Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägre volym på ljud till iDVD

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-01-21 00:21

Håller på att göra en dvd-skiva i iDVD. Nu skulle jag vilja lägga in en liten musikslinga men skulle vilja ha den i låg volym. Vad jag vet så går det inte att ställa in det i iDVD så jag måste nog fixa till volymen på musikslingan innan jag tar in den. (Om nu nån förstår hur jag menar). Hur kan jag göra det på enkelt sätt?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-01-21 09:16

Nu har jag provat att göra så här. Jag lade in musiken i iMovie och sänkte volymen där. Så gjorde jag en quicktimefilm som jag lade in i iDVD. Tyckte jag var smart. Tror ni det funkade? Inte alls, volymen på låten var fortfarande lika hög.

• Oregistrerad
  • 2004-01-21 11:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Eva
Nu har jag provat att göra så här. Jag lade in musiken i iMovie och sänkte volymen där. Så gjorde jag en quicktimefilm som jag lade in i iDVD. Tyckte jag var smart. Tror ni det funkade? Inte alls, volymen på låten var fortfarande lika hög.

Är det inte skillnad på volym och styrka? Jag tror inte att iMovie reglerar själva "styrkan" i din ljudfil, utan tar och spelar upp vad den får med samma "styrka" oavsett hur du ställer volymen. Jag tror att du måste spela in ljudfilen en gång till där du då ställer in ett lågt dB värde, om du förstår vad jag menar. Det är ljudfilen nivå som måste ner, inte volymen.

Min gissning?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-01-21 14:05

Hur gör jag för att få ett lågt dB-värde då? Kanske att det behövs nåt proffsprogram?

Kan nån som har ett sånt program i så fall hjälpa mig. Snälla. Det är bara en liten musiksnutt på 30 sek som jag vill använda i menyerna på DVD-skivan.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-21 16:17

Ja du behöver något ljudredigeringsprogram, Cubase, Spark,Logic eller annat. Du kan säkert hitta tidsbegränsade demo-versioner av dessa på respektive programs hemsidor. Dessa är ju dock onödigt stora program att ladda ner endast för det ändamål du är ute efter.

Kolla på download.com http://download.com.com/3150-2182-0.html?tag=dir om du kan hitta något litet käckt program som löser det hela.

Det du behöver göra är att importera ljudfilen och sedan sänka utnivån när du sparar i den resulterande ljudfilen precis som du säger och sedan importera till iDVD.

Efter att kikat lite på Download.com hittade jag ett gratisprogram som heter Audacity http://download.com.com/3000-2182-10209060.html?tag=lst-0-23

Kolla även in (svenska?) utvecklarnas hemsida för programmet.
Detta verkar vara det du är ute efter. http://audacity.sourceforge.net/about.php

• Oregistrerad
  • 2004-01-22 09:55

Tittade just på IMovie.
Om du lägger in ljudspåret, musikslingan i IMovie,
så skapas en checkbox i mitten längst ned som det står Redigerad volym brevid.

Klicka i den och du får ett nivåstreck över ljudfilen som du kan dra upp/ned tills du får önskad nivå.

Men det var kanske det som inte funkade.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-01-22 10:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av ne100
Tittade just på IMovie.
Om du lägger in ljudspåret, musikslingan i IMovie,
så skapas en checkbox i mitten längst ned som det står Redigerad volym brevid.

Klicka i den och du får ett nivåstreck över ljudfilen som du kan dra upp/ned tills du får önskad nivå.

Men det var kanske det som inte funkade.

Precis, det var det som inte funkade.

Jag har även hämtat Aduacity, som clabur föreslog, men jag får inte till det. Nu gav jag helt enkelt upp och valde ett annat ljud till menyerna i iDVD. Jag måste ju bli klar med filmen.

Jag måste dock lösa det här nån gång. Problemet kvarstår ju att musik blir alltför högt i menyerna på de filmer jag gör själv. Enligt min smak alltså. Ändå vill jag inte ha menyerna helt tysta heller.

Sen hade jag ett himla besvär att överhuvud taget kunna få till filmen. I nya iDVD kan man ju bränna en film på hela två timmar och det tänkte jag utnyttja. Det visade sig dock att det lediga utrymmet jag hade på hårddisken inte räckte till för att iDVD skulle kunna behandla min film.

Så slängde jag alla mina foton - det räckte ändå inte
Slängde alla låtar i iTunes - inte heller det räckte
Slängde program mm mm - och nu funkade det. Då var klockan halv 4 på morgonen.

Själva DVDprojektet var 3,99 GB och filmmappen 25,06 GB - då blir det inte mycket plats över på min 60 GB stora HD. Dags för ny dator tror jag. Snabb och med större hårddisk. Eller med två hårddiskar.

• Oregistrerad
  • 2004-01-22 11:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Eva
Själva DVDprojektet var 3,99 GB och filmmappen 25,06 GB - då blir det inte mycket plats över på min 60 GB stora HD. Dags för ny dator tror jag. Snabb och med större hårddisk. Eller med två hårddiskar.

Varför inte bara en ny HD? Det är ju alltid rekommenderat att ha skilda diskar för system och mediafiler. Har du FW kan ju en extern räcka fint, samt att man kan, om man måste, ta med sig bara mediefilerna. HD idag kostar gratis för den kapacitet man får.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-01-22 11:42

Jo, kanske en till HD skulle räcka. Jag behöver ju inte ha så bråttom, men igår toog det nog en 5-6 timmar för iDVD att koda mediefilarna och under tiden vågade jag inte gå i närheten av datorn.

Nog skulle det vara kul med en ny, och tystare! Men det är klart - jag behöver ju inte ha så bråttom.

• Oregistrerad
  • 2004-03-17 22:41

hej!

Jag har lösningen på ditt problem. Du skall extrahera ljudfilen, klicka bort boxen vid videospåret, men ljudspåret skall ha sin box iklickad. I ljudspåret kan du sedan sänka till den ljudnivå som du önskar.

Jonas Thornander
sanojfilm.se

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-03-18 00:40
Ursprungligen av Panaga:

hej!

Jag har lösningen på ditt problem. Du skall extrahera ljudfilen, klicka bort boxen vid videospåret, men ljudspåret skall ha sin box iklickad. I ljudspåret kan du sedan sänka till den ljudnivå som du önskar.

Jonas Thornander
sanojfilm.se

Skall prova i morgon. Hoppas att det funkar.

Det där lät intressant
Jag hade ett likande problem med ljudnivå i ett (mycket kortare) iMovieprojekt. Men jag valde att lägga in en lågmäld låt i DVD-menyn istället.

Det du menar Panaga, är alltså att man ska ta in den önskade låten i iMovie och extrahera ljudspåret där för att sen exportera ljudfilen. Rätt uppfattat?

• Oregistrerad
  • 2004-03-18 20:46
Ursprungligen av Svante S:

Det där lät intressant
Jag hade ett likande problem med ljudnivå i ett (mycket kortare) iMovieprojekt. Men jag valde att lägga in en lågmäld låt i DVD-menyn istället.

Det du menar Panaga, är alltså att man ska ta in den önskade låten i iMovie och extrahera ljudspåret där för att sen exportera ljudfilen. Rätt uppfattat?

Jag skall försöka förtydliga mig. Först lägger man in sina klipp i tidslinjen. Sedan extraherar man ljudet ifrån videoklippet. Vid videoklippet avmarkerar du ljudet (en checkbox till höger om alla tidlinjer). Det extraherade ljudspåret skall ha sin box iklickad. Sedan exporterar du till tex iDVD eller annat.

Om man extraherar ljudet så hörs både orginalklippet plus det extraherade ljudet. Så man måste välja bort ljudet vid videospåret. Det räcker alltså inte att sätta ner videospåret på noll med hjälp av redigeringens alternativet. Det tog ett tag innan jag kom på detta själv, då jag trodde att boxen var för bild. Men det är för ljud och det tog måååånga timmars rendering och exportering innan jag kom på det. Så enkelt, men så långt borta man var från att lösa det

Jonas

• Oregistrerad
  • 2004-03-18 09:54

om du har quicktime pro kan du sänka ljudnivån där.

markera låten i iTunes och tryck äpple+i där kan du sänka volymen för just det låten:)

Ursprungligen av andreasd:

markera låten i iTunes och tryck äpple+i där kan du sänka volymen för just det låten:)

eee... nej. glöm vad jag sa!

• Oregistrerad
  • 2004-03-19 09:26

detta funkade i quicktime för mig. gå in i film/hämta ljudegenskaper/ljudspår/volym. ställ in rätt nivå och exportera sedan till en aiff. importera till iDVD och nivån är lägre. tar inte lång tid alls.

1
Bevaka tråden