Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stillbilder till FCP? (igen)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-27 15:49

Ämnet har ju avhandlats här och på andra ställen några gånger... men jag begriper fortfarande inte hur jag ska göra för att få rätt proportioner på stillbilerna som jag monterar i mitt projekt.

Så länge man inte panorerar i bilden är det inget problem... bara att göra bilden i 768 pixlars bredd och sedan klämma ihop den till 720 pixlars bredd innan man monterar den.

Men om jag har en bild med högre upplösning? Som jag vill zooma och panorera i? Hur gör man då? Finns det ingen inställing (som i Pinnacle Studio) någonstans? Eller någon fristående plug in?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-27 16:35

Är det inte bara att klämma ihop en större bild enligt samma förhållande, dvs:

Ny_bildbredd = 720/768 * old_bildbredd.

BTW, Photoshop CS hanterar tydligen rektangulära pixlar på ett mkt bra sätt.

Om man gör en bild i större storlek än 720x576 (efter ihoptrycket) så kommer den att skalas ner i FCP. Det enda du behöver göra är att öppna bilden i timeline och ställa tillbaka scale till 100% då kommer den att visas i full storlek. Därefter är det bara att börja zomma, panorera eller vad man nu vill göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-28 19:06

Tack för de svaren.

Jag har hittat en mycket intressant lösning här på Stage Tools. En plug in som undersättar arbetet med stillbiler i tex FCP.

1
Bevaka tråden