Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB Ljud In & Ut + MIDI. Vilka alternativ finns det?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad finns det för alternativ om man vill ha en USB (FireWire funkar också) låda som hanterar audio in och ut (rca, 3.5mm eller 6.3mm. Optiskt är ointressant) samt midi?
Priset är ett problem, mitt absoluta tak är 2000:-
Finns det något alls i denna prisklass?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-18 23:26

M-audio Audiophile USB verkar vara exakt vad Du letar efter, tyvärr kostar det 2300:- så det överskrider Din gräns en aning.
Känner dock inte till något billigare ljudkort med MIDI på...

• Oregistrerad
  • 2004-01-19 01:41

Hej!

Jag har ett M-Audio Audiophile USB till min iBook G3 900 och jag måste säga att det är inte helt stabilt. I mitt fall får jag maxa latencyn på ljudkortet för att det ska ens vara användbart och i de fall jag vill spela många spår audio och samtidigt klinka lite på midikeyboardet så hackar ljudet till ibland...

Om jag skulle satsa på ett externt ljudkort igen så skulle jag inte köra på USB alls utan enbart på FireWire. Jag skulle lägga några hundra extra och kolla på det nya FireWirekort som har kommit från M-Audio... Tror macoteket säljer dom i sin butik!

http://www.m-audio.com/index.php?do=products.main&ID=77b8b59a677defc67c40d33428b4014a

Tänk också på att du får med en hel del mjukvara till kortet som är värt pengarna bara dom egentligen. Inte alla är fullversioner (kanske ingen egentligen, jag fick bara med Ableton Live Delta (version 1) men har använt det mycket när jag spelar ute) men ändå helt klart användbara...

//Trinodia

• Medlem
  • 2004-01-25 22:09

skaffade ett audiophile igår (!). en preamp (liten kille med rör för sång och gitarr upptagning) och en mick. har inte hunnit leka runt än. så hittills funkar det bra. 2000 spänn kommer du inte under. mitt kalas gick på närmare 4k och då fick jag en sjust rabatt....
men jag tror som ovan, att du ska satsa på fw om u har möjlighet. det är kvickare. (jag hade gjort det).

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-28 21:48

Verkar som om firewire är att föredra för ljudkort enligt föregående inlägg.

Om man som jag, endast har en firewireport (PowerBook 12"), hur gör man bäst då om man även vill ha en extern hårddisk?
Rimligen borde väl även det vara bättre att köra via firewire men om båda skall dela på samma port (via någon firewire-splitter) kanske det blir för mycket info som skall skickas på en port?
Eller vad tror ni?

Är det bättre att dela upp det och koppla externa hårddisken till USB2-porten istället och ljudkortet till firewire istället för att koppla båda till samma firewireport...?

Citat:

Skrevs ursprungligen av clabur
Verkar som om firewire är att föredra för ljudkort enligt föregående inlägg.

Om man som jag, endast har en firewireport (PowerBook 12"), hur gör man bäst då om man även vill ha en extern hårddisk?
Rimligen borde väl även det vara bättre att köra via firewire men om båda skall dela på samma port (via någon firewire-splitter) kanske det blir för mycket info som skall skickas på en port?
Eller vad tror ni?

Är det bättre att dela upp det och koppla externa hårddisken till USB2-porten istället och ljudkortet till firewire istället för att koppla båda till samma firewireport...?

De flesta FW hårddiskarna har ju en extra anslutning så det är väl bara att koppla in ljudkortet genom den. Prestandan ska det absolut inte vara några problem med i och med att audio + midi tar upp ganska lite bandbredd och hårddisken lär ju inte komma upp i FWs maxkapacitet.

Men självklart kan du även köra HDn på USB2.

Såg också ett nytt otroligt prisvärt interface från Behringer som kommer snart och förhoppningsvis kommer vara mac kompatibel
http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=BCA2000&lang=ger&CFID=777783&CFTOKEN=10256081
Lär ge M-audio mardrömmar.

Senast redigerat 2004-01-28 22:59

jag har läst lite här om inläggen och det är bra förslag.
Jag vill bara tippsa om M-Box Digidesign heltklart dyrare alternativ, men jag kör med det och det är över usb.
Det kostade mig en slant så nu får jag äta skorpsmuler ett tag framöver men det är det verkligen värt, det fungerar snuskit bra.
Men som sagt det beror ju på vad du vill använda ljudkortet till och vilken nivå du vill lägga din musik på, annars så finns det en del fina erbjudande på M-Box just nu.

Mvh MacMagMusicMan

Ursprungligen av MacMagMusicMan:

jag har läst lite här om inläggen och det är bra förslag.
Jag vill bara tippsa om M-Box Digidesign heltklart dyrare alternativ, men jag kör med det och det är över usb.
Det kostade mig en slant så nu får jag äta skorpsmuler ett tag framöver men det är det verkligen värt, det fungerar snuskit bra.
Men som sagt det beror ju på vad du vill använda ljudkortet till och vilken nivå du vill lägga din musik på, annars så finns det en del fina erbjudande på M-Box just nu.

Mvh MacMagMusicMan

Kör du M-Box med Pismo. Vilket system? Så många berömmer M-Boxen som bara kör via USB. Behövs inte Firewire?
Klara den även klassisk musik. Orkester osv?

1
Bevaka tråden