Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart tog 410:an vägen???

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 17:17

Nu blir jag vansinnig...
Köpte en M-audio Firewire 410 och installerade drivisen från cd enligt beskrivning.
Ingen kontakt. burken blinkar med sin blå lampa och drivisen hittar ingen 410 ansluten.
Tankar ner en nyare drivis, installerar.
Ingen kontakt. Blå blinkande lampa osv.
Kollar alla kablar. Inget fel. Letar på M-audios support, där står att om detta händer ska man installera om systemet!!
Nån som känner igen det här?
Jag kör en G4 dual 1Ghz med OS 10.2.6 och vill helst att saker och ting bara ska funka.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Larsal
Nu blir jag vansinnig...
Köpte en M-audio Firewire 410 och installerade drivisen från cd enligt beskrivning.
Ingen kontakt. burken blinkar med sin blå lampa och drivisen hittar ingen 410 ansluten.
Tankar ner en nyare drivis, installerar.
Ingen kontakt. Blå blinkande lampa osv.
Kollar alla kablar. Inget fel. Letar på M-audios support, där står att om detta händer ska man installera om systemet!!
Nån som känner igen det här?
Jag kör en G4 dual 1Ghz med OS 10.2.6 och vill helst att saker och ting bara ska funka.

Har du gått in på systeminställningar och kollat 410ans inställningar och tryckt på apply? Har du startat om ? Behövs ibland efter installation. Är ASIO rätt installerat?

Jag fick heller aldrig 410-an att funka på X.2.
Med Panther däremot har det inte varit några problem!
Å du ska väl förr eller senare ändå lägga in X.3... ?

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 18:14
Citat:

Har du gått in på systeminställningar och kollat 410ans inställningar och tryckt på apply? Har du startat om ? Behövs ibland efter installation. Är ASIO rätt installerat?

Alltså, jag kan inte ställa in något, någonstans. Mjukvaran vill inte se att det finns en 410 inkopplad. Och då finns det inte någon möjlighet att ställa in den vare sig på systeminställningar eller något annat.
Den finns helt enkelt inte. Fastän den står här framför mig och blinkar med sitt blå ljus...

Citat:

Alltså, jag kan inte ställa in något, någonstans. Mjukvaran vill inte se att det finns en 410 inkopplad. Och då finns det inte någon möjlighet att ställa in den vare sig på systeminställningar eller något annat.
Den finns helt enkelt inte. Fastän den står här framför mig och blinkar med sitt blå ljus...

Men ser du inte ens ikonen för 410 i systeminställningar ? Den ska vara långt ner. Och körde du en omstart? Sedan får du ju ställa in i musikprogrammet att du vill använda 410:an.

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 19:23

Nej, ingenstans vill datorn erkänna att en 410:a är ansluten. I Systeminformationen finns ingen firewireanslutning. I Audio i system prefs finns ingen 410:a.
jag har kollat med olika FW-kablar, men ingen skillnad. Installerat om drivisen fem gånger och startat om varje gång. Flera gånger.
Kopplat bort alla andra burkar. Inget hjälpte.
Kanske 410:an helt enkelt är trasig?

Citat:

Nej, ingenstans vill datorn erkänna att en 410:a är ansluten. I Systeminformationen finns ingen firewireanslutning. I Audio i system prefs finns ingen 410:a.
jag har kollat med olika FW-kablar, men ingen skillnad. Installerat om drivisen fem gånger och startat om varje gång. Flera gånger.
Kopplat bort alla andra burkar. Inget hjälpte.
Kanske 410:an helt enkelt är trasig?

Tror inte den är trasig , men man vet ju aldrig.

Provade du

FW410_OSX_build_1054.dmg.sit

"? Added AC-3/DTS output support for use with the Panther DVD Player.
? Improved sleep deactivation and recovery after wake. If device remained powered on during sleep, the FW410 wouldn't work again until the power switch was toggled or the device was unplugged.
• Synchronized decibel ranges with the PC version. We now use -64 to zero for level attentuation, in 0.5 dB steps.
• Added uninstaller."

eller tidigare version av osx drivrutinen.

Har du provat dom olika FireWire anslutningarna?

Prova att uppdatera systemet till 10.28

_

Asså 410an blinkar ända till det att du tryckt på powerknappen, längst till höger, den skall med fördel hållas inne dessutom. Då hittas den av systemet. Kanske har du gjort detta, ville bara kolla så du inte missat.

K h a r m s

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 20:13

Ja, jag provade både den drivern som kom med cd:n och den build 1054 som M-audio rekommenderar.
Och provat båda FW-uttagen.
Och provat olika FW-kablar.
Och tryckt på knappen.
Men en sak är djäkligt konstig. Även om mjukvara på något sätt inte funkar så borde väl systemet känna av om man kopplar in en FireWire-pryl? den borde väl dyka upp i systeminformation även om den inte jobbar???

Citat:

Ja, jag provade både den drivern som kom med cd:n och den build 1054 som M-audio rekommenderar.
Och provat båda FW-uttagen.
Och provat olika FW-kablar.
Och tryckt på knappen.
Men en sak är djäkligt konstig. Även om mjukvara på något sätt inte funkar så borde väl systemet känna av om man kopplar in en FireWire-pryl? den borde väl dyka upp i systeminformation även om den inte jobbar???

1.Gör så här avinstallera och släng alla FW410 filer 2.Uppdatera din Mac till 10.28 3. starta om 4. Installera senaste FW410 drivisen. Funkar det inte efter detta så är det nog fel på FW410:an.

Men som sagt jag tror inte den är trasig.

Build 749 funkar garanterat med X.3.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jan-Åke N
Build 749 funkar garanterat med X.3.

Han hade OSX 10.26 det var därför jag rekommenderade honom att uppgradera till 10.28 eftersom det är lättast men självklart är det väl bäst att uppgradera till senaste versionen av 10.3 om han har tillgång till det.
Faståandra sidan 10.3 Kan iofs strula lite.Så 10.28 är nog säkrare.

• Oregistrerad
  • 2004-01-27 08:47

Uppdatera din Mac till 10.28 3. starta om 4. Installera senaste FW410 drivisen.

Ja. Jo. Men poängen är att jag inte VILL uppgradera. Sist jag gjorde det slutade en del program fungera.
Enligt M-audio ska ju burken fungera från OS 10.1.5 och uppåt??!!!
Ska det inte gälla?

Citat:

Skrevs ursprungligen av k h a r m s
Asså 410an blinkar ända till det att du tryckt på powerknappen, längst till höger, den skall med fördel hållas inne dessutom. Då hittas den av systemet. Kanske har du gjort detta, ville bara kolla så du inte missat.

K h a r m s

Ja, just det (något pinsamma) felet gjorde jag första gången jag skulle koppla in min 410:a.
Eftersom den blå power-LED:en blinkade så trodde jag att apparaten var påslagen, men datorn kunde inte hitta den. Det var först när jag tryckte in power-knappen (varmed LED:en började lysa konstant) som det började fungera.
Men sen har det funkat bra (har iofs bara kört på 10.2.8 och 10.3.2).

Citat:

Uppdatera din Mac till 10.28 3. starta om 4. Installera senaste FW410 drivisen.

Ja. Jo. Men poängen är att jag inte VILL uppgradera. Sist jag gjorde det slutade en del program fungera.
Enligt M-audio ska ju burken fungera från OS 10.1.5 och uppåt??!!!
Ska det inte gälla?

Men att uppgradera till 10.28 är ju ganska säkert eftersom den uppdateringen varit ute ett tag.10.3 är ju lite osäkrare.

• Oregistrerad
  • 2004-01-28 13:10

Jag vill bara tacka alla som försökt hjälpa mig, men efter konsultation med Luthman ska jag pröva en annan burk, förmodligen är den jag fick trasig.
Men en kul detalj: Jag rensade en hårddisk och installerade nytt 10.2.6 + M-audios drivis. Inget hände. Uppgraderade systemet till 10.2.8, och då dök plötsligt mjukvaran upp som en ikon i systeminställningar, precis som jazzper beskrev.
Men fortfarande totalvägrade någon del av datorn erkänna att en firewire-enhet var inkopplad.
Så kan det gå.

1
Bevaka tråden