Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX låste sig utan vidare, inget systemmeddelande!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hade intensivt använt GarageBand, avslutat det och skulle en stund senare öppna det igen i dockan. När jag klickat på ikonen låste sig systemet helt utan något felmeddelande alls. Det enda som gick att göra var att röra musmarkören, datorn arbetade inte någonting. Tvingades avsluta med powerknappen efter att ha väntat en liten stund.

Jag trodde att det inte kunde hända att datorn låser sig utan att ett kernel-meddelande visas eller nåt liknande...? Vad kan ha hänt?

Kör iBook G4 800 256, 10.3.2

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-01-27 22:32

kolla panic loggen och outputa här på 99mac så kanske det blir enklare att lösa?

Jag har kollat loggen noga och det finns inga rapporter från den tid då det hände, bara händelser flera minuter innan och sedan uppstartsloggar...

Kan det vara så att systemet inte registrerade kraschen av någon anledning?

• Oregistrerad
  • 2004-01-27 23:02

tja, om allt bara stendog och inget registrerades så var det nog överhettning…
Behöver ju inte hinna sprida sig så den känns varm.

Kolla att du inte har några "audio" plug ins, som inte kom med gb någonstans.

Det där händer mig då och då, datorn responderar inte på någonting. Jag kan röra muspekaren, men kan inte klicka på någonting, kan inte ta fram tvångsavslutningsrutan, inte heller apple+tabba för att byta program etc. Tangentbordet helt dött. Det enda som återstår är att hård-resetta genom att hålla in resetknappen några sekunder. Känns inte alls stabilt…

Detta på en ny Dual G5 2Mhz, 2,5 GB RAM, OS X 10.3.2

Har provat att reparera rättigheter, pre-binding och fsck… Tester med TechTool Pro etc.

Verkar som om en bugg i Panther. Det finns massor av rapporter om detta i Apples diskussionsforum.

=(

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-28 11:13

Det där har hänt mig ett par gånger med. Jag har tagit en fika och kommit tillbaka. Då har datorn »låst upp sig« och fungerar som vanligt igen.

Inte trevligt, men med lite tålamod så går det...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jernberg
Verkar som om en bugg i Panther. Det finns massor av rapporter om detta i Apples diskussionsforum.

Du är säker på att alla dessa folk inte sitter på G4or och har slagit igång cpu_nap? då krascher den i 8 utav 10 fall. Dock ser jag ingen anledning till att någon med en ibook skulle göra det så det är nog inte relaterat till denna tråden...

• Oregistrerad
  • 2004-01-28 12:11

När min Powerbook betedde sig så så var det fel på moderkortet. Fick det bytt och har inte haft problemet sen dess. Det finns en diskussion här om det. En sökning ska kunna hitta den.

/e

Tack för alla förslag... hoppas bara att det är ett mjukvaruproblem som kommer åtgärdas.

Jag har precis som Kalle W upplevt att datorn låser upp sig efter "ett tag" dvs. efter en kopp kaffe och efter att ha repeterat Marc-Antoine Charpentier's prelude " Te Deum" på mungiga 7 gånger... Med andra ord, efter lång väntan, men den låster upp sig och fungerar utan anmärkning efteråt så att man kan spara och starta om... Men förhoppningsvis är det som ni säger ett övergående mjukvaruproblem...

1
Bevaka tråden