Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska jag med....

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-21 19:30

Bluetooth till?

Hej förresten!
Jag är ny här och ska inom en eller två veckor beställa min första mac någonsin. Det jag har siktat in mig på är en ibook 12" eller 14".

Än så länge har jag bara sett 14" live på macoteket. Jag skulle även vilja känna på en 12" innan jag bestämmer mig för vilken det blir. Någon som vet vart jag kan känna på en sådan i Stockholm? Jag kommer att bära omkring på burken lite då och då till plugget eller andra ställen. Är det stor skilland på 800mhz och 933?

Sen undrar jag hur mycket RAM minne jag verkligen behöver? Jag kommer främst att använda datorn för ordbehandling och internet. MEN jag har också tänkt köpa Championship Manager 03/04 och även Simcity 4. Räcker det om jag uppgraderar till 384 mb?

Annars så har jag redan bestämt att det ska in en 60gb disk och ett Airport Extreme, hur bra som helst på universitetet!

Bluetooth är bra för att ev synka mobil, styra hela datorn med (från mobilen) och för att kunna använda trådlösa möss och tangentbord utan kludd med lösa enheter.

12" skulle jag säga - 14" är bara för de med dålig syn Samma upplösning men klumpigare format - lite av poängen är ju att vara mobil så vad gäller iBook skulle jag välja 12".

Tror inte det är någon större skillnad - minne är viktigare, men citera inte mig

Vad gäller RAM behöver du så mkt som du har råd med. Jag skulle säga inte mindre än 512 MB. Se till att prioritera RAM - annars blir inte X någon kul upplevelse, även om du bara ska surfa.

Välkommen förresten!

• Oregistrerad
  • 2004-01-21 19:58

Tack!

Kan jag allvarligt styra hela burken med en SonyEricsson T610? Njae, det känns som att jag skippar blåtanden.

Jag kan verkligen inte bestämma mig för vilken storlek jag ska ta. Måste få känna på en 12" först.

• Oregistrerad
  • 2004-01-21 20:01

Blåtanden är grissvår att få in efteråt…
Att köra presentationer - eller iTunes - med mobilen som fjärrkontroll - eller att synka ical med telefonen - är inte helt opraktiskt…

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-21 20:20

Har en tolvtum, och är hur nöjd som helst. Liten, kompakt, smäck och tålig.

• Oregistrerad
  • 2004-01-21 20:26

Köp en 12". Tveklöst.

• Oregistrerad
  • 2004-01-21 21:27

Okej, alla säger 12". Men kommer jag kunna spela Simcity 4 och CM utan problem på en sån burk med 684 mb RAM?

• Oregistrerad
  • 2004-01-21 21:49

Simcity 4 funkar rätt dåligt på de flesta datorer, både PC och Mac. Med den imac jag har på 1 ghz och med 512 i ram börjar det gå slött vid 50000 invånare.

Så om det är simcity 4 du vill spela rekomenderar jag en Dual G5 med 2 gig ram

/Johan

• Oregistrerad
  • 2004-01-21 22:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björn_E
Tack!

Kan jag allvarligt styra hela burken med en SonyEricsson T610? Njae, det känns som att jag skippar blåtanden.

Jag kan verkligen inte bestämma mig för vilken storlek jag ska ta. Måste få känna på en 12" först.

Kan bara säga att jag ångrar bittert att jag inte lade till Bluetooth när jag beställde min PB. Ett halvår senare skaffade jag en T610 och nu får jag sitta med en extern plugg. Det är väl inte så mycket pengar det handlar om heller?

• Oregistrerad
  • 2004-01-21 22:31

Men allvarligt... varför skulle jag vilja hålla på och syncha min lur med datorn? Jag ser fortfarande inga bra skäl till att lägga till Blåtand. Inget som övertygat mig än!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 22:38

Bluetooth är bra i följande fall t ex:

-Om du vill kunna surfa med datorn mobilt, visst det blir lätt dyrt men för att kolla mejl och sådant är det guld värt.

-Om du någonsin kommer hålla en presentation med Keynote (Apples motsv till PPT) eller PPT så kan du styra presentationen från telefonen. Inte bara flashigt utan smidigt också.

-Om du vill ha backup på din telefon- och adresslista som finns i telefonen. Smidigt att ha en lista (Address Book) som synkar mellan dator och telefon.

-Om du vill använda en separat mus utan att bli störd av en sladd och annat tjafs.

med mera... tycker lätt det är värt priset - om jag nu hade haft möjligheten då vare sig min TiPB eller Nokia har blåtand idag...

• Oregistrerad
  • 2004-01-21 22:42

Finns det ingen IR port på ibook'en då? Då kan man ju syncha adressboken därigenom? Det är egentligen tror jag det enda jag skulle använda.
Trådlös mus har jag redan en ruggigt bra. Vill man ha en blåtandsmus får man ju punga ut närmare 900 spänn!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 22:44

Med Salling Clicker kan du få massor med funktioner som du bara kan använda med Bluetooth.
Sök efter Salling Clicker så hittar du nog info om det. Tex så kan man skapa funktioner som aktiveras i datorn när man går bort från den (och tar mobilen med sig), som tex att datorn automatiskt blir låst så fort du går därifrån, användbart när man är bland mycket folk.

Varför man ska synka mobilen med datorn? Ja, det är nog lättare att redigera kontaktinformation från datorn ärn att sitta och pilla med mobilen. Och så är det väldigt bra att ha en kopia av alla kontakter om nåt skulle hända.

Sen håller jag med alla andra om att du ska ha så mycket RAM som möjligt. OS X använder mycket minne och ju mer äkta RAM du har, desto mindre behöver datorn mellanlagra information på den långsamma hårddisken (långsam jfrt med RAM).

• Oregistrerad
  • 2004-01-21 22:49

Hmmm, okej. Blåtandsmodulen kostar bara 495 spänn så jag kanske lägger till en sån ändå. Ni har väl övertygat mig!

• Medlem
  • rörtången
  • 2004-01-21 22:59

lycka till !!!
blåtand e super ...
välkommen i "gänget"

• Oregistrerad
  • 2004-01-21 23:02

Tack!
jag postade det här i en annan tråd, men är det någon som har handlat via Applestore och tagit studentavbetalning? Hur funkar det? Bra? Dåligt?

• Medlem
  • 2004-01-22 12:15
Citat:

Tack!
jag postade det här i en annan tråd, men är det någon som har handlat via Applestore och tagit studentavbetalning? Hur funkar det? Bra? Dåligt?

Det funkar tyvärr inte alls... Jag köpte min ibook (12tum-rekommenderas) för en månad sedan och tänkte att Applestore vore bäst. Skickade in beställning, fick någon sorts bekräftelse. Sedan tog det stopp. I ett telefonsamtal (inkl. 20 min i telefonkö) efter en vecka fick jag reda på att avbetalningen inte funkar längre, men att de skulle fixa det snart. Enligt personer här på 99mac har de sagt det sedan oktober... Ring och kolla först, hur som helst. På hemsidan står det att det funkar finfint med studentavbetalning - lurade mig i alla fall.

• Medlem
  • 2004-01-22 12:43
Citat:

Än så länge har jag bara sett 14" live på macoteket. Jag skulle även vilja känna på en 12" innan jag bestämmer mig för vilken det blir. Någon som vet vart jag kan känna på en sådan i Stockholm?

Siba på Kungsgatan. Hade i december i alla fall. Och NK:s ljudavdelning på gatuplanet.
Har ni funderat på hur dåligt placerade laptopparna är på större affärer? Två rader, den ena under den andra - prova en laptop i vinterkläder och när den sitter stenhårt fast på en hylla som lutar 45 grader och är placerad antingen nere vid knäna eller uppe vid axlarna är ingen barnlek.

1
Bevaka tråden