Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs egna ord varför Macen har bara 5%

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alla vet som sagt att det är födelsedag på gång. Slappsurfade lite och hittade en trevligt artikel på MSNBC (ironiskt nog) där det pratas lite om varför Macen har så låg marknadsdel.

Citat:

... if that's so, then why is the Mac market share, even after Apple's recent revival, sputtering at a measly 5 percent? Jobs has a theory about that, too. Once a company devises a great product, he says, it has a monopoly in that realm, and concentrates less on innovation than protecting its turf. "The Mac-user interface was a 10-year monopoly," says Jobs. "Who ended up running the company? Sales guys. At the critical juncture in the late '80s, when they should have gone for market share, they went for profits. They madeobscene profits for several years. And their products became mediocre. And then their monopoly ended with Windows 95. They behaved like a monopoly, and it came back to bite them, which always happens."

Intressant hur Steve Jobs förklarar det situationen. Bortser man att han verkar lägga hela misstaget indirekt på Sculley själv (vilket är rätt självklart -- han blev ju avskedad av honom) så får man ju en tydlig bild över hur Steve Jobs ser det hela med iTunes Music Store, iPoden och dess marknadsdelar. Just nu har Apple som sagt "monopol" med iPod och Music Store, och han tänker inte göra samma misstag med dom som Apple gjorde med Macen i nittiotalet...

Fin avslutning också

Citat:

"Hmm, look who's running Microsoft now," he says, referring to former Procter & Gamble marketer Steve Ballmer. "A sales guy!" The smile gets broader. "I wonder... " he says.

  • Medlem
  • 2004-01-25 16:23

Problemet är väl att Steve Jobs också är en "sales guy". Inget fel med det i och för sig.

Trevlig artikel. Tack för tipset!

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Problemet är väl att Steve Jobs också är en "sales guy". Inget fel med det i och för sig.

Trevlig artikel. Tack för tipset!

Ja, en trevlig artikel. Men jag har lättare att tro att Steve sitter och lunchar med Ive och design-gänget än med marknad- och ekonomi-folket...

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Problemet är väl att Steve Jobs också är en "sales guy". Inget fel med det i och för sig.

Trevlig artikel. Tack för tipset!

Steve är ju inte en sales guy för en sales guy gäller ju hardsell hela tiden.

Hela Apple's säljmodell är ju egentligen antisell.

Apple skulle ha kunnat sälja 5 miljoner istället för 0.5 miljoner G5 om det bara gällde att sälja.

Skulle snarare säga att Steve är en bra demonstratör och talare men överlägset bäst som realisatör av sina och andras visioner.

  • Medlem
  • 2004-01-25 21:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Hela Apple's säljmodell är ju egentligen antisell.

Apple skulle ha kunnat sälja 5 miljoner istället för 0.5 miljoner G5 om det bara gällde att sälja.

Jag förstår inte, det är väl klart att apple hellre säljer 5milj än 0.5 milj?:confused:

  • Oregistrerad
  • 2004-01-25 21:28

Mr Jobs Reminds me of a priest without a clear reason to believe.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dei
Jag förstår inte, det är väl klart att apple hellre säljer 5milj än 0.5 milj?:confused:

Nix de säljer hellre en halv miljon G5 till folk de tycker ska ha en G5 istället för att sälja mängder av miljoner fler G5 till alla.

Man säljer på pris och tillgång i alla branscher. Apples priser tycker inte jag är speciellt höga men de flesta företagsinköpare och vanliga konsumenter gör det.

Fakta är att G5:an och andra macar skulle kunna vara bra mycket billigare utan avkall på prestanda lådan skulle dock bli enklare.

Prissänkningar skulle kunna ske bland annat genom att göra som de största hemelektonik tillverkarna gör nämligen bestämma sig för att tillverka större upplagor från början och sedan hårdsälja dessa i jätteupplagor med sämre marginaler.

Och tillgången skulle kunna vara betydligt bättre .
Nästan alla datoraffärer säljer HP/Compaq och MicroSoft.

Var 100:e datoraffär säljer Apple.

Tror dock att Apple mäste ändra sin säljmodell relativt snart om de verkligen vill växa. Produkterna är det som sagt inget fel på.

Senast redigerat 2004-01-25 22:14
  • Medlem
  • 2004-01-25 21:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Nix de säljer hellre en halv miljon G5 till folk de tycker ska ha en G5 istället för att sälja mängder av miljoner fler G5 till alla.

Man säljer på pris och tillgång i alla branscher. Apples priser tycker inte jag är speciellt höga men de flesta vanliga konsumenter gör det.

Fakta är att G5:an och andra macar skulle kunna vara bra mycket billigare utan avkall på prestanda lådan skulle dock bli enklare.

Prissänkningar skulle kunna ske bland annat genom att göra som de största hemelektonik tillverkarna gör nämligen bestämma sig för att tillverka större upplagor från början och sedan hårdsälja dessa i jätteupplagor med sämre marginaler.

Och tillgången skulle kunna vara betydligt bättre .
Nästan alla datoraffärer säljer HP/Compaq och MicroSoft.

Var 100:e datoraffär säljer Apple.

Tror dock att Apple mäste ändra sin säljmodell relativt snart om de verkligen vill växa. Produkterna är det som sagt inget fel på.

Kan tänka mig att det där stämmer med mer statusmässiga varor som bilar, men med datorer? Iofs så kan det stämma med G5 men borde inte emacen i så fall sabba "lyxstämpeln"? Håller dock med dig om att de måste ändra säljmodellen snart, tyvärr så är folk inte intresserade av bra service osv utan köper hellre på de stora elektronikvaruhusen, det är konstigt. En kompis till mig köpte just en iMac hos Kullander som inte hade någon inne. Han flyttade till Linköping samma vecka och de skickade den dit efter att ha monterat extra minne gratis (lltså installationen gratis, inte minnet), det är bra service!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dei
Kan tänka mig att det där stämmer med mer statusmässiga varor som bilar, men med datorer? Iofs så kan det stämma med G5 men borde inte emacen i så fall sabba "lyxstämpeln"? Håller dock med dig om att de måste ändra säljmodellen snart, tyvärr så är folk inte intresserade av bra service osv utan köper hellre på de stora elektronikvaruhusen, det är konstigt. En kompis till mig köpte just en iMac hos Kullander som inte hade någon inne. Han flyttade till Linköping samma vecka och de skickade den dit efter att ha monterat extra minne gratis (lltså installationen gratis, inte minnet), det är bra service!

Visst får man bättre service av specialister men som du skriver folk handlar ändå på stormarknader och i affären runt hörnet , har de inga Macar där så lär ingen köpa en Mac där.
Apple's egna affärer är ju ett bra initiativ men de skulle behövts mer I Europa än i USA eftersom det där är betydligt lättare att hitta Macar.

Exklusiviteten är just ett av skälen till att macar inte har större marknad Apple vill ju både äta kakan och behålla den.

Jag tycker G4 eMacen är OK men tänk om de för några år sedan hade lanserat en snyggare mer konsumentinriktad mellanting av G4 eMac och iMac crt med OSX och tillverkat 10 miljoner stycken och bara vrålsålt den för 799 dollar.
Då hade Apple haft betydligt fler användare och apple's partners hade haft fler kunder.
Bra för tillväxten

Nog är Jobs en säljare alltid, han om någon kan ju få folk att tro att Apples produkter är bättre än vad dom är (Jobs berömde RDF - reality distortion field).

Och även Apple är ett säljföretag dom också, trots allt. Hur mycket har inte Apple snackat om antalet sålda iPod eller antalet sålda låter på iTMS?

Sen så väljer Apple att sälja lite mera kvalité, design och exklusivitet genom högre marginal (och därmed lägre försäljningssiffror) men det hindrar ju inte att dom vill sälja så mycket som möjligt ändå.

Elaka tungor skulle säkert lägga till att Apples motstånd mot att ge användare enkla vägar för att uppgradera sin hårdvara (byta batterier på iPod, byta hårddisk på bärbara, byta processor osv osv) är ett led i att sälja så mycket som möjligt eftersom det tvingar användarna att köpa nytt hela tiden...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Nog är Jobs en säljare alltid, han om någon kan ju få folk att tro att Apples produkter är bättre än vad dom är (Jobs berömde RDF - reality distortion field).

Och även Apple är ett säljföretag dom också, trots allt. Hur mycket har inte Apple snackat om antalet sålda iPod eller antalet sålda låter på iTMS?

Sen så väljer Apple att sälja lite mera kvalité, design och exklusivitet genom högre marginal (och därmed lägre försäljningssiffror) men det hindrar ju inte att dom vill sälja så mycket som möjligt ändå.

Elaka tungor skulle säkert lägga till att Apples motstånd mot att ge användare enkla vägar för att uppgradera sin hårdvara (byta batterier på iPod, byta hårddisk på bärbara, byta processor osv osv) är ett led i att sälja så mycket som möjligt eftersom det tvingar användarna att köpa nytt hela tiden...

Visst du har en hel del poänger men om man vill sälja så mycket som möjligt ska man rikta in sig på nya kunder istället för att bara satsa på dom man redan har som man hoppas uppgraderar då och då..

Jag tror dock inte att Apple vill sälja så mycket som möjligt utan snarare vill sälja till de som uppskattar deras produkter vilket är lovvärt men knappast särskilt säljande.

Att Apple inte gillar att användarna uppgraderar processorer och hårddiskar etc. själva delar dom ju med de flesta stora datortilllverkare.

Apple är ju också i en sådan situation att OSX är deras dyraste investering och om de skulle kunna sprida OSX till 10ggr. fler användare så skulle den investeringen ge betydligt bättre avkastning med tanke på uppdateringar och ytterligare programköp + .Mac & iTunes music store intäkter även om maskinerna skulle säljas billigare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Visst du har en hel del poänger men om man vill sälja så mycket som möjligt ska man rikta in sig på nya kunder istället för att bara satsa på dom man redan har som man hoppas uppgraderar då och då.

Det här med RDF har jag aldrig förstått , han visar nya produkter och hypar upp dom en aning det är ju vad alla demonstratörer och säljare gör.
Han kan tala för sina produkter men någon riktig supersäljare är han ju inte det har han ju visat gång på gång bl.a genom alla produktförseningar.

Jag tror dock inte att Apple vill sälja så mycket som möjligt utan snarare vill sälja till de som uppskattar deras produkter vilket är lovvärt men knappast särskilt säljande.

Att Apple inte gillar att användarna uppgraderar processorer och hårddiskar etc. själva delar dom ju med de flesta stora datortilllverkare.

Apple är ju också i en sådan situation att OSX är deras dyraste investering och om de skulle kunna sprida OSX till 10ggr. fler användare så skulle den investeringen ge betydligt bättre avkastning med tanke på uppdateringar och ytterligare programköp + .Mac & iTunes music store intäkter även om maskinerna skulle säljas billigare.

1
Bevaka tråden