Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildskärmstrubbel...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag var och fiskade upp en begagnad Apple Vision 1710 (17' tum) till min farfars 80-årsdag. Han har nämligen använt förstoringsglas till sin 14' tummare som han haft tidigare.

14' tummaren har vart kopplad till en 6400 med bildskärmsupplösningen 800 x 600 vilket torde vara det minsta man kan ha idag för att kunna surfa acceptabelt.

Döm till min förvåning när jag kopplar in den nya skärmen så kan jag enbart välja 640 x 480 som upplösning...det går ju inte att surfa med...

Vad är då felet? Jag trodde inte att det spelade någon roll hur stor skärm man kopplade in till en dator om den skulle fundera eller ej. Utan jag förutsatte att det skulle gå att ha den högre upplösningen. Var detta ett felaktigt antagande, kan inte 6400:an driva en större skärm i samma upplösning som en mindre, eller är det bara inställningarna det är fel på? Eller behöver datorn ett nytt grafikkort för att klara av att driva en 17' tummare i större upplösning än 640 x 480?

Jag har Zappat PRAM flertalet gånger, byggt om skrivbord, kastat bildskärmsinställningsflilen utan någon förändring i vilken upplösning jag kan välja.

PS. Hittade detta om grafikkretsen
VRAM: 1 MB, supports thousands of colors up to 800x600, 256 colors up to 1024x764

Tacksam för alla svar!

Jag hittade ett tipps om ett program som hette "SuperRes" som eventulellt kunde råda bot på problemet. Är detta program lösningen för mig?

Vad jag förstod så var det ett freeware, men jag kan inte hitta det att ladda ned någon stans. Någon som har det, vet vart jag kan hitta det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-25 18:48

Tack för länken, men huvudfrågan kvarstår?

Kan inte en dator skicka ut samma upplöasning till en 14-tummare som en 17 tummare???

Förhoppningsvis fungerar programmet jag fått tipps på men jag har inte hunnit testa det än.

1
Bevaka tråden