Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn låser sig efter vila

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-21 16:11

Efter att ha varit så nöjd med OS X och jaguar har jag fått problem. Efter att jag installerat panter så låser sig datorn ibland när den har varit i vila. Någon som har liknande problem?

och jag som alltid sagt att min mac låser sig aldrig, till pc vännerna.
Någon som har tips?

Själv undrar jag om det inte har att göra med hårddisken men vad vet jag.

Min dator:

Datormodell: Power Mac G4
Typ av CPU: PowerPC G4 (2.1)
CPU-antal: 1
CPU-hastighet: 933 MHz
L2-cache (per CPU): 256 K
L3-cache (per CPU): 2 MB
Minne: 1 GB
Busshastighet: 133 MHz
Boot ROM-version: 4.33f2
ATA-4-buss:

Systemversion: Mac OS X 10.3.2 (7D24)
Kernel-version: Darwin 7.2.0
Startenhet: Macintosh HD
ST360021A:

Kapacitet: 57.27 GB
Modell: ST360021A
Revision: 5.05
Serienummer: 3HR0DAWV
Borttagbart medium: Nej
Borttagbar enhet: Nej
BSD-namn: disk1
Protokoll: ATA
Enhetsnummer: 0
Sockeltyp: Intern
OS 9-drivrutiner: Ja

Macintosh HD:

Kapacitet: 57.27 GB
Tillgängligt: 48.55 GB
Skrivbar: Ja
Filsystem: Journaled HFS+
BSD-namn: disk1s5
Plats: /

IC35L080AVVA07-0:

Kapacitet: 76.69 GB
Modell: IC35L080AVVA07-0
Revision: VA4OA52A
Serienummer: VNC402A4CDDHLA
Borttagbart medium: Nej
Borttagbar enhet: Nej
BSD-namn: disk0
Protokoll: ATA
Enhetsnummer: 1
Sockeltyp: Intern
OS 9-drivrutiner: Nej

HD 2:

Kapacitet: 76.69 GB
Tillgängligt: 23.31 GB
Skrivbar: Ja
Filsystem: HFS+
BSD-namn: disk0s2
Plats: /Volumes/HD 2

• Oregistrerad
  • 2004-01-21 16:17

Har haft liknande problem när systemskivan låg på "slave" (via cable select) - en swap löste det problemet...
Det kan inte vara något sådant?

Edit. Jag hade nog inte hängning när jag tänker efter - utan bara en evighetsbadboll… Fast skillnaden rent praktiskt är ju inte så stor .-D

Senast redigerat 2004-01-21 20:03

Nja, iaf nästan samma problem. När jag väcker min TiBook ur vila så vaknar inte skärmen till liv ibland, fastän datorn snurrar igång. Detta händer f.a när datorn har vilar längre än 1-2 timmar.

Nu är den hos Apple igen så vi ska se om det löser sig....

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-21 19:56

Kan vara hårddisken som är trasig oxå, tyvärr var det så för mig när jag fick liknande symptom som du beskriver.

Det ordnar sig om du resettar PMU.
Sök på trådar om PMU här på 99mac.
Det finns en liten knapp på moderkortet som du ska trycka på.
För de som har iBook finns det också lösningar, jag har haft samma problem, allt löste sig med en PMU reset.

Jag har fått problem med att vakna ur vila när jag har sovit...
Nej jag menar när jag har haft en extern HD inkopplad via ett USB 2 kort. Har du några PCI-kort eller prylar inkopplade via USB så kan du ju alltid kolla om det är de som strular.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-21 20:35

Hade liknande problem idag. PB:n var kopplat till en extern skärm och efter att den gått i vila ville den inte vakna på någon skärm överhuvudtaget. Fem sekunders tryck på strömbrytaren blev lösningen till slut. Jag misstänker att det har med strömsparare-inställningar att göra kombinerat med massiv musikdelning via iTunes. Fläkten gick för fullt nämligen trots att jag inte rört datorn på ett par timmar.
Strömspararen var inställt på att sätta skärmen i vila samtidigt som datorn i övrigt. Jag kan tänka mig att någon började/höll på att strömma musik samtidigt som PB:n softade ner.
Är det någon som vet? Är delade spellistor synliga för andra trots att datorn gått i vila?
Hur är dina ströminställningar? Hade du biblioteket utdelat? Kan det det möjligen finnas en bugg där?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 20:41

Det där var ett känt problem förut i alla fall när den somnade med en skiva i Pioneer-spelaren... Har inte råkat ut för det på länge och jag vet inte om det är tack vare systemuppgradering eller att jag alltid tar ut skivan? (Undrar om det inte var nåt med att iTunes var öppet samtidigt också... Att det var just en musikskiva.)

Edit: syftade på masterboys inlägg

Min 1.25 PB15'' har börjat busa efter vila den med. Följande inträffar (inte alltid men som det verkar när den fått vila lite längre, typ en halvtimme eller så):

Den vaknar inte till liv på en gång utan väntar 5-10 sekunder och då tänder den upp skärmen i 2 sek, går ner till helt släckt momentant och tänder därefter igen, blinkar av en gång och går sedan igång på riktigt. Jag har ingen aning om vad detta kan vara, men det känns som om den började med detta efter uppgradering av minne.

Någon som vet?

1
Bevaka tråden