Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FCP4: Importera textremsor och rendrering i nätverk?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en kund som undrar om det finns någon plugin till Fiinal Cut Pro 4 som låter dem importera tidskodade subtitlefiler. Har kikat runt lite hos Apple men inte lyckats hitta något som passar så jag vänder mig till expertisen här och hör om någon vet bättre än jag?

Sen har samma kund frågat om det kommer att bli möljligt att rendrera i nätverk, à la Xgrid? Och i så fall, när kan man vänta sig det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 15:23

Nätverksredering finns inte idag, det känner du säkert till. Dock vet jag att MÅNGA saknade den funktionen när FCP4 lanserade (även om massor av annat gott kom ). Jag skulle tro att det kommer till nästa stora update, förhoppningsvis bakgrunds och nätverksrendering. När denna nu kommer vet man ju inte. Kanske FCP4.5 tills NAB i April? Annars lär det dröja tills IBC i höst eller NAB nästa vår, tror jag.

Jag vet att under NAB 2003 eller ICB 2003 så demade Apple ett rack med xServe G4:or som körde Boris RED i realtid (detta för att visa dess kluserförmånga antar jag). Sen dess har jag inte hört något tråkigt nog.

Om det nu blir som någon rycktessite skrev, att nästa OSX kommer ha xGrid-teknologi inbyggt, så kommer detta nog leda till att program mycket mycket enklare kan ta del av ett nätverk av maskiner för öka prestanda. Men det är bara spekulationer och kräver nog ändå en hel del fixande i programmet i sig.

Subtitling vet jag inte... www.creativecow.com och www.2-pop.com är forum där man säkert kan få svar på det.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-01-25 12:53

http://www.geethree.com/slickcaption/

Whether used for training, education, or translation purposes, Slick Caption is the easy and affordable solution for adding captions to your digital video.

The software imports a DV movie created in iMovie, Final Cut Express/Pro or other video editing software. Text files can be imported, or the text can be typed in the program. There are various formatting options for displaying the captions.

Matching the text to the dialog in the video is a simple as pressing a key while watching the video. There are simple controls to change the timing of the captions by dragging markers in the timeline or “nudging” with the keyboard arrow keys.

When you are finished, just export the movie as a DV clip which can be output to tape or DVD.

System requirements:
Mac OSX, Mac OS9
Quicktime 5 or later

$49.95 as a download (CD also available)

Det lät spännande Mikael. Mejlar min kund så han får kolla om det passar hans behov.

• Medlem
  • 2004-02-06 19:50

TitleLab kan importera subtextfiler och spara dem som QT-text.

1
Bevaka tråden