Återanvänder den här tråden eftersom jag försöker med samma sak, men inte lyckas. Det fungerar bra att köra ftp över vårt lokala nätverk här hemma och det är ju givet vilken IP-adress man kommer åt min dator på (alltså 192.168.0.2).
Vi tilldelas dynamiskt IP-nummer via comhem, och kör en Netgear router där jag har ställt in port forwarding på port 21 till 192.168.0.2.
Vad kan jag ha missat? När en kompis testade att knappa in ftp://vårtIPnummer i Explorer så kommer bara meddelandet "Sidan kan inte visas". IP-nummret har jag tagit från en sida där man kan testa säkerheten på sin egen dator genom att den scannar alla portar på ens dator och letar efter öppna portar. Dä framgår ju ett IP-nummer som ska vara vårt, och det framgår också att port 21 är öppen. Det är ju samma IP-nummer som står under sidan "Router status" när jag administrerar routern. Är det här jag tagit fel? Ska det vara ett av de två nummer som står under "Domain Name Server" istället?
Kan det vara någon annan inställning att pilla med på routern? Det finns en rad olika inställningar, och jag är inte särskilt kunnig på någon av dem: Port forwarding, Port triggering, WAN setup, LAN IP setup, Dynamic DNS och Static routes är de olika "mystiska" alternativen som jag inte är så hemma på. Vad göra?