Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Garageband på ibook 800 =(

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mer än TRE spår och 20 sekunder lång låt så stannar allt och programmet klagar på processorn och att disken är för slö.... ursäkta men varför gör apple prog som kräver så in i helvete att de inte ens går att köra på en halvår gammal dator... utseende framför funktionalitet och stabilitet

otroligt sur

vill nån köpa ilife eller..... otroligt besviken.. det kunde ju ha varit roligt med garageband

  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 12:54

GB säger väl G4 iofs för instrumenten (*vec kan tro för att tidsanpassa) på låddan.
Men surt kan jag hålla med om...

kör inga instrument... tre spår med apples loppar i 20sekunder är allt som funkar sen dör programmet av att datorn är för dåli...det står g3 600 som minimikrav...vadå är det ett spår i tio sekunder som är mini för apple eller?

undra om man får pengarna tillbaka

  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 13:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
undra om man får pengarna tillbaka

Prova - inte omöjligt...

Kan inget om GB men har du minne i så det räcker?

vet inte.... 380 nånting.... borde väl räcka mer än 20 sekunder... ...ska man behöva en gigs minne per minut eller!! ehh haha

fan programmet hade ju potential.. tänkte beställ ajam pack också men men.... gör apple sina program för att de ska funka bra på datorer om två år eller?

Att bara spela upp audiofiler handlar mer om diskprestanda än minne i vanliga fall. Det finns inga inställningar för diskbuffrar att ändra på? I de flesta andra hårddiskinspelningsprogram, typ Pro Tools, Logic, Cubase och liknande så kan man ställa in buffertstorlekar med mera. Om man ökar dessa så ökar spårkapaciteten.

så det är disken som är problemet? den spinner väl i 4000 eller nåt.. den klagar på både för slö disk och för slö processor...för slöoch ful dator helt enkelt

alla borde tänke över ett par gånger innan de köper det här progget.. iallfall om de sitter med en dinousarie som ibook g3 800

Jag utesluter inte att det kan vara för lite minne. Kanske en kombination av saker? Du kanske inte sitter med massor med spår efter en minnesökning men det kanske gör det kul åtminstone? 380 MB någonting är väl inte extremt lite men det skulle nog lätta upp lite för datorn med mer. Vad rekomenderas för GB?

Reason klarar ju det där gånger tio på en 700mhz dator. Det är bara Apple som är slöa av sig.

Fan allså, nu tvekar JAG inför mitt köp av iLife!

  • Medlem
  • 2004-01-27 15:07

Det går inte undan på min iBook 700 heller, men det fungerar i alla fall med fler spår än tre och mer än 20 sekunder. Det verkar bero lite på vilka loopar man använder, garageband verkar behöva processorkraft för att ändra tempo och sådär på visa loopar. Sedan verkar det ta en massa kraft om GB behöver scrolla i tidslinjen, zoomar man ut lite går det lättare.

/majk

Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
Mer än TRE spår och 20 sekunder lång låt så stannar allt och programmet klagar på processorn och att disken är för slö.... ursäkta men varför gör apple prog som kräver så in i helvete att de inte ens går att köra på en halvår gammal dator... utseende framför funktionalitet och stabilitet
otroligt sur
vill nån köpa ilife eller..... otroligt besviken.. det kunde ju ha varit roligt med garageband

Starta om datorn och försök igen borde funka bättre. Annars får du köpa mer minne.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Reason klarar ju det där gånger tio på en 700mhz dator. Det är bara Apple som är slöa av sig.

Fan allså, nu tvekar JAG inför mitt köp av iLife!

Men Reason kör ju inte med live time stretching på samma sätt som GB.
Reason är dock grymt bra programmerat ,hörde att Apple ville köpa Propellerheads som gör Reason men dom ville ju inte sälja , så Apple fick nöja sig med EMAGIC;)

  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 16:33

På min ibook G4 800 funkar det ganska bra har väl kunnat köra 2 gitarrer å 2 loopar men efter det blir det lite problem....
men orkar man jobba sig så kan man ju exportera 2 spår å sätta ihopdem till en fil i nått annat program så blir det bara ett spår.. borde göra lite skillnad.
Men iMicen till gitarr va ingen större hit, har inte lyckats få nått 100% ljud på gitarren.

Sen e jag lite besviken att det

Det krävs en städad HD, och det har inte jag. Det är dock inte hela sanningen varför jag får varningen om att disken är för långsam när jag försöker jobba på en PB 667 mhz med 1 GB ram. Det ska till snabbare CPU än så med andra ord. Jag körde på en trimmad G4 igår, nu med 1,2 GHz och det gick hur bra som helst, trots fullsmetade "långsamma" hårddiskar...

Citat:

Skrevs ursprungligen av SockerConny
Det krävs en städad HD, och det har inte jag. Det är dock inte hela sanningen varför jag får varningen om att disken är för långsam när jag försöker jobba på en PB 667 mhz med 1 GB ram. Det ska till snabbare CPU än så med andra ord. Jag körde på en trimmad G4 igår, nu med 1,2 GHz och det gick hur bra som helst, trots fullsmetade "långsamma" hårddiskar...

Men hårddisken städas ju när du startar om. Och säkert kan man justera GB så att det kör OK på din dator.
Har själv inte kört GarageBand men däremot Abelton Live som till viss del påminner om GB ( Antagligen har folk från abelton varit med och utveckla GB) Har jobbat med mängder av loopar samtidigt på en långsammare bärbar G3 än din.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
,hörde att Apple ville köpa Propellerheads som gör Reason men dom ville ju inte sälja , så Apple fick nöja sig med EMAGIC;)

Helt seriöst?! Hur trovärdiga är dom där uppgifterna?

Kombinationen 4 instrument och 2 loopar eller enbart 6 loopar verkar min iBook G4 800 256 kunna spela upp samtidigt. Vid inspelning och många spår går det däremot trögare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Helt seriöst?! Hur trovärdiga är dom där uppgifterna?

Det kommer från en mycket säker källa hörde det ca 5 månader innan Apple köpte Emagic.

Givetvis har de fått andra bud också , Propellerheads har ju några av världens bästa programmerare. Och sitter på kunskap värd miljarder.

Men i långa loppet så är det nog bättre om små företag är oberoende så att de kan utvecklas på bästa sätt. Många små programvaruhus har ju köpts upp för att sedan bara tyna bort när ägarna och programmerarna lämnat boet.

Propellerheads har ju ändå bra samarbete med många stora partners.

Senast redigerat 2004-01-27 19:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kristian B
Kombinationen 4 instrument och 2 loopar eller enbart 6 loopar verkar min iBook G4 800 256 kunna spela upp samtidigt. Vid inspelning och många spår går det däremot trögare.

Hur har du inställningarna för latency o.s.v. inställda ? Borde gå att få ut mer spår.

Vad nu, min iBook låste sig när jag skulle öppna GB, jag hade i och för sig belastat den ordentligt innan men ändå, vilken stil...

Är det för att jag har lite minne eller? Hur kollar jag orsaken till kraschen? Och vad är latency...?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kristian B
Vad nu, min iBook låste sig när jag skulle öppna GB, jag hade i och för sig belastat den ordentligt innan men ändå, vilken stil...

Är det för att jag har lite minne eller? Hur kollar jag orsaken till kraschen? Och vad är latency...?

Latency är en slags fördröjning/buffert som går att ställa in i nästan alla ljudprogram. Ju högre latency desto fler spår med nackdelen att det blir en viss fördröjning

men hur fixar man till latency i garageband... den är redan inställd på G3

Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
men hur fixar man till latency i garageband... den är redan inställd på G3

Finns det inga fler ljud eller ljudkortsinställningar ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-28 16:09

Jag skulle oxå vilja köpa GB, undrar var ni gjort det?

Hittade det ni kallar latency i GB: "Optimera för bättre prestanda" eller "Optimera för snabbare respons". Det senare var förinställt på min iBook, så jag kanske skulle klara fler spår med den andra inställningen, men responsen känns viktigare...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kristian B
Hittade det ni kallar latency i GB: "Optimera för bättre prestanda" eller "Optimera för snabbare respons". Det senare var förinställt på min iBook, så jag kanske skulle klara fler spår med den andra inställningen, men responsen känns viktigare...

Grejen med latency är ju att man skall hitta kompromissen mellan bästa prestanda och bästa respons många spelar ju in med låg latency när responsen är viktig för att sen spela upp med hög latency , olika ljudkort kan fungera mycket olika vid olika latency och oftast har det inbyggda ljudkortet lite högre latency,

Tyvärr är det så att minimispecifikationerna för i princip ALLA sequencerprogram inte räcker särskilt långt. Dock är det jäkligt knepigt att en G3:a inte skulle prestera bättre än vad du berättar. Du får nog räkna med att du måste ställa ner Latencyn (på bekostnad av responsen) om du skall kunna köra programmet hyfsat på en G3:a.

Dagens DSP-rutiner är oerhört krävande, och här kommer AltiVec-motorns funktioner väl till pass. Skillnaden mellan G3:an och G4:an är enorma!
Dessutom krävs, som nämnts tidigare i tråden, en snabb HD. Den bistra sanningen är nog att iBookens hårddisken inte räcker till!

Deppigt om du känner dig missnöjd, och jag förstår att du är besviken! Speciellt som Apple lanserar programmet för konsumenter!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Tyvärr är det så att minimispecifikationerna för i princip ALLA sequencerprogram inte räcker särskilt långt. Dock är det jäkligt knepigt att en G3:a inte skulle prestera bättre än vad du berättar. Du får nog räkna med att du måste ställa ner Latencyn (på bekostnad av responsen) om du skall kunna köra programmet hyfsat på en G3:a.

Om han slänger i lite mer minne så funkar det nog betydligt bättre så hoppet är inte helt ute.

Uppgraderade iBooken till 640 MB och den klarar nu ungefär 60% fler spår än tidigare! (med "Optimerat för snabbare respons")

Bevaka tråden