- The_JJ
- Medlem ●
- Helsingborg
Hej
Är ny här och har några frågar om iBook g4 800mhz.
Hade tänkt sälja min statioära PC och köpa mig en mac men är lite osäker om man ska sälja den statioära PC eller behålla den.
Ni kan väll säga för och nackdelarna och om det är ett bra val.
ska nämligen också lägga av med mitt spelande
iBook G4 800mhz
384mb minne
60gb
bluetooth
ska man lägga till mer minne??
Den statinära är:
*Cpu*: AMD XP 2000+.
*Minne*: 512 mb DDR.
*Hårddisk*: Seagate Baraccuda 80gb , 2mb cash , 7200rpm.
*Moderkort*: Elite K7S6A.
*Grafikkort*: Geforce 4 MX400 64mb.
*Chassi/Låda*: Chieftech Dragon Fulltower
*Skrivare*: Epson EpsonStyleColor 580
*Skärm*: ViewSonic P95f+ 19"
*Mus*: Logitech Mx700
*Musmatta*: FuncSurface 1030
*Tangentbord*: Ennyah
*CD/CDRW*: Lite-ON 48x.
*DVD*: LTD-166S.
*Nätverkskort*: 10/100Mbps.
*Ljudkort*: SoundblasterLive 5,1.
*Högtalare*: Creative Four Point Surround 1600
/10K
Tack i förhand
/ Jerry
Mer minne kan vara bra. Finns ingen anledning att inte köpa max, dvs 640MB (jag tror att det går att tuta i 1128MB, men det är dyrt). Köp inte minnet av Apple hur som helst.
iBook är ett bra val. Jag har hittills inte stött på någon som varit missnöjd.
Största problemet är väl faktiskt att sälja PC:n. Det säljs så många, att det kan vara svårt att bli av med dem alls. Du lär hur som helst inte hitta någon köpare här .
Om du inte behöver pengarna kan du ju behålla den. Skrivare, tangentbord, mus och skärm kan du ju använda till iBooken också. Köper du en WireWire-kabel, så kan du använda PC:n som extern hårddisk med FireWire over IP.
Jag fick min iBook g4 för några dagar sedan och är helnöjd! Jag har 256 meg i ram, och än så länge har jag inte stötit på några problem. Men iof har jag inte fått mina bildbehandlingsprogram än, så då kanske det behövs mer. Köp den såhär och stoppa i mer minne om det behövs. På applestore är ändå minnerna så dyra gämfört med andra affärer.
Om din ekonomi tillåter tycker jag givetvis att du ska behålla pezen. Du kan ju alltid lägga in FreeBSD på den
Välkommen till macvärlden!
Kristofer
EDIT: Folk han före mig igen:)
Ett utmärkt val. Jag har själv beställt en likadan.
Skaffa max minne på en gång, d v s ta bort en 128 MB och sätt istället i en 512 MB så du får 640 MB.
Behåll PCn i någon garderob där ingen ser den, fast skärmen kan du ju ha framme och koppla till iBooken. Du kan använda den till backup. Och du kan träna på att ansluta till Windows eller låta den ansluta till iBooken. Det kan alltid vara nyttigt att kunna.
Skrevs ursprungligen av The_JJ
okay. har en PC till fast med en krashad hdd men det är ju bara att köpa en ny isåfall . Har en fråga angående var man ska köpa den , har hört man kan få studentrabatt 10% nått sånt men var ?
Studentrabatten får du hos applestore.
www.apple.se och klicka på store.
Kristofer
Du får mer rabatt om du handlar via mecenat apple store.
Så har du ett mecenat-kort,
gå in på www.mecenat.se
Skrevs ursprungligen av The_JJ
Har någon några egna bilder på datorn har sökt runt men hittar inte bilder på iBook G4 tagna på diverse olika vinklar
Lite googlande gav detta:
http://homepage.mac.com/radiantrock/PhotoAlbum1.html
I övrigt kan jag bara understryka det andra sagt: skaffa mer minne! Tyvärr är Apple så fula att iBook inte längre går att köpa med endast 128 MB minne, så man får snällt slänga bort en 128-modul (för att köpa mer minnen någon annanstans) eller betala Apples höga minnespriser.
Några bilder till:
http://mjtsai.com/blog/2003/11/11/ibook_g4.html
Och en recension:
http://www.xlr8yourmac.com/systems/ibook_g4_review/ibook_G4_review.html
Skrevs ursprungligen av Adrian B
Några bilder till:
http://mjtsai.com/blog/2003/11/11/ibook_g4.html
Och en recension:
http://www.xlr8yourmac.com/systems/ibook_g4_review/ibook_G4_review.html
TACK
Skrevs ursprungligen av S-E Lindgren
Du får mer rabatt om du handlar via mecenat apple store.
Så har du ett mecenat-kort,
gå in på www.mecenat.se
Får man bättre rabatt via mecenat än vad man får via education på apple store, www.apple.com/se/?
Det vore förresten inte så dumt för några 10% rabatt är det definitivt inte på apple store. På minsta ibooken är det ynkliga 6% rabatt. Löjligt, skulle jag säga. I USA är det 13,6% studentrabatt på lilla ibooken. Varför har vi så sunkig rabatt här i sverige?
Vad hände med forumet Apple svarar för där hade man kanske kunnar ställa frågan...
Skrevs ursprungligen av nonsens
Vad hände med forumet Apple svarar för där hade man kanske kunnar ställa frågan...
Apple svarade aldrig så luren lades på och vi struntade att ringa mer. Det gav bara ett dåligt intryck. Festen hos Mac var lyckad ändå.
Jag gjorde nåt liknande för några månader sen. Sålde min pc och köpte en iBook igen. Tipset är väl att testa att sälja pc:n och se vad du kan få för den. Är du (mot förmodan) nöjd med vad du får så kan du ju sälja den, annars behåll den. Ingen ide att sälja saker för kraftiga underpriser bara för att marknaden är mättad. Du kan ju fortsätta att spela på den tex. (varför ska du sluta med det?)
Jag köpte min dator hos dialectbutiken i Linköping med 3% studentrabatt. Så mecenat(10%) är väl ett bra alternativ om du ska ha en så billig dator som möjligt.
Skrevs ursprungligen av CoolUmbo
Jag gjorde nåt liknande för några månader sen. Sålde min pc och köpte en iBook igen. Tipset är väl att testa att sälja pc:n och se vad du kan få för den. Är du (mot förmodan) nöjd med vad du får så kan du ju sälja den, annars behåll den. Ingen ide att sälja saker för kraftiga underpriser bara för att marknaden är mättad. Du kan ju fortsätta att spela på den tex. (varför ska du sluta med det?)
Jag köpte min dator hos dialectbutiken i Linköping med 3% studentrabatt. Så mecenat(10%) är väl ett bra alternativ om du ska ha en så billig dator som möjligt.
Det tar upp för mycket av min tid
Sälj inte PCn, om inte annat är det ju kul att leka med den. Lägg in linux och kör alla coola linux program remote med X11 på macen. Då kan du ställa in den i garderoben och använda den som filserver. Det är ju en av nackdelarna med en bärbar och en av anledningarna till att jag köpte min stationära, att man inte kan ha hur mycket disk som helst.
Skrevs ursprungligen av jb
Sälj inte PCn, om inte annat är det ju kul att leka med den. Lägg in linux och kör alla coola linux program remote med X11 på macen. Då kan du ställa in den i garderoben och använda den som filserver. Det är ju en av nackdelarna med en bärbar och en av anledningarna till att jag köpte min stationära, att man inte kan ha hur mycket disk som helst.
Har en PC till men den är inte lika kraftfull som den jag säljer men den duger gott och väll till en filserver