Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikskillnad CRT och LCD?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en 15" LCD från Apple, den med ADC-kontakt. I veckan köpte jag en 17" CRT också den från Apple och med ADC. Den sistnämnda är till min far som kommer att köpa en G5:a så att han har något att starta med.
När jag idag spelade lite Warcraft 3 med CRT-skärmen upptäckte jag att grafiken plötsligt är mycket bättre. Upplösningen och grafikinställningarna i spelet är desamma. Dock är det en uppdateringsfrekvens på 99 Hz på CRT-skärmen och (förstås?) 75 Hz på den platta.
Är det uppdateringsfrekvensen som gör att grafiken blir så mycket bättre på CRT:n? Jag blir nästan lite sugen på att behålla CRT-skärmen istället. Det dumma är ju förstås att den är så mycket större till formatet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Oscarsson
Jag har en 15" LCD från Apple, den med ADC-kontakt. I veckan köpte jag en 17" CRT också den från Apple och med ADC. Den sistnämnda är till min far som kommer att köpa en G5:a så att han har något att starta med.
När jag idag spelade lite Warcraft 3 med CRT-skärmen upptäckte jag att grafiken plötsligt är mycket bättre. Upplösningen och grafikinställningarna i spelet är desamma. Dock är det en uppdateringsfrekvens på 99 Hz på CRT-skärmen och (förstås?) 75 Hz på den platta.
Är det uppdateringsfrekvensen som gör att grafiken blir så mycket bättre på CRT:n? Jag blir nästan lite sugen på att behålla CRT-skärmen istället. Det dumma är ju förstås att den är så mycket större till formatet.

CRT är ju snabbare och har bättre färglyster och betraktningsvinkel än LCD.
Nackdelen är som sagt storleken och vikten.
Din positiva CRT erfarenhet kan ju iofs också ha med skilda upplösningar att göra.

I det här fallet var det exakt samma upplösning!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 05:26

Lite OT men ändå; såg att du hade 99Hz på CRT-skärmen. Är det det rekommenderade inställningen? Jag har hört att man kan förkorta livslängden rätt rejält om man kör för hög uppdateringsfrekvens.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pentry
Lite OT men ändå; såg att du hade 99Hz på CRT-skärmen. Är det det rekommenderade inställningen? Jag har hört att man kan förkorta livslängden rätt rejält om man kör för hög uppdateringsfrekvens.

Det kan ju vara bra att veta. Men bilden blir så fladdrig annars – kanske för att jag är van vid LCD.
Någon som vet vilken den rekommenderade upplösningen är på en 17" CRT ADC?

1
Bevaka tråden