Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iLife med gitarr och synth?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 11:22

Hej!

Funderar på att köpa en ibook och har då bl.a. tänkt använda den till att leka lite med garageband. Har dock några frågor

1. Jag har en synth som jag vill koppla till datorn. Är det lätt att koppla in ett midi-interface till en ibook?

2. Har även en elgitarr som jag vill koppla till datorn. Hur kopplar man den, vad är det som behövs?

ge gärna tips på var jag kan köpa de saker som behövs för att koppla in dessa två instrument...

• Oregistrerad
  • 2004-01-23 11:42

1. Du behöver midi/usb konverter eller så köper du en ny

2. Du behöver en iMic . apple har varit så snåla att det inte har satt in någon mic ingång i ibooken. men sen när du har imicen är det bara att plugga i gittaren å leka med inställningarna, har tyvärr inte lyckats få nått 100% ljud på den ännu.

Jag kör garageband på min nyinköpta ibook 12" 800mhz och det funkar helt ok men om du ska vara seriös å villja kunna köra många spår å loopar samtidigt så rekommenderar jag inte en ibook.

• Oregistrerad
  • 2004-01-23 11:55

Beroende på vad du är itresserad av för ljudkvalitet förstås, men jag skulle satsa på ett enda "interface" som har både midi och analog in för gitarren. Kvalitén på iMic är väl inte den bästa?

• Medlem
  • 2004-01-23 12:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Beroende på vad du är itresserad av för ljudkvalitet förstås, men jag skulle satsa på ett enda "interface" som har både midi och analog in för gitarren. Kvalitén på iMic är väl inte den bästa?

nä jag tror iMicne kvalitet är den sämsta. Men det räcker rätt långt. Externa ljudkort är dyra...

Köper du ett usb-ljudkort från M-Audio (finns på Apples hemsida bla.) för strax under 2000 kronor får du både midi-interface samt analoga ingångar.

• Oregistrerad
  • 2004-01-23 17:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Oscarsson
Köper du ett usb-ljudkort från M-Audio (finns på Apples hemsida bla.) för strax under 2000 kronor får du både midi-interface samt analoga ingångar.

Riktpris hos leverantören är ca 1800 SEK inkl. moms. Man brukar även få med ett programpaket. Vad som ingår var inte helt lätt att kolla på hemsidorna, men det går väl att kolla upp....... Vet inte vad iMic, separat midi-in + program skulle kosta, men med reservation för drivisarnas kvalitet, som ibland inte är så bra för OS X från M-Audio, så tycker jag det är ganska mkt man får för 1800.

• Oregistrerad
  • 2004-01-23 23:04

vet att det är utan för tråden - men har ni verkligen fått iLife levererat redan?

1
Bevaka tråden