Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filer som Administratören inte får slänga

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta är en gåta för mig.Jag har frågat om saken i ett annat forum,men hittills har inget av de tips jag fått hjälpt.Jag skall försöka var tydlig så får vi se om det finns någon som kan tänkas veta vad felet är:

För ett antal månader sedan kopierade jag ett helt system från en annan mac med hjälp av drag&drop.Jag startade helt enkelt om den andra macen i Firewire target mode (jag har för mig att man gör en omstart medan man håller ned T-tangenten)När den andra macens hårddisk dök upp på denna macs skrivbord drog jag helt enkelt in HD-ikonen till en av partitionerna på denna dator.Såvitt jag kunde märka kopierades rubbet,och det var ju det jag ville....då.

Nu har jag för länge sedan backat upp dessa filer så det vore skönt att bli av med dem från hårddisken,men det går tydligen inte.De ligger evigt i papperskorgen.När jag tömmer den blir alltid två mappar kvar "som jag inte har behörighet" för.

Jag har vissa elementära kunskaper i Unix ,så detta med konton och rättigheter är inget nytt för mig.Men det märkliga är att ÄVEN SOM ADMINISTRATÖR FÅR JAG DETTA MEDDELANDE.
Jag har aktiverat root-användare,loggat in som root med det specifika root-lösenordet och ÄNDÅ har jag tydligen inte rätt att kasta dessa filer.

Detta kan jag inte förstå.Jag trodde att man som administratör skulle ha fullständiga rättigheter i ett Unix-baserat system.

Nu har det varit såhär rätt länge och varje tömning av papperskorgen avslutas med att jag måste klicka bort ett antal felmeddelanden.
Jag minns inte längre exakt hur jag gick till väga,men jag tror att jag via terminalen försökte med / chmod -kommandot och att detta inte heller gav något resultat

Om filerna tillhörde det aktiva systemet,skulle jag kunna förstå att man ville skydda dem t.o.m från en administratör,men här var det ju frågan om filer som ursprungligen tillhörde att annat system som aldrig har använts i denna dator.

Finns det någon förklaring?

Fredrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 11:00

Prova att söka på "papperskorg" och "filer" så kommer det upp massor med tips. Är ett ganska vanligt fel det där nämligen.

Snabba tips:
Ladda ned ett program som heter Cocktail
och använd en funktion i den för att tömma papperskorgen.

Starta upp i Mac OS 9 och släng .Trash mappen i din hemkatalog.

• Medlem
  • 2004-01-20 11:01

Har du provat Cocktail från
www.macosxcocktail.com
och sen under System->Misc-> och sen längst ner.
Force Empty Trash

Jag skulle kunna misstänka att vissa filer tillhör enbart systemet
och du som admin kanske bara har läsa rättigheter eller dyl,
eller så har det blivit något knas med dina rättigheter på typ papperskorgen.

Prova och hojta till hur det går
Micke

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 12:21

Hej igen. Kolla

Här

Här

Här

Här

Här

Hej allihop!
Tack för alla tips.jag går igenom dem ett efter ett tills jag lyckas.Men en fråga:Några har sagt att man kan boota i 9:an och gå till hemkatalogen och där tömma /.Trash

Från 9.an kan jag se hemkatalogen visst,men ingen mapp som heter just .Trash..eller liknande.Vad gör jag för fel?

Fredrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 16:31

Inte helt 100% säker men jag har för mig att det är för att den är osynlig. Filebuddy är ett program som gör mappen synlig.

Det är enklare att ta ur de filer som krånglar och lägga dem på skrivbordet (eller någon annan stans) och sedan i 9 lägga dem i papperskorgen och tömma där.

Att ta ur filerna ur papperskorgen till,t.ex skrivbordet resulterar i kopior...
Alltså blir elakingarna kvar i papperskorgen även om jag lyckas göra mig kvitt kopiorna.

Jag provade ett knep som jag hittade i en gammal tråd:att dra mapparna in i terminalen.Det var ju bra eftersom det verkar finnas en oändlig massa papperskorgar att leta bland..typ en per partition och användare.
Nu får jag åtminstone fram sökvägen till skräpet.

Men när jag försöker med "rm" -kommandot får jag meddelandet att mappen inte är tom

Jag tror jag använde rm -r eller rm -ir och blev tillfrågad om varenda fil/mapp under mappen som jag vill slänga.Och sen är det dags för återvändsgränden:Not permitted.

S U C K !

Fredrik

Blir det kopior även om du lägger tillbaka filen/filerna till den partition som de kom ifrån (om du har flera)?

Åhh,det tänkte jag förstås inte på.Kopierandet är ju helt logiskt när man tänker på detta..

Men nu ordnade det sig till sist.Jag bootade i 9:an från en skiva där jag har en del olika skivfixarprogram.I Norton Utilities finns ett program som heter
wipe info.

Mappen".Trashes",som finder inte ser dök nu upp och jag kunde känna igen namnen på de förhatliga mapparna.Jag tror aldrig jag varit så nöjd med en tom papperskorg.

Jag undrar ändå hur det blir när alla har moderna maskiner som bara bootar i OSX.

Fredrik

Den dagen, den sorgen...

Som admin borde man väl ha rätt att göra precis vad man vill…

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Som admin borde man väl ha rätt att göra precis vad man vill…

Det man man tycka, men det är bara "root" som får det.

Får root göra precis vad han vill?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 01:04

I Mac OS X 10.3 har konton med administratorstatus fått mer att säga till om i Findern. Du kan tex slänga /System i Papperskorgen så länge du har adminlösenordet. Läskigt va?

1
Bevaka tråden