Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mörka färgytor i .avi blir fel

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag kör avi-filmer i VLC eller MPlayer (ibland även med filmer som fungerar i QuickTime) så brukar återgivningen av svarta och mörka färger bli helt kass. Det gäller framför allt stora enhetliga färgytor med små mjuka skiftningar. Där brukar mörkgröna färgfläckar uppstå och röra sig på ett märkligt sätt. Det kan inte vara kodningen av filmerna det är fel på eftersom de fungerar bra på min kompis PC.

Jag har testat lite olika codecs (har inte riktigt koll, men brukar ladda ner och testa när det tipsas om något nytt) men felet har alltid funnits där. Är det här något som har att göra med dåliga codecs på Mac, eller är det bara jag som upplever problemet? Någon som har tips på lösning?

• Medlem
  • 2004-01-22 23:47

Vad jag vet så beror det på komprimeringen i filmen. Har svårt att tro att detta skulle vara ett macspecifikt problem. Men jag är ingen expert... fler bud?

Lägger in en dump också. Ytan här bårde vara helt svart, eller endast mjukt tonad, med det är den ju inte.
Som sagt, samma filer ser bra ut på en annan dator. Eftersom det här felet uppstår för mig på väldigt många avi-filmer, så kan man ju lätt isolera felet till min dator/mjukvara om ingen känner igen sig i det.:(

Det handlar om postfiltrering och hur filmen är kodad. Postfiltreringen i VLC är inte så bra per standard. Men det går att tweaka om man sätter på dom avancerade inställningarna i VLC. (pröva med brightness/contrast)

Att det ser bättre ut på andra spelare beroro just på att dom har kanske mer postfiltrering påslaget.

• Oregistrerad
  • 2004-01-23 01:38

windowsuppspelare brukar ju fuska till det med filter och sånt bjäfs...

Windows har ju en annan vitpunkt också vilket gör att PC-skärmarna är mörkare. Sånt där försvinner nog då?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-23 09:21

Jag tittade på bilden både på min iMac med platt skärm, och på min Lacie electron. På Lacieskärmen blir bilden här ovan helt svart, men på iMacen syns mpeg-skräpet tydligt som kvadrater i olika färger.

Så det kan mycket väl vara skärmen som gör skillnaden.

• Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-01-23 10:17

Jag upplever samma sak som Nicklas men tänker oftast inte på det när jag använder skärmen på min lilla PB 12". Det är liksom inte så "kinkigt" då. Men när jag kopplar datorn till TV:n blir det extra påtagligt och störande.

• Oregistrerad
  • 2004-01-23 10:32

Hett tips, kalibrera skärmen... Det kanske är mina ögon men jag gjorde det och världen ser helt plötsligt så mycket bättre ut från mitt elektroniska fönster.

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 20:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
När jag kör avi-filmer i VLC eller MPlayer (ibland även med filmer som fungerar i QuickTime) så brukar återgivningen av svarta och mörka färger bli helt kass. Det gäller framför allt stora enhetliga färgytor med små mjuka skiftningar. Där brukar mörkgröna färgfläckar uppstå och röra sig på ett märkligt sätt. Det kan inte vara kodningen av filmerna det är fel på eftersom de fungerar bra på min kompis PC.

Jag har testat lite olika codecs (har inte riktigt koll, men brukar ladda ner och testa när det tipsas om något nytt) men felet har alltid funnits där. Är det här något som har att göra med dåliga codecs på Mac, eller är det bara jag som upplever problemet? Någon som har tips på lösning?

har samma problem som dig har jag märkt. :/

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonny Larsen
Hett tips, kalibrera skärmen... Det kanske är mina ögon men jag gjorde det och världen ser helt plötsligt så mycket bättre ut från mitt elektroniska fönster.

Kalibrera skärmen är nog en bra idé. Efter Christopher Andertons tips höll jag på att fippla med inställningar i VLC ganska länge, men med endast små förbättringar. Jag testade sedan med kalibrering, och fick lite bättre resultat särskilt när jag ändrade gammavärde för grönt. Det är ju mest gröna färger som stör mot svart.

Tyvärr har jag inte hittat något läge som fungerar som en bra kompromiss mellan vanligt arbete och att titta på film, men det har blivit lite bättre i alla fall.

3ivx har bra Postfiltrering. Min skärm är alltid kalibrerad efter PC standard.. 1.8

1
Bevaka tråden