Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken e-mail lösning för MacOs X

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sibble, Grödinge
  • 2003-02-03 16:13

...ska jag välja för att kunna sända html-mail.
Vad jag kan se så kan ej Entourange sända html-mail. Outlook finns inte än för MacOs X så ngn. som vet om en bra software...

• Oregistrerad
  • 2003-02-03 16:23

Jodå, Entourage kan visst skicka HTML-mail.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-03 16:47

Kolla i Inställningar för e-post och disk-grupper,fliken Skriva. Där kan du välja e-postformat html.

Men låt gärna bli...

E-post är tänkt att vara enkel och kompatibel med det mesta. Html-formaterad e-post är inte det.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-02-03 19:02

Här finns ett bra applescript som fixar html-mejl i Entourage.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-03 19:18

Dessutom är HTML i mail ett potentiellt säkerhetsproblem. Personligen förstår jag inte varför man inte kan hålla e-post och HTML åtskilda. Istället kan man ju lägga upp sin sida och sedan bara skicka länken.

Lustigt att du frågade detta ikväll. Jag har nämligen tillbringat eftermiddagen och kvällen med att bygga ett par FM-databaser som sparar sökningar (på personer) att skicka till och sedan kan man komponera meddelanden, välja mottagare, bifoga filer och just det, skicka HTML-mail.

Jag använde alltså FileMaker Pro 6 och en plugin som heter SMTPit. Går att ladda hem demoversion från:

http://www.smtpit.com/

Det var inte så svårt, medföljande manual och exempel visar allt man behöver se för att bygga något eget. Det går att bygga vidare på de bifogade lösningarna också.

Fördelen med att bygga detta omkring databasen FM Pro är när du behöver skicka ett mail som innehåller olika information till olika människor och eller när du har många mottagare. Skickar du ofta så kan det också vara praktiskt.

Det finns ett par tidigare trådar om HTML-mail, sök gärna på dessa.

Lycka till!

/Ola

[ 04. februari 2003, 00:37: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

• Oregistrerad
  • 2003-02-04 00:41
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: safir:
Dessutom är HTML i mail ett potentiellt säkerhetsproblem. Personligen förstår jag inte varför man inte kan hålla e-post och HTML åtskilda. Istället kan man ju lägga upp sin sida och sedan bara skicka länken.

Det låter ju inte speciellt smidigt. Varför är HTML ett säkerhetsproblem?

• Medlem
  • Sibble, Grödinge
  • 2003-02-04 09:42

Tack

Som vanligt är detta bästa möjligheten att få snabbt svar
då man söker information.

Pussar till alla

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-04 18:37
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Stefan Wallström:

Citat:

Därför att man genom HTML infört ett sätt att i e-postprogrammet kunna exekvera kod direkt när posten inkommer eller öppnas vilket är ett otroligt vanligt angreppsätt mot tex. Outlook.
Vilket känns väldigt onödigt.

• Oregistrerad
  • 2003-02-04 19:52
Citat:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Stefan Wallström:

Citat:

Därför att man genom HTML infört ett sätt att i e-postprogrammet kunna exekvera kod direkt när posten inkommer eller öppnas vilket är ett otroligt vanligt angreppsätt mot tex. Outlook.
Vilket känns väldigt onödigt.

Känns inte som ett HTML-problem att vissa mailklienter tycker det är OK att köra random embeddat scriptspråk. Låt inte Microsoft dra HTML i smutsen. HTML = standard = bra.

1
Bevaka tråden