Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FireWire-410 mystik och häxkonst?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 01:25

Hej,

Jag köpte ett FireWire-410 låda för en månad sen typ.. Den har ju strulat ett tag med att den tappar kontakt och vägrar kännas vid av datorn (som säkert många har upplevt.) Det har dock blivit lite bättre med dom nya panther- drivisarna. Men på sistone har jag uppmärksamat ett nytt problem..som jag tror har kommit nyligen, är dock inte helt säker.
Nu till problemet:

När 410:an är inkopplad så börjar datorn föra lite oljud(lite mer surr och gnissel än vanligt) datorn är en PowerBook 1,25 Alu.
Det märkliga är att 410:an också tar upp ljudet från datorn..alltså bi-ljuden från hd'n o fläkten. som jag hör klart å tydligt i monitorena.
Det verkar ju var helt sjukt!! En vits med externa ljudkort är ju att man skall just ska slippa störningar ifrån hårdvaran i datorn.

Är det någon som har upplevt det samma. Är det fel på burken tro??

/Ludo

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ludo
Hej,

Jag köpte ett FireWire-410 låda för en månad sen typ.. Den har ju strulat ett tag med att den tappar kontakt och vägrar kännas vid av datorn (som säkert många har upplevt.) Det har dock blivit lite bättre med dom nya panther- drivisarna. Men på sistone har jag uppmärksamat ett nytt problem..som jag tror har kommit nyligen, är dock inte helt säker.
Nu till problemet:

När 410:an är inkopplad så börjar datorn föra lite oljud(lite mer surr och gnissel än vanligt) datorn är en PowerBook 1,25 Alu.
Det märkliga är att 410:an också tar upp ljudet från datorn..alltså bi-ljuden från hd'n o fläkten. som jag hör klart å tydligt i monitorena.
Det verkar ju var helt sjukt!! En vits med externa ljudkort är ju att man skall just ska slippa störningar ifrån hårdvaran i datorn.

Är det någon som har upplevt det samma. Är det fel på burken tro??

/Ludo

Kan ju vara dags att kolla med andra kablar från FW410 till monitorerna.
Och antagligen så belastas processorn mer när du ansluter FW410:an ställ upp latencyn och se vad som händer. Antagligen så lugnar PBn ned sig då.

Hur mycket minne har du ? Ju mer minne desto , mindre behöver hårddisken och antagligen fläkten jobba om du buffrar rätt.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 17:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Kan ju vara dags att kolla med andra kablar från FW410 till monitorerna.
Och antagligen så belastas processorn mer när du ansluter FW410:an ställ upp latencyn och se vad som händer. Antagligen så lugnar PBn ned sig då.

Hur mycket minne har du ? Ju mer minne desto , mindre behöver hårddisken och antagligen fläkten jobba om du buffrar rätt.

Okej, men det kanske inte är så konstigt att datorn börjat låta lite mer med 410:an inkopplad, men det desto märkligare är att ljudet från datorn (bi-ljud ifrån hd m.m) kommer in genom FireWire kabeln (har bytt kabel) in i kortet och där transporteras ut i högtalarna. Alltså man kan ju leva med att datorn låter lite mer..men jag förstår inte varför ljudkortet skall "plocka" up det ljudet.

Datorn har 1gig ram.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ludo
Okej, men det kanske inte är så konstigt att datorn börjat låta lite mer med 410:an inkopplad, men det desto märkligare är att ljudet från datorn (bi-ljud ifrån hd m.m) kommer in genom FireWire kabeln (har bytt kabel) in i kortet och där transporteras ut i högtalarna. Alltså man kan ju leva med att datorn låter lite mer..men jag förstår inte varför ljudkortet skall "plocka" up det ljudet.

Datorn har 1gig ram.

Tror inte ljudet kommer in genom Firewire kabeln snarare genom outputkabeln som går till monitorerna/förstärkaren.

Sen kan det ju ha med ljudprogrammets inställningar eller datorns ljudrouting. Du hade väl ingen mikrofon igång ?

  • Medlem
  • 2004-01-28 18:09

När jag lägger fingret på någon metalldel i min ormboliknande datormiljö, så brummar det i högtalarna. När din dator drar igång, så ändras förmodligen spänningen lite i ditt ormbo. Lösningen är nog att använda jordade eluttag, och kanske helst separata uttag för ljud.

En hårddisk kan ge upphov till pipande ljud, inte helt olikt ett kuttrande marsvin.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 18:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Tror inte ljudet kommer in genom Firewire kabeln snarare genom outputkabeln som går till monitorerna/förstärkaren.

Sen kan det ju ha med ljudprogrammets inställningar eller datorns ljudrouting. Du hade väl ingen mikrofon igång ?

Okej..jag vet inte om jag förstår vad du menar, men menar du att outputkabeln snappar upp ljudet från datorn.?

men jag ska prova att byta kablar och byta till jordat eluttag!

Tack för tipsen!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ludo
Okej..jag vet inte om jag förstår vad du menar, men menar du att outputkabeln snappar upp ljudet från datorn.?

men jag ska prova att byta kablar och byta till jordat eluttag!

Tack för tipsen!

Nästan alla kablar fungerar som antenner och kan ta upp och vidarebefordra alla möjliga störningar om dom inte är elektroniskt balanserade i båda ändar.
Och med tanke på alla elektriska apparater som man har igång på en liten yta i en studio så är det lätt att drabbas av störningar brum och jordfel om inte allt är rätt kopplat och draget.

Nu gör jag säkert bort mig bigtime men det är inte så att du råkat välja den inbyggda micen som ljud-in och att det är den som fångar upp surret?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 20:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Nu gör jag säkert bort mig bigtime men det är inte så att du råkat välja den inbyggda micen som ljud-in och att det är den som fångar upp surret?

nope icke är det fallet, fenomenet uppstår även när jag kör reason som inte har ngn möjlighet att spela in ljud.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-04-07 23:04

Problemet ligger inte i ditt ljudkort utan i FireWire portarna på Mac-en. Jag var på musikbörsen idag och fick förklarat att iMac och Macbook som kom ( och äldre Powerbooks osv ) har problem med sina firewire chipset. Datorn hittar inte kortet. Samma sak gäller visa externa diskar. Lösningen ( som jag fick det förklarat ) ligger i att man hitar en drive som Mac-hittar, och via den kopplar in kortet. Dvs . Mac >> HD >> 410. men killen som förklarade detta för mig kan lika gärna varit full är han förklarade detta för mig

1
Bevaka tråden