Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hackiga rörelser i Quartz extreme trots ny data

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag har ett problem med att Quartz Extreme tycks stänga av sig då och då. Mer ofta än sällan. Detta märks speciellt när jag förminskar fönster till Docken. Tycker de hackar mer än de borde. Tycker även det påverkar menyer och öppna mappar... Detta är ju subjektivt men jag jobbar med animation och kan se skillnad mellan 50 och 25 bilder i sekunden.
Jag har sökt på detta forumet efter en lösning och har hittat nått om V-nodes etc, men jag har inte blivit klokare för det... Nån som har nått tips som är begripligt?
Jag har en Powerbook 17" 1ghz, 10.3.2. Kört allt i software update så den är tom.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-22 11:54

Har du många program öppna och inte apmycket minne så kan det bli lite segt/hackigt.

Upplever du samma sak efter en omstart utan några program igång?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-22 12:10

Har man problem med för lite pulver i maskinen så kan det hjälpa att installera ett hack som heter Shadowkiller (gratis) från http://www.unsanity.com.

Klickar man på scripten så försvinner skuggorna. Klickar man igen, så kommer dom tillbaka. Enklare kan det inte bli.

Den tar död på fönsterskuggorna som drar en förfärligt massa kräm. Nackdel: Har man många fönster öppna på varandra kan det vara svårt att se vart den ena sluta o det andra börjar.

  • Medlem
  • 2004-01-22 12:23

Jag har också en 1Ghz G4, och ibland så försvinner flytet. Det är framförallt på animationen när man öppnar en mapp. Eftersom det inte stör mig direkt, så har jag inte brytt mig om att forska på saken... Det går inte långsammare, det är bara lite fulare.

Blir så på min G5 2x2 också. Hos mig verkar det vara vissa program (i detta fall spel) som sabbar de fina animeringarna. Loggar man ut och sen in på nytt så funkar det bra igen, men det är lite av en fullösning.

Ta inte illa upp men det heter "dator", inte "data". Om det inte är så att du menar att det hackar trots att du har fått in ny data i din dator, d v s lite nya filer...

/scooter - gnällis idag

Tack för alla tips.

Grejjen är ju att det funkar ibland och DATORN är ny med 1Gb internminne. Detta inträffar till synes närsomhelst utan att några program är igång.

Jag vill inte köra några hack för det SKA ju funka.

Att höra att andra har samma problem gör det lite lättare för mig eftersom problemet då säkert är nån bugg i nån drivrutin i X. Dock är det tråkigt att andra har samma problem.

Har också funderat i banorna att det skulle vara nått program som pajjar Quartz Extreme...

Sorry om ordet DATA. Det hängde med mest eftersom jag tycker det är kul att säga DATA. Jag har hatkärlek till meningar som "Min data funkar inte när jag klickar med den". Så därför har jag också börjat säga DATA och DATAN. Jag vet att det heter DATOR och DATORN.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-22 14:53

Låter konstigt att det inte funkar på en så pass ny maskin med så mkt RAM. För mig funkar det perfekt o jag kör en tiBook 667 med 768 RAM, Borde vara ngt program och inte själva datorn i sig.

Det räckte tydligen att skriva denna tråd för att skrämma upp datorn.
Nu går den mjukt och fint. Nått den inte riktigt gjort på ett tag.

Mysteriet vad som orsakar detta kvarstår dock...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 23:15

http://forums.macnn.com/showthread.php?s=&threadid=194355

jag har samma problem på min 1.25Ghz AlBook, det försvinner om man killar Docken, men återkommer alltid inom några timmar/dagar.
Jag gjorde bara ett vanligt shell script med innehållet "killall Dock" och döpte det till "kill dock.command" och la det på desktoppen, dubbelklickar man det så killas Docken. (Detta går lika bra att göra men apple script, men orkade inte.)

i MacNN tråden trodde nån att det var pga Stuffit, jag provade att updatera det och det såg ut att hjälpa, några dagar iaf. jag tror att stuffit kanske var ett av programmen som "förstörde Docken" så att det blev sådär segt.
är säkert en bug i Docken, som orsakas av nån "grej"(typ en API funktion) som ett program kan göra, ingen aning vad det kan vara.

men tillsvidare så fixar man iaf problemet genom att killa Docken

Intressant! Tack för hjälpen!

Jag har 8.02 av Stuffit och det hackar ju ändå, så det är nog nått annat program också.

Bara jag nu kunde räkna ut hur jag gör ett sånt där Shellscript! :/

  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 23:34

i terminalen skriv detta(med <ENTER> menar jag att du ska trycka Enter):

echo "killall Dock" > ~/Desktop/killdock.command <ENTER>
chmod 755 ~/Desktop/killdock.command <ENTER>

först raden lägger texten "killall Dock" i filen: "~/Desktop/killdock.command" (den skapar den om den inte finns)
andra raden ändrar permissions på "~/Desktop/killdock.command" så att scriptertgår att executa.

filen "killdock.command" ska dyka upp på skrivbordet.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 23:48

hehehe tänkte att eftersom vi kör mac här så borde man kanske göra en sånhär sak i AppleScript, så jag tog reda på hur man gör det i AppleScript, var inte alls svårt:

1. öppna Script Editor
2. skriv detta i kodfönstret:

do shell script "killall Dock"

2. Välj Save As i File-menyn
3. Ställ in popup menyn: "File Format:" till "Application"
4. Spara som valfritt namn(typ "Kill Dock")

färdigt.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 23:55

men lol kom på ännu ett sätt, tex om man inte har bsd subsystem installerat:

tell application "Dock"
	quit
end tell

fast om Docken har kraschat så lär nog inte detta script funka, så scriptet ovan är nog det bästa.

OK!

Tack för hjälpen! Jag har gjort schellscriptet och det funkar. Just nu går datorn mjukt så det blev ingen skillnad när jag körde skriptet såklart.
Men nu har jag det att plocka fram när det hackar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-23 10:47

Jag tror grafik "hacket" beror på en serie saker.

Hög load på datorn
Detta kan vara CPU, hårddiskar eller dyl. Främst verkar det som videominnet kanske blir "överfullt" eller dyl. Hemma kör jag en "gammal" Dual G4/500, dock med 64MB Radeon 8500 kort. På jobbet kör jag en Dual 1Ghz G4 med 64 MB Radeon 9000 kort, dock med två skärmar. Jag upplever oftare på jobbet att Quartz Extermen "dör" än hemma.

Detta har även noteras på flera siter att man på alla Macar kan "maxa" vad QE klarar. Läste mycket om detta när 10.3 kom ut.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 14:08

när det här som vi pratar om händer så funkar allt annat som görs av QE fortfarande like snabbt som vanligt, det är endast ner minimering av fönster som går segt, så jag tror inte att det har nåt att göra med att maxxa QE.

för mig är det endast minimering av fönster som hackar, att "minimera upp" dom igen från Docken, hackar inte.
det är därför jag tror det är en bug i Docken.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-27 15:11

trolig LÖSNING: force quita inte program genom att högerklicka på ett program i docken.

jag lyckades återskapa problemet på ca 5 min, genom att starta program, och force quita dom medans dom startar, så är ganska säker på att det är det som orsakar probelemet nu.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-27 18:04
Ursprungligen av ul1984:

trolig LÖSNING: force quita inte program genom att högerklicka på ett program i docken.

jag lyckades återskapa problemet på ca 5 min, genom att starta program, och force quita dom medans dom startar, så är ganska säker på att det är det som orsakar probelemet nu.

Har inte force quittat på några veckor, samma sak komemr ändå ser dert ut som

  • Oregistrerad
  • 2004-04-27 21:22

efter att jag postade det jag sa tidigare idag har jag kommit på en sak till, det som verkligen orsakar problemet är när ett program quitas under uppstart, spelar ingen roll om man force quitar det eller om programmet stängs av på annat vis.

har testat det här och om jag startar ett program, och sekunden efter kör "killall <programnamn>" så blir det precis samma som om jag force quitar det med Docken, problemet uppstår!

efter att jag testat "killall" testet så kom jag på att det spelar ingen roll hur det quitas, alltså ett program som inte funkar, tex ett program gjort for 10.1 eller nåt, som crashar precis under uppstarten, orsakrar också detta problem.

om du vill testa detta, gör såhär:
- killa Docken så att du ser till att minimizingen funkar bra
- coppa TextEdit till desktoppen
- högerklicka och välj "Show Package Contents" (eller vad det heter på svenska)
- ta bort Contents/Resources/English.lproj/Edit.nib (om man kör svenska i OSet får man nog byta ut English.lproj mot nåt annat, tyvärr vet jag inte vad, eftersom jag inte har svenska installerat)
- starta programmet

funkar hur bra som helst för mig, varje gång jag kör det, så får jag tröga hackiga minimeringar.

1
Bevaka tråden