Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Orosmoment

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 16:44

Jag har funderat på att köpa Mac för att producera musik. Jag har kört en del mac tidigare men har inte kännt mig riktigt hemma i macmiljö. Det som gjort att jag inte kännt mig hemma är följande saker:

1. Bara en knapp på musen o inge scrollwheel. Har apple inga funderingar på att lägga till detta??

2. Installation av program. I pc kör jag bara en .exe fil o programmet lägger sig rätt o allt. På mac har jag fått för mig att det är krångligare. Man får lägga in det manuellt på någe vis?

3. Filhantering. Är finder verkligen det bästa och enda möjligheten för detta? Jag använder ett program som heter Total Commander på pc vars största fördel är två fönster i ett. ni fattar förståss?

4. Multitasking. När jag vill byta program så går jag upp längst till höger o byter där. Finns det någe liknande alt+tab?

Kan ni hjälpa till att räta ut frågetecknen med att säga att det går/finns visst eller att det är på gång?

/Durre

• Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-20 17:04

1, går att köpa nån annan mus om man vill, USB vettu, själv kör jag Logitech MX 500.... Apple verkar dock vara ganska envisa på området.

2, inte krångligt alls. Oftast läggs det rätt i ett installationsprogram, annars drar man det till program mappen. Enklare tycker jag, samma med avinstallation.

3. Finder är utmärkt, vet inte om det finns alternativ men det gör det säkert. kolla www.versiontracker.com

4, Säger bara Exposé Sen funkar äpple-tab tangenterna som alt-tab på pc. Fast multitasking funkar bättre på mac då man slipper vara orolig för att ett program kraschar alla andra.

Skaffa en mac vettja, det finns inget att vara rädd för.

1. Köp valfri USB-mus och plugga in.
2. Likadant på Mac, fast utan .exe
3. Ingen aning, kolumnläget i OS X är inte så tokigt.
4. Kommando (Äpple) + tabb

Switcha på du!

2) De flesta program har en installerare som lägger alla filer på rätt plats. Andra har lösningen att man får dra programmet där man vill ha det (i dessa lägen brukar inga extra filer behövas flyttas eller kopieras någonstans), vanligtvis i programmappen.

3) Det mest seriösa försöket till en ersättare av Findern som jag sett hittills är Path Finder. Personligen föredrar jag originalet...

4) Du kan trycka äpple (kommando) + tab för att hoppa mellan program. Vet du om det är Mac OS 9 eller Mac OS X du testat? Numer så listas nämligen alla aktiva program i dockan (som standard nertill på skärmen). Om du inte vet vilket så kan du t ex kolla på fönstren – har de skugga är det Mac OS X, har de inte det är det Mac OS 9.

Missade punkt ett i mitt inlägg, men nu såg jag att det spelade mindre roll

Citat:

Skrevs ursprungligen av durre
När jag vill byta program så går jag upp längst till höger o byter där.

längst upp till höger = OS 9

testa en maskin med OS X i några daga och du kommer inte att behöva fler argument för att byta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 21:06

1. Jag har använt möss med scrollwheel o flera knappar men de har inte gått att använda dem till något. Nåja, kanske har med drivrutiner eller nått att göra.

2. Ja det verkar ju inte så mkt svårare då. Är väl mer min rädsla att inte våga prova på någon annans dator

3. Jag får helt enkelt chansa på att det finns något liknande

4. Okunnighet från min sida.

Tycker ni har besvarat frågorna bra och tagit bort lite macrädsla. tackar
Då har jag bara det stora problemet kvar. Att finansiera en ny dator

• Medlem
  • 2004-01-20 21:22

1. Det finns tredjepartsmöss med två eller flera knappar och hjul att köpa, till exempel från Macally, Logitech, Microsoft och Kensington, och även Bluetooth-möss.

2. Äldre program har installerare precis vanligt, nyare program består av en skivavbild som du drar till den mapp du vill installera programmet i, exempelvis programmappen.

3. Filhanteringen i Mac OS X Finder är helt suverän. Du kan till exempel använda Visa som kolumner och ha två Finder-fönster öppna.

4. På Macen använder du Kommando-Tabb när du vill växla program med tangentbordet.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-21 00:42

Jag tycker kommando + tab i Mac OS X funkar bättre än alt + tab i Windows, för i Mac OS X kan man använda piltangenterna och flytta mellan de aktiva programmen efter att man har kommando + tabbat en gång, och liksom "skutta omkring fritt" åt båda hållen, medans man i Windows bara kan växla åt ett håll, tills man har gått "varvet runt".
Iallafall är det så upp till 2000, vet inte hur det är i XP.
Någon som fattar vad jag menar överhuvudtaget förresten?

xplane: Det där var ju givande.

Prova att använda äpple+tab, sen kan man byta program med muspekaren så länge man håller inne äpple. Det gillar jag. Eller att ta tag i en fil, textmassa, eller något, sen äpple-tab och därefter släppa det i ett annat program. Det är också schysst!

• Medlem
  • 2004-01-21 00:55

Du kan ju även använda musen i comado + tab-läge.. för musen över ikonerna bara så markeras dom... Sedan är det inte speciellt svårt att byta program i dockan, men kan man ju använda exposé

OSX multitaskar mycket finare än XP och låser sällan upp processer lika hårt.

Att installera progg är som många påpekat här mycket enkelt, man dra oftas bara programmet dit fasen man vill ha det.

En ytterligare variant är att hålla trycka kommando + skift + tab. Då hoppar markeringen åt vänster istället för höger.

• Medlem
  • 2004-01-21 16:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av durre
1. Bara en knapp på musen o inge scrollwheel. Har apple inga funderingar på att lägga till detta??

De verkar inte finnas någon ljusning på den fronten - de kör på med sina fåniga enknappsmusar
Jag har just idag skaffat en usb-mus (logitech) till min nu en månad gamla iBook 12-tum och det känns mycket, mycket, mycket bättre att kunna högerklicka. Inga problem alls att börja använda den.

12 tum är alldeles tillräckligt, särskilt om man ska kånka runt på åbäket. Instämmer med de tidigare inläggen - mer minne tog inte jag och jag har redan ångrat det. Bluetooth har jag ingen användning för, men det är ju värt att ha det inbyggt.

• Medlem
  • 2004-01-21 17:05

Till Nillon

Citat:

Mac OS X kan man använda piltangenterna och flytta mellan de aktiva programmen efter att man har kommando + tabbat en gång, och liksom "skutta omkring fritt" åt båda hållen, medans man i Windows bara kan växla åt ett håll, tills man har gått "varvet runt".

Precis samma på mac som på PC, tryck allt-tab för att välja program hägerut och allt-skift-tab för att byta håll.

Jag håller också med om att det är krångligare att navigera i Findern än i tex Utforskaren eller Total Commander, men troligtvis finns den senare att få tag på till OS X också.

Installation av program tycker jag att både OSX och Windows brister, avinstallation skall innebära att allt avinstalleras. På macken liksom pc´n blir det en del skräpfiler kvar i systemet vilket är irriterande. För övrigt är det väl klångligare för en nybörjare med mac för man måste kunne bläddra fram till programmappen för att installera ett program medans en PC oftast bara kräver att man dubbelklickar och accepterar det rekomenderade stället. Så det är give and take som vanligt.

Men största anledning till att jag lockas till macen är; Mindre risk för virus och mer lockande bärbara datorer.

För övrigt vill ja ge en känga till de på 99mac som säger att mac är så vansinningt enkelt men sen så fort någon frågar något kommer man med tipps att göra massa saker i terminalen. Är det verkligen ett steg framåt?

1
Bevaka tråden