Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB12, vad är på gång?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Att Apple har beställt dom beryktade 15.4 skärmarna är helt klart och lade dom ordern i Juni för att de skulle produceras efter sommaren så kan de ju börja sälja datorerna med de skärmarna först nu. Frågan är exakt när de ska lanseras och vad dom kommer att kosta WSXGA+ blir inte billigt.

Men det är ju inte helt klart. Vart får du det ifrån? Och dessutom pratas det inte bara om skärmar utan hela powerbooks med 15,4 tum som skulle börja skeppas under andra halvan förra året.

Citat:

"Compal will start shipping 15.4-inch wide-screen PowerBooks for Apple in the second half of this year, with initial monthly shipments estimated at 30,000-40,000 units.

Några såna såg vi inte.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-01-27 11:45

nu är vi inne på ett område som bara Apple kan svara på. I sommras fanns det flertal uppgifter på att en av nästa PowerBook skulle ha en 15.4" skärm. Ett företag som heter Compal går ut med ett pressmeddelande att de har fått beställning på ovan nämda skärm.
Detta citeras på flera håll. Ingen har sett denna skärm ännu på en Apple maskin. Därför kan Apple inte gjort beställningen?

Jag hoppas att någon på Apple vet vilka skärmar som är beställda inför framtiden.
Oavsett så måste Apple hänga med, för nu går utv i en rasande tempo vad det gäller bärbart.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Men det är ju inte helt klart. Vart får du det ifrån? Och dessutom pratas det inte bara om skärmar utan hela powerbooks med 15,4 tum som skulle börja skeppas under andra halvan förra året.

Några såna såg vi inte.

Rickard andra halvan 2003 kan betyda att de skeppas i slutet av December/Januari , Och tror du inte att Apple lätt kan utrusta dom nuvarande PowerBooksen med en 15.4" skärm ??

Citat:

Rickard andra halvan 2003 kan betyda att de skeppas i slutet av December/Januari , Och tror du inte att Apple lätt kan utrusta dom nuvarande PowerBooksen med en 15.4" skärm ??

Visst. Men nu handlar det mer om vad du vill tro för att det hela ska gå ihop för dig. Känns riktigt krystat. Antar att mars kommer vara andra halvan av 2003 också om vi inte sett skärmarna än? Och maj. Och juni.

• Oregistrerad
  • 2004-01-27 13:22

Ge er...
Det är inte här, och ett års ledtid är inte realistiskt.
Antingen är ryktet fel, det har hänt något okänt under tiden, eller det rullas ut när som helst...

För övrigt så handlade tråden om 12" så det är faktiskt OT.
Starta gärna en ny eller något - för jag är lite intresserad av 12" tråden och dethär sabbar ju med massa OT...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Ge er...
Det är inte här, och ett års ledtid är inte realistiskt.
Antingen är ryktet fel, det har hänt något okänt under tiden, eller det rullas ut när som helst...

Ett år ? Beställningen gjordes ju i mitten av förra året alltså runt 6 månader sedan , räkna bort produktionstid semestrar och helgdagar så är det alls inte orealistiskt.

Citat:

Ett år ? Beställningen gjordes ju i mitten av förra året alltså runt 6 månader sedan , räkna bort produktionstid semestrar och helgdagar så är det alls inte orealistiskt.

Det låter fortfarande krystat. Vad säger du i mars när inget hänt?

Citat:

Visst. Men nu handlar det mer om vad du vill tro för att det hela ska gå ihop för dig. Känns riktigt krystat. Antar att mars kommer vara andra halvan av 2003 också om vi inte sett skärmarna än? Och maj. Och juni.

Rickard tror du att företag producerar saker samma dag som dom får ordern ? Om ett företag som tillverkar skärmar får en order så måste de ju förbereda sig och antagligen försöka få in ordern i sin befintliga produktionen
som antagligen redan går för högvarv med tanke på PC tillverkarnas adoption av 15.4" skärmar.

Det är helt realistiskt att det tar 6-9 månader från order till lansering.

Senast redigerat 2004-01-27 14:51
Citat:

Det låter fortfarande krystat. Vad säger du i mars när inget hänt?

Jag kan ju erkänna om jag har haft fel men är bergsäker på att det senast 17 april har kommit PBs med 15.4" WSXGA+ skärmar. Konstigt vore annars.

• Medlem
  • 2004-01-27 14:58
Citat:

Jag kan ju erkänna om jag har haft fel men är bergsäker på att det senast 17 april har kommit PBs med 15.4" WSXGA+ skärmar. Konstigt vore annars.

Jag har frågat innan och gör det igen - vad grundar du det på? Svara helst inte som i en annan tråd att du inte kan svara pga yrkeshemligheter.:)

Och till dig som startade tråden: Visst är tolv tum ett trevligt format! Fråga gärna igen, t ex Jazzper som kan PB mycket bättre än jag, om de nya Powerböckerna också är strypta såsom de varit tidigare och som Ibooken är. I så fall kanske du ska vänta att köpa nytt eller gå upp i storlek - om du nu orkar vänta till april (och eventuellt ännu längre ändå - de ska ju levereras också).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Giggs
Jag har frågat innan och gör det igen - vad grundar du det på? Svara helst inte som i en annan tråd att du inte kan svara pga yrkeshemligheter.:)

Och till dig som startade tråden: Visst är tolv tum ett trevligt format! Fråga gärna igen, t ex Jazzper som kan PB mycket bättre än jag, om de nya Powerböckerna också är strypta såsom de varit tidigare och som Ibooken är. I så fall kanske du ska vänta att köpa nytt eller gå upp i storlek - om du nu orkar vänta till april (och eventuellt ännu längre ändå - de ska ju levereras också).

Det där om "yrkeshemlighet" gällde ju en helt annan sak.
Jag har redovisat mina skäl.

Tekniskt sett kan man säga att 12" PB och även iBook är "strypta" mest av värme o andra praktiska skäl . För att göra bärbara datorer måste man ju kompromissa alla bärbara är i princip "strypta" jämförda med stationära.

Genom att 12" PB har en långsammare Hårddisk (snabbare valbart till 15 & 17" ) lite slöare systembuss/minne enklare grafikkort och lägre processorhastighet än 15"(den dyrare) och 17" så förlänger man ju batteritiden och kan ha ett lägre pris.
Det som märks mest på sikt är nog den långsammare hårddisken speciellt när virtuella minnet kickar in.

Senast redigerat 2004-01-27 18:21
  • Medlem
  • 2004-01-27 15:36
Citat:

Det där om "yrkeshemlighet" gällde ju en helt annan sak.
Jag har redovisat mina skäl.

Jo det vet jag att det gällde en annan tråd.

Men den 17:e april? Har du redovisat det? Det har jag nog missat.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Giggs
Jo det vet jag att det gällde en annan tråd.

Men den 17:e april?

NAB

Citat:

Rickard tror du att företag producerar saker samma dag som dom får ordern ? Om ett företag som tillverkar skärmar får en order så måste de ju förbereda sig och antagligen försöka få in ordern i sin befintliga produktionen
som antagligen redan går för högvarv med tanke på PC tillverkarnas adoption av 15.4" skärmar.

Det är helt realistiskt att det tar 6-9 månader från order till lansering.

Vet du vad. Jag tror vi kan lägga ner den här delen av debatten eftersom vi inte kommer nån vart ändå. Så kan vi fortsätta älta saker i en annan tråd.

Citat:

Vet du vad. Jag tror vi kan lägga ner den här delen av debatten eftersom vi inte kommer nån vart ändå.

Jag trodde vi redan hade gjort det.:confused:

• Oregistrerad
  • 2004-01-29 01:57

Jag tror det kommer snabbare PowerBooks i framtiden...

Bevaka tråden