Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför inga demoversion av Apples program?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför finns inte Apples mjukvaror i demoversioner? Eller har jag missat något? Jag jobbar på ett tidningsförlag som då och då skickar med en CD-skiva med trevliga program. Det hade varit väldigt trevligt att kunna skicka med en demo på exempelvis Final Cut Express.

Någon som vet varför det är så här?

Jag kan säga att jag har undrat samma sak.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2004-01-20 16:47

Jag också... en trial borde man kunna få... de skulle säkert kunna tjäna många kronor på att låta potentiella kunder testa programvaran innan de investerar.

Anledningen är därför att dessa program skulle bli crackade med enkla medel och Apple skulle förlora stora pengar på det.

• Oregistrerad
  • 2004-01-20 17:31

fast folk kan få tag åp dem lika lätt via dc eller liknande.... så varför inte ge ut en trial när man ändå kan få dem gratis.

• Oregistrerad
  • 2004-01-21 11:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Anledningen är därför att dessa program skulle bli crackade med enkla medel och Apple skulle förlora stora pengar på det.

Kan det verkligen vara orsaken? Vad är lättast för mig som "vanlig" användare? Cracka en demo eller kopiera polarens CD? I slutändan står det väl ändå 2 pers med oregistrerbara program, varvid den kopierande haft en lättare resa?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-21 11:53

Jag tror snarare att Apple kör trestegsmodellen.

iLife – enkel, billigt eller på köpet vid ny dator
-xpress – odyr bantad variant
-pro – fullpris och fullfunktionsprogramvara för proffs

Kanske Apple räknar med att man vet vad man får om man handlar av dem.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Jag tror snarare att Apple kör trestegsmodellen.

iLife – enkel, billigt eller på köpet vid ny dator
-xpress – odyr bantad variant
-pro – fullpris och fullfunktionsprogramvara för proffs

Kanske Apple räknar med att man vet vad man får om man handlar av dem.

Men om man vill testa ett program som Keynote utan att riktigt veta om man vill ha det, så tycker jag att man ska kunna göra det. Som det är nu så finns det ju en risk att man skaffar det på olaglig väg, och tänker att man kan betala senare om man blir intresserad av att använda det på allvar.

Men som vi vet så är ju de små snatterierna en inkörsport till tung kriminalitet. Man kanske tycker att det fungerar lika bra ändå, och kör vidare utan att betala för sig.

Jag tror definitivt inte att Apple har något att förlora på att släppa demo-versioner, men kanske det har något att vinna?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid

Tror inte heller detta är någon orsak. Iofs kan det ju faktiskt vara så att de tänker så, men det borde nog inte göra så. Alla andra företag (jag har inte stött på något som inte gör det) lämnar i någon form ut trial-versioner av sina produkter. Tycker bestämt att trenden dessutom går mer åt det hållet. Antagligen påtvingad rätt mycket av open source-branschen.

Ta bara microsoft som exempel. (Ja, jag vet att man inte får nämna det företaget i några goda sammanhang i mac-världen...) Finns inte programvaran att ladda ner direkt från deras hemsida kan man ringa supporten och fråga efter det. Vi hade en trial-version av hela Visual Studio.NET på en dvd på arbetsrummet dagen efter. Service.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Jag tror definitivt inte att Apple har något att förlora på att släppa demo-versioner, men kanske det har något att vinna?

Precis. Det förlorar inte på att släppa trial-versioner, jag skulle säga att de förlorar på att göra som de gör idag. De blir lite frånåkta här.

[Edit: la till sista]

Det som är trist är att vi, plus många andra, kunnat öka intresset för Apple genom att bifoga mjukvara från Apple på våra CD/DVD.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 15:14

Ni kan ju lägga med Apples gratisprogram, tex iTunes, iPhoto. Då ökar intresset och folk kanske köper andra produkter också.

1
Bevaka tråden