Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

streaming server för mp3 etc?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-25 14:56

Jag tänkte låta besökare på min webbplats lyssna på mina obskyra kreationer via strömmande ljud, ungefär som radiokanalerna i iTunes. Jag har kollat runt litet och hittade några mjukisar som verkade vara bra.. men t ex SlimServer 5.0.1 fattade jag nada av.

Vad rekommenderar ni? Jag vill ha en mapp med ett antal låtar på min hemmaserver, och sedan ha en länk på sajten som när användaren klickar på den, kickar igång det mp3-spelarprogram denne har på sin burk.

Servern är en gammal G4 med 10.3.2 installerat.

• Oregistrerad
  • 2004-01-25 16:33

för en så enkel funktion räcker det väl med att bara lägga upp mp3'erna(?). Sen är det ju upp till besökarens browser (och dess inställningar) att avgöra om filen ska laddas ner eller streamas...

På jobbet kör vi en icecast/ices server för att strömma musik internt men den strömmar konstant, dvs den kickas inte igång av klienten utan spottar ur sej en konstant ström...

mvh /jensa

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-25 16:39

Jo, en vanlig href funkar såklart.. men jag vill inte att det ska slängas upp ett nytt browserfönster om man klickar på ngn länk. Dessutom vill jag alltså få 'radiofunktionalitet', dvs ett gäng låtar som loopar efter varandra.

Kollade vääääääldigt ytligt på Quicktime Streaming Server, men funkar det att installera på en klientmaskin? Dvs en vanlig 10.3-maskin? Och hur enkelt är det sedan att sätta upp?

Framöver vill jag nämligen ha strömmande video, så QTSS kanske är ngt?

• Oregistrerad
  • 2004-01-25 17:41

för att slippa att ett nytt fönster poppar upp så kan du väl lägga till target="_parent" (eller hur det nu va) i href taggen!?

... men det låter som att QTSS är vad du egentligen e ute efter trots allt..

/jensa

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-25 17:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av schmuck
för att slippa att ett nytt fönster poppar upp så kan du väl lägga till target="_parent" (eller hur det nu va) i href taggen!?

Självklart men jag vill alltså inte alls att man skall behöva se en progress-bar inne i browserfönstret när man lyssnar. Jag vill at länken skall kicka igång en spelare, precis som via shoutcast eller så.

Någon som kan ge litet sköna råd om hur jag enklast sätter upp en QTSS?

1
Bevaka tråden