Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boota ifrån Speglade diskar

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Går det att boota ifrån Speglade SCSI-diskar som använder Apples inbyggda mjukvaru RAID?

• Medlem
  • 2004-01-27 18:14

antar att du har OSX supporterade SCSI-controllers som kan skapa volymer, om så är fallet och du kan som sagt skapa volymer så ska det inte vara ngn begränsning...

är frågan retorisk eller har du ett problem?

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-01-27 19:55

Vet inte om det skiljer med SCSI istället för IDE men jag bootar min Xserve på två stycken speglade diskar. Diskarna är speglade med just den inbyggda mjukvaru-RAIDen i OS X. Även om jag rycker ena disken så tuffar systemet på och går att starta om på den kvarvarande disken samt i senare skede stoppa i ny disk och bygga upp speglingen igen. (Empiriskt prövat innan jag skjutsade iväg servern till Sveavägen (min server är i princip granne med 99mac ).)

Frågan är om Xserve skiljer sig?

Jag använder ett Acard Ultra160 SCSI kort som stödjs av OS X och två stycken 15.000rpm Ultra320 SCSI diskar.

Jag ska sätta upp en QTSS tänkte jag

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-28 11:23

Nej, du kan inte bota från software raid i andra hårdvarulösningar än XServe.
Sorry.

/glemme

• Medlem
  • 2004-01-28 11:49

Visst går det!

Jag har installerat OSX Jaguar på en G4 Gigabit Ethernet med Apple's mjukvaruraid.

Inga problem med att boota, enda problemet var att den inte ville starta i OS9. Uppsättningen var två st IDE internt kopplade till original-kontrollern. Ser inga problem med att installera och boota med supporterade diskar och disk-controllers.

• Oregistrerad
  • 2004-01-28 12:06

Jag har en FW800 med två 120G IDE diskar speglade. Fungerar klockrent.

Har numer även ett SATA kort. Har dock inte provat att spegla mellan SATA kortet och IDE diskarna. Det är ju inte optimalt men det borde testas vid tillfälle

/Frodo

Jag får en adapter till diskarna imorgon - då vet jag om det fungerar eller inte

Ska bli intressant att se prestanda på 15k diskarna.

Fick adaptern. Börjar installera Panther server nu

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 13:34

Jag kör två PowerMac G4 med OS X Server 10.2 på speglade IDE-diskar via Apples mjukvara, på samma sätt som Xserve. Dessa bootar utan några som helst problem på speglade volymer.

Jag tror vi har pratat om det här för ett år sedan.

Jag vet inte hur det är exakt. Men, jag tror vi fundera lite kring dom fysiska begränsningarna. Bor Apple Mjukvaru-RAID i ROM eller som en drivrutin på hårddisken? Den kanske bor i ROM på Xserve-burkarna. Men, det finns garanterat inget Mjukvaru-RAID i ROM på äldre maskiner. Om själva speglingskoden inte finns i ROM? Vad betyder det? Det betyder att datorn måste boota och läsa in saker från diskarna innan den vet om att den är en speglad volym. I min värld låter det som om det finns en tidsrymd där diskarna är i ett "osäkert tillstånd". Detta är bara mitt resonemang, och jag har som sagt inga hårda fakta i ämnet.

Ursprungligen av marcus:

Jag kör två PowerMac G4 med OS X Server 10.2 på speglade IDE-diskar via Apples mjukvara, på samma sätt som Xserve. Dessa bootar utan några som helst problem på speglade volymer.

Jag har försökt tidigare och misslyckats, precis som Glemme och Björnström, hur har du gjort?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-11 23:18
Ursprungligen av Saffran:

Jag har försökt tidigare och misslyckats, precis som Glemme och Björnström, hur har du gjort?

Jag hade inga problem alls. De två burkarna jag kör på är PowerMac G4 (Sawtooth). Jag har även en kompis som kör på en Quicksilver.

Ursprungligen av marcus:

Jag hade inga problem alls. De två burkarna jag kör på är PowerMac G4 (Sawtooth). Jag har även en kompis som kör på en Quicksilver.

Kanske dags för mig att prova igen! Kör du Panther och hur har du kopplat dina drivar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-11 23:39
Ursprungligen av Saffran:

Kanske dags för mig att prova igen! Kör du Panther och hur har du kopplat dina drivar?

Nej, jag kör 10.2.8 Server, har fungerat under tidigare 10.2.x med. Jag har för mig att diskarna är kopplade till en och samma kanal (inte bra, men jag har fler enheter) på moderkortet.

Jag kan tyvärr bekräfta att det INTE går att boota ifrån speglade SCSI-diskar i Panther!

Det går att boota ifrån en enkel SCSI-disk däremot. Surt sa räven.

Sådana här saker gör att man vill byta OS tyvärr - jag måste ju ha RAID för tusan.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-02-10 14:04

Skaffa ett kort med hårdvaruraid då. Så vet inte systemmet om att det är speglat...
Är det bara för säkerhet du ska ha det eller är det prestanda?

Vilket kort rekommenderar du? Jag har inte hittat något hårdvaru-RAID kort för OS X som stödjer Ultra160 / Ultra320 SCSI.

- Det är för säkerhet, det är en produktionsserver som inte får gå ner. (Samma burk har kraschat tidigare -> IDE disk som gav upp)

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-02-10 14:20

Kan för lite om raid för att rekomendera något.

• Oregistrerad
  • 2004-02-10 14:44

Vänta lite nu björnström. Måste du verkligen boota från speglade diskar?? Jag hajjar att du vill köra kritiska grejor som databaser och så från speglade/RAIDade diskar men måste du verkligen boota från speglad?
Det är ju rätt vanligt annars att man bootar från en disk där endast kärna och OS ligger och sen kör resten av grejorna från RAIDade diskar.. räcker det inte att backa upp root-disken?? Jag menar, det är väl inte så att du bootar om den i tid och otid??

/jensa

Ursprungligen av schmuck:

Vänta lite nu björnström. Måste du verkligen boota från speglade diskar?? Jag hajjar att du vill köra kritiska grejor som databaser och så från speglade/RAIDade diskar men måste du verkligen boota från speglad?
Det är ju rätt vanligt annars att man bootar från en disk där endast kärna och OS ligger och sen kör resten av grejorna från RAIDade diskar.. räcker det inte att backa upp root-disken?? Jag menar, det är väl inte så att du bootar om den i tid och otid??

/jensa

Jag tycker halva idén med RAID faller om jag måste ladda om operativsystemet och alla inställningar om bootdisken dör...

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-02-10 14:48

En till tanke. Varför speglade? Om en dör måste du ju ändå starta om på den andra.
Varför inte RIAD 5 så allt blir hot-swap? Byt en disk när du vill liksom!

Ursprungligen av Creops:

En till tanke. Varför speglade? Om en dör måste du ju ändå starta om på den andra.
Varför inte RIAD 5 så allt blir hot-swap? Byt en disk när du vill liksom!

Haha - jo du har såklart helt rätt. Vi kör RAID-5 och Hotplug Ultra320 SCSI på alla servrar redan idag och det är ju precis vad jag vill ha.

Tyvärr så finns det inte att köpa för Mac så då får man hålla sig till FreeBSD, Linux eller t ex Windows Server.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-02-10 16:27

Men fungerar inte Apples mjukvaruRAID, om RAID 5, att boota ifrån då?

Fan nästan så jag måste prova.. RAIDa 3st FW diskar och boota ifrån... yay!

Du kan inte skapa RAID-5 med mjukvara, det kräver en separat processor och dedicerat minne för själva RAID:ningen. Brukar kosta $$$

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-02-10 17:15

Där ser man - skulle inte våga använda den iallafall

• Oregistrerad
  • 2004-02-10 18:06

vi kör FWB RAID 5 på våran Xserve och har inte haft problem med det hitills. Du får en reducering på 15 till 20 % i hastighet men det funkar ju bra mycket bättre och är säkrare än Apples egna.

Eller så köper man Apples RAID kort för ca 5k och kör Raid 0/1/5 . Skulle inte våga köra RAID 5 med mjukvara, kan ju inte vara så bra prestanda heller jämför med en hårvaruraid med egen processor och minne. Kortet fungerar dock bara på Xserve G5.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-02-10 20:54

Använde FWBs Toolkit och strippade 3st olika diskar i en extern låda. Fungerade i flera år. Fungerar nog fortfarande om jag hade haft nåt att koppla in den på

Bevaka tråden