden och kör också med Bostream 2,5 mbit.
Speedtest Bostream

Jag kan säga att jag fått olika värden på såna här testservrar och man ska inte lita för hårt på vad man får. Som du säkert läste på sajten så var deras servrar väldigt upptagna stundvis och det påverkar ju prestandamätningarna. Om man vill testa sin download-hastighet inom Sverige (vilket är bättre än att få en massa routerhopp ut i vida världen, varje royterhopp till ett annat nät sänker prestandan något) rekommenderar jag att gå in på ftp.sunet.se och ladda ner någon fil därifrån och se vad resultatet blir.

Jag fick 440kbps download (53.8KB/sec) och 81kbps upload. Jag sitter på Chello512. Så för mig stämmer det ganska bra. Med SpeedDownload har jag ett genomsnitt på 58k/s för de senaste 7 gångerna.

/Thomas

• Oregistrerad
  • 2002-08-11 19:51

Det går defenitivt alltd för långsamt, oavsett hastighet

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Tycker att det förefaller vara så extremt stor skillnad mellan UL och DL, ska det vara så, eller är testen bara otillförlitlig ?:

Dessa tester är i princip alltid otillförlitliga. Speciellt när man har uppkopplingar på 2 Mbit eller högre.
Jag trodde vi kommit överrens om att strunta i dessa "www-speed-tests" i tidigare trådar

Bästa testet är (som Mårten redan sagt) att ladda ner en större fil från ftp.sunet.se, med något FTP-program, och kolla vad man kommer upp i. Eller ladda upp/ner filer från någon som har 5 mbit eller högre, t.ex. någon som har bredbandbolaget.

• Medlem
  • Kalmar
  • 2002-08-11 21:58

Sitter med Telias 1 MBit.
Har ni några tips på hur jag kan "tweaka linan" lite i OsX

• Oregistrerad
  • 2002-08-11 22:26

De testerna är inte alls att lita på! Det enda som funkar är att ladda ner en stor fil ifrån en mycket snabb server och sen räkna ut hur lång tid det tar. filen bör vara på mer än 100MB för att man skall få fram ett riktigt trovärdigt värde.

Testa emot jobbets FTP och det stämde både i UL och DL. Har bostream 2,5.....

Hej !

Faktum är att jag har testat via min bärbara pc som jag lånat hem från jobbet. där har jag kört programmet tp-test som ni säkert känner till ( det som statens blabla nånting har gett ut ) detta testar mot servrar som sitter direkt på internetleverantörernas s.k GIX punkter och ger en helt sanningsenlig bild av down/upload.

Har ni en pc - kan låna en, så testa TP-test !!

/ Daniel

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lilledanne:
Har ni en pc - kan låna en, så testa TP-test !!
/ Daniel

Eller väntar ni tills någon gång i september

-----
TPTEST version 2.03 fungerar bäst med Windows 98 eller senare. I september 2002 planerar vi att det ska finnas en färdig Mac-version.
-----

[ 11 Augusti 2002, 23:26: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

1
Bevaka tråden