Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDVD tar för lång tid!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tankat in en dv-film på en timma i min G4 450 och redigerat den i iMovie för att sedan konvertera och bränna den i iDVD 4.
Det börjar sedan bra; den ber om en tom dvd-r och börjar sen bearbeta filmen. När den kommer till steg 4 (mångfaldigar och bränner, tror jag att det heter) så verkar det som om den "fastnar" där. Fönstret fryser inte eller så, men nu har den stått och tuggat i det läget i snart två dygn!
Vad är fel?

Jakob

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-01-27 16:36

Två dygn!!! Och jag som trodde att det måste ha blivit något fel när min tvåtimmarsfilm tog över 8 timmar på sig i steg 4.

Jag har en G4 733 och innan jag skapade iDVD-projektet startade jag om datorn och hade sen bara iMovie och iDVD öppet. Dessutom vågade jag inte röra datorn, allt för att inte störa.

Ändå tog det alltså drygt 8 timmar. Håll ut ett tag till tycker jag, det tar som sagt lååång tid.

• Oregistrerad
  • 2004-01-27 23:19

Jakob, hur lyckas du köra iDVD i en G4 450? Det krävs väl inbyggd Superdrive vilket introducerades i och med 733-modellen om jag inte minns fel.

Ligger processorutnyttjandet på topp hela tiden? iDVD 4 skulle väl skapa en MPEG2-ström med högre kvalitet och lägre bitrate än tidigare? Kanske den är mycket långsammare p.g.a. detta? Är det själva MPEG2-kompressionen som görs i steg 4 eller var den klar när ni satte igång bränningen?

• Medlem
  • Härnösand
  • 2004-01-27 23:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Malm
Jakob, hur lyckas du köra iDVD i en G4 450? Det krävs väl inbyggd Superdrive vilket introducerades i och med 733-modellen om jag inte minns fel.

Ligger processorutnyttjandet på topp hela tiden? iDVD 4 skulle väl skapa en MPEG2-ström med högre kvalitet och lägre bitrate än tidigare? Kanske den är mycket långsammare p.g.a. detta? Är det själva MPEG2-kompressionen som görs i steg 4 eller var den klar när ni satte igång bränningen?

SuperDrive krävs om och endast om man ska bränna dvd.

För övrigt så försökte även jag köra iDVD 4 på min 450 G4.

Det gick inte så bra. Allting hackade.:(

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Malm

Att installera var inga problem - jag har ju byggt in en superdrive i burken själv.
Jag tvångsavslutade iDVD efter ung. två dygn, fast det kanske jag inte borde ha gjort. Är det verkligen rimligt att det tar så lång tid?
Jag tror att kompressionen är färdig när steg 4 börjar, men är inte säker.
Är det viktigt att ha koll på processorutnyttjandet och hur gör man det?
Jag håller på att ladda ner iDVD 3 nu, så får vi se...

Jakob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-28 10:15

Det som tar tid är komprimeringen, så blir den inte klar efter det är det nåt fel. Prova med en mindre fil för att testa att det funkar.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-01-28 10:42

Under inställningar kan man man kryssa för "Aktivera bakgrundskodning". Denna funktion fungerar dock inte om filmen har en längd på över 60 minuter.

Det finns en hack som gör att iDVD fungerar utan Superdrive, med t.ex en extern brännare. Kommer inte ihåg var jag såg det och har inte haft behov att prova själv.

Men det finns!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
Det finns en hack som gör att iDVD fungerar utan Superdrive, med t.ex en extern brännare. Kommer inte ihåg var jag såg det och har inte haft behov att prova själv.

Men det finns!

Men så vitt jag vet funkar inte de med iDVD 4. Den jag hade gör inte det i a f.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-02-18 23:15

Se min diskussion:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=40099

Tror att det kan ge dig några uppslag.

Jag har löst mitt problem - se mitt inlägg i "Mac OS X klient"!

Jakob

Brände 7 stycken 10 minuters snuttar med iDVD 4 samt en introfilm på 3 minuter - tog ca: 2,5 timme med de skivor som man kan hadla på NetOnNet. Tror det är så att man ska kolla om man har uppdaterat sitt firmware och även köra efter de rekomendationer som Apple har för uppdaterade DVD-brännare... är nog nått med att man ska välja 1x eller 2x skivor för att inte få problem. Om Apples DVD-skivor så skriver man på AppleStore följande: En 2 x-SuperDrive skriver till 4 x-skivor med 1 x hastigheten, så om du vill ha högsta möjliga prestanda från din 2 x-SuperDrive rekommenderar vi att du fortsätter att använda 2 x-DVD-R-skivor.

1
Bevaka tråden