Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

motsvarighet till "alt-F4"

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-24 01:53

jag har nu äntligen börjat lära mig systemet, de flesta vanliga kortkommandona mm. men motsvarigheten till windows alt-F4 för att stänga en ruta har jag ännu inte hittat. äpplet-q är juh för att stänga hela programet... det känns lite onödigt att alltid åka och stänga safarifönster med musen varje gång, speciellt då jag använder styrplattan från och till

Så är det någon som har något sånt kommando skulle jag bli jätteglad!

Kringla + w = stäng fönster. Det har det väl varit i typ 20 år idag eller?

Filksurfa genom att klicka på en genväg och håll in kringla, eller tryck kringla T och få upp en ny flik.

• Medlem
  • 2004-01-24 02:00

*harkel* Kringla heter egentligen Kommando- eller Apple-tangenten.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-01-24 11:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Oscarsson
Filksurfa genom att klicka på en genväg och håll in kringla, eller tryck kringla T och få upp en ny flik.

Det där är Safarispecifikt.

Jo, fast han undrade om just ett Safari-fönster...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-01-24 11:35
Citat:

Kringla + w = stäng fönster. Det har det väl varit i typ 20 år idag eller?

I och för sig sant men kommentaren var onödig. Framför allt i Switcherforumet.
Det är här som folk som inte vet vad Apple sysslat med de senaste 20 åren kan få hjälp utan spydiga kommentarer.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-01-24 11:36
Citat:

Jo, fast han undrade om just ett Safari-fönster...

Jag ber om ursäkt.

Det var ingen spydig kommentar. Notera frågetecknet – det var alltså en fråga!
/Ola

Allså... Det har jag aldrig tänkt på, men vi säger alltid antingen Kringla, Kommando eller Äpple. Apple kan ju aldrig bestämma sig heller verkar det som! Skapar en poll om det här

• Oregistrerad
  • 2004-01-24 11:49

Vissa säger också "Runa" för det är det ju
Kärt barn har många namn

/Pontus

"Kanelbulle" funkar väl också? Eller fornminne…

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-01-24 11:50

Ola, du har PM

Kommando W stänger en tabb, eller hela fönstret om det inte har några tabbar.

Kommando-Shift-W stänger hela fönstret inklusive alla tabbar man lagt upp inuti.

• Medlem
  • 2004-01-24 13:35
Citat:

"Kanelbulle" funkar väl också? Eller fornminne…

"Kanelbulle"används ofta som synonym för "snabel-a"(@)

• Medlem
  • 2004-01-24 13:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Allså... Det har jag aldrig tänkt på, men vi säger alltid antingen Kringla, Kommando eller Äpple. Apple kan ju aldrig bestämma sig heller verkar det som! Skapar en poll om det här

Officellt kallas den Apple-tangenten (eller kommandotangenten), men visst kan man säga kanelbulle, kringla, splatt eller formminne om man vill... Det är en Mac, du gör som du vill.

• Medlem
  • 2004-01-24 14:23

Jag tycker vi kallar den Putte

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Kommando W stänger en tabb, eller hela fönstret om det inte har några tabbar.

Kommando-Shift-W stänger hela fönstret inklusive alla tabbar man lagt upp inuti.

Notera dock att detta bara gäller Safari (och eventuellt vissa andra program med liknande fliksystem), i vanliga program stängs fönster med kommando-w.

I övrigt när det gäller tangentbordskommandon i Mac OS X så kan man kolla igenom ett programs menyer för att se många tangentbordskommandon. Se tex. Arkivmenyn i Safari (eller Filemenyn om du kör Mac OS X på engelska) för att hitta stänga fönster.

När man utför ett tangentbordskommando som finns på en meny så blinkar den menyn till för att indikera att ett kommando från menyn har utförts vilket kan vara bra när man av misstag råkar trycka ett kommando, man kan då hitta vad det var man gjorde och förhoppningsvis komma fram till om man gjorde något dumt eller inte.

Vissa kommandon i program går inte att trycka direkt eftersom de innehåller tecken som inte finns på svenska tangentbord. I dessa fall fungerar det ibland med att använda shift- och alttangenterna och kombinera dessa med kommandotangenten och en bokstavstangent för att få kommando + det tecken man vill ha.

För att se vilka tangenter som ger vilka tecken i kombination med alt och shift kan ni använda programmet Keycaps som ligger i Applications/Utilities om ni kör Mac OS X 10.2 (Jaguar) eller, om ni har 10.3 (Panther) så får ni gå in i System Preferences ->International -> Input Menu och klicka i kryssrutan Keyboard Viewer. Ni får då upp en meny med en flagga uppe till höger i menyraden (om ni inte redan hade det). I den menyn kan man välja Visa/show Keyboard Viewer och får då se ett tangetbord och de tecken som man får då man trycker på olika tangenter. Genom att hålla ned olika kombinationer av shift och alt så får man andra tecken.

1
Bevaka tråden