Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tungt rykte för en hemmabionerd som mig!

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

KÖpte precis en Panasonic AE500E för 16.000Kr.

Har bytt upp mig från AE 100 som jag haft i drygt ett år, tillsammans med en Lumagen Vision linjefördubblare blir bilden i klass med... Ja det bästa ?
Skulle aldrig gå tillbaka till en TV.. Och plasma är för dyra till förhållandet av skärmstorleken mm.
Nu har jag 140" som går i 720p samt 1208*768 upplösning 1200:1 kontrast.. Det kommer man mkt långt på.
Att Apple skulle komma med något ? Visst.. men är det inte nyare teknik än de projjar som cirkulerar nu så lär de inte bli någon hit.. särskillt inte med Apples prissätning.
Bättre de gör det de är bra på.. datorer..

Jag håller med Nixon. Projektorer är inte direkt en stor marknad -- låter jäkligt mysko!

• Oregistrerad
  • 2004-01-24 20:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Men varför i hela friden skulle Apple lansera en hemmabioprojj? Lika befängt som dom skulle lansera en cykel…

Varför skulle Apple lansera en musikspelare?

Det är datorer dom gör, inte underhållning.

:rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jag håller med Nixon. Projektorer är inte direkt en stor marknad -- låter jäkligt mysko!

Projektorer är en jättemarknad som växer så det knakar och med mycket bra marginaler om man kan massproducera och sälja tillräckligt många.

Nästan alla andra datortillverkare har projektorer på programmet så om Apple skulle lansera någon så vore det inte så konstigt , däremot så tror jag att de endast kommer lansera någon om de har något mycket vasst att komma med.

Apple har ju som sagt mycket bra kontakter med Texas Instruments som är ledande på DLP och Samsung som är störst på LCD teknik.Men även Panasonic och LG/Philips tillhör ju Apple's partners.

Iof... Apple har ju tagit patent på trappor, så en projektor kanske inte ser så blekt ut.

• Medlem
  • 2004-01-24 23:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Projektorer är en jättemarknad som växer så det knakar och med mycket bra marginaler om man kan massproducera och sälja tillräckligt många.

Projektorer är inte en jättemarknad, tro mig, jag är i branchen. Det handar om att växa från obefintlig till jätteliten. Och med usla marginaler som allt annat inom hemelektronik.

Det är en helt annan sak med iPod. Mp3 spelare är en var-mans-produkt som faktiskt säljer bättre till unga kvinnor än till män. Projektorer är en nichprodukt som även om den växer kommer vara nästan obefintlig...

nixon har ju en poäng där med att han vet branchen och allt... jag tror inte apple släpper en imorn.

Citat:

Projektorer är inte en jättemarknad, tro mig, jag är i branchen. Det handar om att växa från obefintlig till jätteliten. Och med usla marginaler som allt annat inom hemelektronik.

Det är en helt annan sak med iPod. Mp3 spelare är en var-mans-produkt som faktiskt säljer bättre till unga kvinnor än till män. Projektorer är en nichprodukt som även om den växer kommer vara nästan obefintlig...

Visst usla marginaler för dig som handlare om du konkurrerar med priset och den mer än omfattande parallellimporten gör det säkert inte roligare men för tillverkarna så är det glada miner.

Projektormarknaden var ju liten för rätt länge sedan nu är det en jättemarknad som omsätter närmare 100 miljarder och fortfarande växer så det knakar har sett siffror på 30-50% försäljningsökning per år de senaste åren.

Och nu när en riktigt sjysst proj kostar ungefär samma som en bra32" wide TV så kommer fler och fler skaffa projektor.

Har själv två projektorer en gammal CRT och en nyare Sony. Bra mycket roligare att kolla på DVD och spela Playstation på dom än på en vanlig TV.

Senast redigerat 2004-01-25 02:55
  • Medlem
  • 2004-01-25 03:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Visst usla marginaler för dig som handlare om du konkurrerar med priset och den mer än omfattande parallellimporten gör det säkert inte roligare men för tillverkarna så är det glada miner.

Ingen tillverkare tjänar penga på tv idag, hur det står till på projektorer vet jag inte, men jag kan lätt ta reda på det. Jag tror inte det är någon guldgruva…

Citat:

[i]Har själv två projektorer en gammal CRT och en nyare Sony. Bra mycket roligare att kolla på DVD och spela Playstation på dom än på en vanlig TV. [/B]

Som sagt en nischprodukt.

Folk under 30 har inte råd att köpa en, folk mellan 30-60 vill ha en bra Tv att se aktuellt och sportnytt på och äldre vill ha en 28" och skiter i bildkvalitén, bara den är nästan gratis och dom får den hemkörd…

Citat:

Ingen tillverkare tjänar penga på tv idag, hur det står till på projektorer vet jag inte, men jag kan lätt ta reda på det. Jag tror inte det är någon guldgruva…

Som sagt en nischprodukt.
Folk under 30 har inte råd att köpa en, folk mellan 30-60 vill ha en bra Tv att se aktuellt och sportnytt på och äldre vill ha en 28" och skiter i bildkvalitén, bara den är nästan gratis och dom får den hemkörd…

Alla marknader som växer är ju högintressanta och projektorer börjar bli en produkt alla har råd med , jag menar 500 spänn i månaden för en Panasonic 500AE eller 250 för en enklare epson är ju småpengar för dom flesta.

Känner också en del i branschen både grossister och detaljister och dom flesta jublar ju fortfarande över de senaste årens kraftiga hembioexplosion nu får dom ju sälja 6-8st högtalare på en gång istället för 2st och små nätta projektorer och plasma skärmar istället för fet tunga TV's och 100kg's CRT StorbildsTV's.

En viss butik i Stockholm city sålde runt 30 plasmaskärmar och 25 projektorer på endast 1 dag i December.

Tyvärr så är det väl så att de stora butikerna brukar ta över från småhandlarna och entusiasterna när marknaden är redo att skördas.

Jag tror inte att Apple kommer att slå sig in på projektor marknaden.

Varför skulle de.

Möjligtvis samarbeta med någon.

Allt hänger väll på hur projektormarknaden utvecklas.
Börjar de komma ner i pris så de konkurerar med vanliga tv-apparater och bildskärmar, dvs det kan bli var mans egendom, ja då är ju förutsättningarna helt annorlunda.

Bevaka tråden