Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tröjtryckare

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-25 17:12

Tjenare!

Finns någon som kan något om tröjtryckeri?

Jag är ute efter att hyra eller köpa tröjtryckare som kopplas till dator.
Helst lagom bärbar alltså ingen gigantisk pjäs.

Först och främst enfärgstryck.

Någon som vet vart man kan hitta sånt här?? Kanske till och med har en begagnad att sälja??

//Nicklas

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 20:42

Det beror väl på ifall du vad du vill göra. Tröjtryckeri är väldigt mycket ett hantverk där själva tryckningen görs för hand. Se här: http://www.silkscreenbiz.com/silkscreen3.htm Silkscreen behöver inte vara jättedyrt, men har du inte tänkt att trycka mer än en gång så kan jag nästan garantera att det blir billigare att gå till en firma som gör sånt.
Jag har aldrig hört talas om någon "skrivar"-liknande tröjtryckare. Det är möjligt att det finns, men då kan det nog vara lika lätt (men framförallt billigare) att köpa speciellt skrivarpapper som sedan går att stryka fast på tröjan.
Vet inte ifall detta var till hjälp. Jag har stått på knä och tryckt t-shirts för hand i badrum, kök, vardagsrum, av och till sen 93, så ifall du har några frågor om att prova det så fråga på!

Screentec i sthlm (http://www.screentec.se/) säljer utrustning och håller även i kurser. Annars kolla med lokala studieförbund och/eller konstskolor ifall de har kurser.

/ Axel

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-01-26 20:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Calavera
men då kan det nog vara lika lätt (men framförallt billigare) att köpa speciellt skrivarpapper som sedan går att stryka fast på tröjan.

Sånt speciellt skrivarpapper har jag använt och tryckt många tröjor med. Trycket håller förvånandsvärt bra i tvätt efter tvätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 22:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Eva
Sånt speciellt skrivarpapper har jag använt och tryckt många tröjor med. Trycket håller förvånandsvärt bra i tvätt efter tvätt.

Lite mer exakt hur bra då?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-01-26 23:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Milo
Lite mer exakt hur bra då?

Mycket bra. Jag tryckte bl a på linnen till mitt "tjejgäng" och dessa linnen har använts flitigt. Jag har nog tvättat mitt en 10-15 ggr utan försämring.

Problemet med tryckningen är själva momentet med att stryka med rätt värme och rätt tid. Stryker man för lång tid bränner man lätt tyget och stryker man för kort tid så fastnar inte trycket så bra. Jag brukar provstryka på nån gammal t-shirt först. Så får man inte glömma att ställa in skrivaren på "Flip horizontal" för att få bilden spegelvänd. Det har jag glömt många gånger:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 23:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Eva
Mycket bra. Jag tryckte bl a på linnen till mitt "tjejgäng" och dessa linnen har använts flitigt. Jag har nog tvättat mitt en 10-15 ggr utan försämring...

Låter ju utmärkt! Vilket "papper" har du använt?

Jag har använt transferpapper för bläckstråleskrivare inköpta på Clas Ohlsson med mycket gott resultat. Tror ett 10-pack A4 kostade strax över hundringen. Den enda försämringren jag märkt är att rött har en tendens att blekas ut först vid tvätt. Rekommenderar f ö handtvätt med trycket inåt.

Lycka till!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-01-27 09:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Milo
Vilket "papper" har du använt?

Mestadels Epsons

• Oregistrerad
  • 2004-01-28 01:41

Annars så har ni alltid
http://www.attitude.se/
dom trycker tröjor billigt

Ursprungligen av ohls:

Annars så har ni alltid
http://www.attitude.se/
dom trycker tröjor billigt

Tyvärr så är dom för strikta i sina orginalkrav.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-01-28 09:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av charger68
Den enda försämringren jag märkt är att rött har en tendens att blekas ut först vid tvätt. Rekommenderar f ö handtvätt med trycket inåt.

De tryck jag pratade om, de som höll så bra i tvätten, har varit i svart och lite blått. Jag har tvättat i maskin, 40°. Trycket inåt.

1
Bevaka tråden