Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

JME AMD 64 dator 9995:- ink moms

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-27 13:37

Slår upp Sydsvanskan idag 27 jan , sid A18.
JME data har en stor annons.
64 bitars kraft åt folket. En fulländad dator med allt vad du behöver !

AMD 64 3000+
Internminne 512Mb pc400 minne
Hårddisk 120Gb 7200 8Mb cache Sata
Grafik 256 nVidia Gforce4 FX5600 Tv utgång.
DVD 4 xDVD brännare
Ljudkort 6.1 inbbyggt.. 1Gigabit närverkskort
6 USB 2.0 2st firewire
Midtower chassi
tangentbord + optisk mus
Pris 9995 Inkl moms

Bildskärm och OS tillkommer.

Min första reflexion blir, hur i h...... skall Apple locka till sig nya användare? när Apples ingångsdatorer börjar på 18700:- ?

Sen om 64 bitars funkar eller inte på pc, så är det priset och vad ens vänner kör för dator som oftast styr valet .

Vi som använder Mac kommer att bli ett ännu mindre frälse är jag rädd för , tyvärr.

Undra hur många av de personer som köper den där datorn. Som sedan går och köper en laglig version av Windows till den, heh

• Oregistrerad
  • 2004-01-27 15:12

nej, det blir nog svårt för apple att slå det där (och liknande burkar). Men å andra sidan är det ju inte alls det segmentet apple siktat in sej på heller så...

Men är det en strömslukande x86-PeCe för tevespel man är ute efter så är det ju definitivt en dylik man ska köpa!

Själv vill jag ha en über-portabel 12" PB som jag kan multiboota ett lek-OS på

det är väl som vanligt; vill man köra windows och äga en amd-/wintel-maskin så köper man en sån, vill man köra MacOS i en apple-dator så köper man en sån.

det handlar inte enbart om prislappar för min del. jag sitter med en eMac 700 vilket knappast kan klassas som prestandamonster - skulle säkert kunna komponera en amd-/wintel-maskin till en tredjedel av priset med bättre prestanda... tror att de flesta 99mac:are tycker som jag.

• Medlem
  • 2004-01-27 15:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av sugplopp
det är väl som vanligt; vill man köra windows och äga en amd-/wintel-maskin så köper man en sån, vill man köra MacOS i en apple-dator så köper man en sån.

det handlar inte enbart om prislappar för min del. jag sitter med en eMac 700 vilket knappast kan klassas som prestandamonster - skulle säkert kunna komponera en amd-/wintel-maskin till en tredjedel av priset med bättre prestanda... tror att de flesta 99mac:are tycker som jag.

Jo, så tycker jag också iaf. Men visst hade det varit kul med billigare Macar - då hade man ju kunnat köpa fler!:)

Visst jvligt billigt men processorn och lådan är ju inte i G5 klass. Dessutom AMDs virtuella på papper uppklockning börjar ju bli extremt löjlig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper Dessutom AMDs virtuella på papper uppklockning börjar ju bli extremt löjlig. [/B]

Jag tycker det är märkligt att man inte har blivit stämda i USA för falsk marknadsföring. Men det är kanske något man har kollat innan man började gör dessa "virtuella uppklockningar".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-27 15:55

Virtuella uppklockning?
Dom lever ju med the megahertz myth likaväl som Apple. Tacklar det på annat sätt bara.

Vad trött jag blir... Det finns en miljard såna här diskussioner redan...

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Min första reflexion blir, hur i h...... skall Apple locka till sig nya användare? när Apples ingångsdatorer börjar på 18700:- ?

Vad får du detta ifrån, eMac kostar bara SEK 8.495,00 inkl. moms - håll dig till fakta nästa gång - tack.

Olle

• Oregistrerad
  • 2004-01-27 16:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Vad får du detta ifrån, eMac kostar bara SEK 8.495,00 inkl. moms - håll dig till fakta nästa gång - tack.

Olle

Han menade antagligen att apples 64-bitars ingångsdator kostade 18 700 (18 995 på applestore) kronor.

• Oregistrerad
  • 2004-01-27 16:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Vad trött jag blir... Det finns en miljard såna här diskussioner redan...

Håller med...
Och dom återkommer med en otrevlig regelbundenhet : ofta med samma (****) argument från samma (****) personer...

Kreativa verkar dom inte vara direkt
(Och vill dom bara trolla så kan dom väl "bumpa" en gammal tråd så är den söndertjötad och klar med en gång.)

• Medlem
  • 2004-01-27 16:23

Det är väl trevligt att det finns alternativ... Jag oroar mig inte speciellt mycket över hur många som använder Mac, så länge det finns program att tillgå. På vilket vis blir min tillvaro framför datorn bättre, om jag vet att en miljard människor sitter med en liknande burk och laddar ned porr? Jag struntar i det.

Om hotet från ex AMD blir så stort att Apple inte säljer några datorer alls, så får de väl justera priset, eller nåt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Slår upp Sydsvanskan idag 27 jan , sid A18.
JME data har en stor annons.
64 bitars kraft åt folket. En fulländad dator med allt vad du behöver !

Sen om 64 bitars funkar eller inte på pc, så är det priset och vad ens vänner kör för dator som oftast styr valet .

Vi som använder Mac kommer att bli ett ännu mindre frälse är jag rädd för , tyvärr.

Och??
Du har ju otaliga gånger skrivit om hur bra PC-bärbara och hur billiga dom är, köp en sådan om du tycker att den är så bra, för ingen här kan väl knappast ta dig på allvar när du fäller krokodiltårar huruvida Apple får sålt sina datorer.

Undrar hur BMW, Ferrari m.fl får sålt bilar när Skoda kostar från 119 999:-, om du inte fattar varför Mac och OS X är bra så är det ditt problem och inte vårt, lägg ner!!!

Jobbe istället för att tjöte....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Snoopy
Och??
Du har ju otaliga gånger skrivit om hur bra PC-bärbara och hur billiga dom är, köp en sådan om du tycker att den är så bra, för ingen här kan väl knappast ta dig på allvar när du fäller krokodiltårar huruvida Apple får sålt sina datorer.

Undrar hur BMW, Ferrari m.fl får sålt bilar när Skoda kostar från 119 999:-, om du inte fattar varför Mac och OS X är bra så är det ditt problem och inte vårt, lägg ner!!!

Varför BARA tala om pris??? När jag plockar ihop min PC så är jag mycket noga med vilka komponenter jag väljer. Tyvärr så är det så att det som är riktigt billigt inte håller någon högre kvalite. Det har jag sett VÄLDIGT många exempel på. Plockar man ihop (eller köper färdig) en PC av BRA kvalite så blir den troligen billigare än en Mac. Men skillnaden blir inte lika stor som man kan tro.

Men någonting som är om möjligt ÄNNU mera uttjatat är ju jämförelsen mellan datorer och bilar!! BMW, Ferrari och Skoda är 3 HELT OLIKA bilmärken som riktar sig till tre HELT OLIKA målgrupper. Att jämföra dessa bilmärken med PC och Mac är..... tja, för att vara snäll... inte så smart

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-27 18:18

Riktar sig Macintosh och Dell mot samma målgrupp, menar du?

Citat:

Skrevs ursprungligen av KristerG
Varför BARA tala om pris??? När jag plockar ihop min PC så är jag mycket noga med vilka komponenter jag väljer. Tyvärr så är det så att det som är riktigt billigt inte håller någon högre kvalite. Det har jag sett VÄLDIGT många exempel på. Plockar man ihop (eller köper färdig) en PC av BRA kvalite så blir den troligen billigare än en Mac. Men skillnaden blir inte lika stor som man kan tro.

Men någonting som är om möjligt ÄNNU mera uttjatat är ju jämförelsen mellan datorer och bilar!! BMW, Ferrari och Skoda är 3 HELT OLIKA bilmärken som riktar sig till tre HELT OLIKA målgrupper. Att jämföra dessa bilmärken med PC och Mac är..... tja, för att vara snäll... inte så smart

Och??? Om du har en dator i tre år och den är 9000:- billigare så gör det 3000:-/ år en piss i atlanten om ser till helheten. Om du väljer att bygga ihop din dator hur vet du vad som är bra komponenter söker du runt på nätet eller testar du själv, oavsett så är tid pengar + tiden det tar att bygga ihop PCn vilket också är pengar, och om något strular vart vänder du dig mmed ditt hemmabygge? Felsöker du och reparerar du själv eller?

Sen så var det miri som tog upp kostnaden och ifrågasatte hur man skulle få sålt Macar då den hade ett högre pris, samma logik hade testet i Mikrodatorn, det går att få en snabbare PC för en bråkdel av priset. Visst vänder sig bilar till olika målgrupper men priset avspeglar också något mer, surprise dator vänder sig också till olika målgrupper, för att vara lite elak, om du inte fattar det så fattar du noll

Finns det 80000 virius till Mac?
Finns OS X till PC?
Apples affärsidé är att med innovationer vara ledande, andra har kanske som affärsidé att bygga billigaste möjliga Wintellåda. Jag ser det som ett klart mervärde att kunna på ett enkelt sätt köra tex. iPod, iTunes, iMovies på ett sätt som är enklare, billigare och bättre än om jag hade en PC. Garageband är ett program som jag ser framemot.

att tro att en PC är bättre än Mac för att den kostar x-kronor mindre + att den utför ett test x-sek. är för mig helt egalt.

Det finns inga gratisluncher!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Linus

Delvis gör de väl det!! Men tycker du själv att det är meningsfullt attt jämföra en PC med en Skoda och en Mac med en Ferrari??? Eller likställer du PC med Ferrari? Jag kan verkligen inte förstå logiken i det resonemanget. Ibland så blir jag såååå J***a trött på datorkrigen

Citat:

Skrevs ursprungligen av Linus

Nix, hans hemmabygge och en PM G5

Citat:

Och??? Om du har en dator i tre år och den är 9000:- billigare så gör det 3000:-/ år en piss i atlanten om ser till helheten. Om du väljer att bygga ihop din dator hur vet du vad som är bra komponenter söker du runt på nätet eller testar du själv, oavsett så är tid pengar + tiden det tar att bygga ihop PCn vilket också är pengar, och om något strular vart vänder du dig mmed ditt hemmabygge? Felsöker du och reparerar du själv eller?

Sen så var det miri som tog upp kostnaden och ifrågasatte hur man skulle få sålt Macar då den hade ett högre pris, samma logik hade testet i Mikrodatorn, det går att få en snabbare PC för en bråkdel av priset. Visst vänder sig bilar till olika målgrupper men priset avspeglar också något mer, surprise dator vänder sig också till olika målgrupper, för att vara lite elak, om du inte fattar det så fattar du noll

Finns det 80000 virius till Mac?
Finns OS X till PC?
Apples affärsidé är att med innovationer vara ledande, andra har kanske som affärsidé att bygga billigaste möjliga Wintellåda. Jag ser det som ett klart mervärde att kunna på ett enkelt sätt köra tex. iPod, iTunes, iMovies på ett sätt som är enklare, billigare och bättre än om jag hade en PC. Garageband är ett program som jag ser framemot.

att tro att en PC är bättre än Mac för att den kostar x-kronor mindre + att den utför ett test x-sek. är för mig helt egalt.

Det finns inga gratisluncher!!

Suck... jag försökte faktiskt att förklara att de BILLIGA PC-datorer man ser inte är så billiga, om man tar med kvaliten i beräkningen!!!! Läs gärna mitt inlägg igen. Och jag talade BARA om hårdvaran, jag anser själv att Mac OS X är en STOR fördel jämfört med Win XP!! Likaväl som jag anser att Linux är stabilare och säkrare än XP... Jag skriver det här på en dator med Mandrake Linux, så jag förespråkar INTE XP. Även om det inte är sååå dåligt som det ofta beskrivs.

Om jag kan felsöka själv på de datorer jag byggt.... svar JA!!! Men det hör inte hit, det var inte det saken handlade om...

Citat:

Nix, hans hemmabygge och en PM G5

Häng inte upp dig på att jag byggt datorer själv, det var ju för F*N bara för att förklara att de billiga PC som man kan köpa ofta innehåller komponenter av tveksam kvalite!! Jag menar inte att jag skulle börja konkurrera med varken Dell eller Apple....

Vilken meningslös diskussion.

Man kan köpa en begagnad iBook Snow eller PowerBook Titanium för billigare slant än den där datorn. De allra flesta skulle få oändligt mycket mer glädje av macen även om den är långsammare.

Ciryon

• Medlem
  • 2004-01-27 18:48

Jämförelser med bilar är helt åt helvete. Speciellt BMW och Ferrari. BMW säljer billiga bilar, som ska konkurrera med priset också. Ferrari gör en av världens snabbaste bilar. Båda är mer PC än Mac.

Mac är i så fall snarare en fin segelbåt, medan PC är en ranglig racer. Ingen blir förvånad att höra att man föredrar segelbåten dock, så den jämförelsen håller ju inte heller.

Jag förstår inte varför man ska jämföra en sak som alla vet vad det är, med en annan sak som alla vet vad det är. Det blir rundgång. Marknadspositionsmässigt skulle man kunna roa sig med jämförelser mellan företag i olika branscher, men det funkar ändå inte.

• Oregistrerad
  • 2004-01-27 18:56

Kan vi inte jämföra med kornfläx - eller ge f*n i att jämföra…

Fundera istället på vad ni/du/dom vill göra och köp därefter : vill man göra allt så får man väl köpa allt då…

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Kan vi inte jämföra med kornfläx - eller ge f*n i att jämföra…

Fundera istället på vad ni/du/dom vill göra och köp därefter : vill man göra allt så får man väl köpa allt då…

Jag hade inte kunnat säga det bättre själv!!!!! Man borde väl köpa dator efter de behov man har?

• Oregistrerad
  • 2004-01-27 19:14

fast jämförelsen är inte helt uppåt väggarna - det var nån som skrev om att PC försäljarna och apple vänder sej till olika marknadssegment och det håller jag med om till fullo!

Apple vänder sej till nån slags high-end-home-entertainment-consumer-market del (bland annat). Visst det finns PC tillverkare som oxå gör det men de flesta tillverkar, marknadsför och säljer bulk-datorer tillverkade i stora volymer med små vinstmarginaler. Såsom exemplet ovan.

Datorn i exemplet stjäl knappast presumtiva apple-kunder. Nej, den snor från andra low-end-computer tillverkare!!

Hoppas ni förstår ungefär vad jag vill ha sagt...

mvh /jensa

Ok, miri och ni andra som älskar ämnet - here you're:

Lägre priser gör att Apple växer?

Vad är Apples räddning?

Varför man väljer PC framför Mac

Mac är dyra!!!! (sic!)

Mac är dyrare än PC

Lägga ner spelandet på Mac

Macfientlighet

Listan kan göras hur lång som helst... *suck*

Upptäckte efter lite skummande att samma handfull personer dryftar ungefär samma åsikter i samtliga trådar...

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-01-27 20:34

"Herr Ordförande, jag begär streck i debatten!"

eller som de säger på att amerikanskt forum jag brukar besöka: "Lasties!"

(Föreslår att tråden låses. Nu.)

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-27 20:48

Håller med. Dö, onda tråd, dö.

Bevaka tråden