Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlösbasstation = Pajar tv:n

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-24 22:22

Tjenare!

Ända sedan jag skaffade min netgear basstation har jag känslan av att min tv fått väldigt dålig bild.

Basstationen står precis bakom tv:n och tänkte att den kanske pajar säningen??

Jag kollat lite och stänga av basstationen (dra ur sladden) och känns som vissa kanaler blir bättre..

men jag vet inte, kan det va basstationen som spökar in??

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-01-24 23:13

Tjenare själv,

Det är ett ganska känt fenomen (bland oss elutbildade) att radiosändare (basstation) och radiomottagre (TV) inte bör befinna sig alltför nära varandra. Framför allt när frekvenserna är väldigt höga, som i det här fallet.

Med tanke på de effekter vi talar om här (något tiotal milliwatt) så borde det vara min. två till tre meter emellan dem.
Problemet är inte att radiosignalerna tar sig in via antenningången på TVn utan fältstyrkan gör att man får inducerade signaler även genom kopparbanorna (ledningarna) på kretskorten.

Försök öka avståndet genom att t.ex. ställa basstationen uppe på en bokhylla eller hänga upp den i gardinstången

Ett exempel på resultatet av det här med radiosignaler har nog de flesta upplevt i samband med vanliga telefonsamtal. Plötsligen börjar det surra rytmiskt i luren när en mobil går igång i närheten:(

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 23:20

Eller oxå lindar man in hela teven (utom rutan och remote sensorn) i alufolie

En spejsad grej är att om en mobil ligger görnära en appleskärm med "touch" och ADC så kan datorn starta från vila… (o.v.v.)
[Hänt två gånger för mig, så nu är rutinerna för att slänga iväg mobben ändrade…]

Möbler med randiga tyger kan också störa. Och personer som är kortare än 1,5 meter, samt husdjur av katttyp och hundtyp måste i allmänhet lindas in i stanniolpapper. Takbeläggningen måste i allmänhet bytas ut mot ett gummiliknande material, annars kan det bli induktionsströmmar.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 23:44

Livsstilsabstinensen är akut

  • Medlem
  • 2004-01-24 23:45

Glöm heller inte att byta ut alla gamla amalgamplomber mot plastdito, annars kan du drabbas av oral galvanism och få in Svärjes Television rakt in i centrala nervsystemet.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-24 23:50

Är det därför min propellermössa snurrar så när GF tittar på robinson?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-25 00:39

Jag testade faktiskt att linda in just antennkabeln i folie, som inte funka. Förklarars med ditt svar..

Får ta och fixa bort den från tv:n då.

1
Bevaka tråden