- Gäst
- Oregistrerad ●
Hej,
Nu är det så här att jag och en polare har ett lite problem
Jag har ju en Power Macintosh 8600, nu med ett sonnet crescendo/PCI processor uppgradering till en G4 700MHz/1MB.
Just nu finns os 8.6 på den och det fungerar ingen vidare utan hade tänkt att kanske köra 10.2.8 men enligt någon på en dator affär så måste man ha 9.1 för att överhuvudtaget kunna installera 10.2.8. Alltså måste jag köpa in os 9.1 och sedan köpa 10.2.8? eller är det bättre att köra panther? eller ska jag nöja mig med 9.1? jag har ganska dålig koll på detta så några tips vore bra!
Så det är bara att slänga in en os x skiva alltså. Nja det var inet jag utan en polare som hade varit och snackat med någon. Detta var för att man skulle få igång processorkortet fattade jag det som men är det inte så då är det ju underbart. Har letat på appels sida efter uppgradering från 8.6 till 9.1 utan resultat men om det inte behövs så kan jag ju genast sluta leta.
Skrevs ursprungligen av jonas18z
hmm hur tycker ni jag ska göra då? ska man först slå till på 9an för 200:- om det fungerar uppgradera till jaguar eller panther?
Hej tror att du måste ha OS9 för att installera OSX plus att du behöver ett Sonnettech program för att få kortet att funka med osx i din Mac programmet kostar $29.95 men kanske kan du hitta det billigare nån annanstans
kolla in
http://www.sonnettech.com/product/crescendo_pci.html
för mer info
Skrevs ursprungligen av Earth
Du behöver inget gammalt OS (varken 8 el 9 alltså) för att installera OS X!
"men enligt någon på en dator affär..." Kan väl knappast varit nån MacÅF...?
Jo man behöver faktiskt uppdatera några firmwares från gamla OS9 innan man kan installera OSX på en gammal Mac. Ologiskt nog eller kanske taktik från Apple's sida.
"Jag tycker du ska vänta på nån skön Macvetare av stora mått som kan svara på din fråga först." ja det ska jag göra.
"Hej tror att du måste ha OS9 för att installera OSX plus att du behöver ett Sonnettech program för att få kortet att funka med osx i din Mac programmet kostar $29.95 men kanske kan du hitta det billigare nån annanstans
kolla in
http://www.sonnettech.com/product/crescendo_pci.html
för mer info"
hmm så alltså måste jag köpa os9 först och sedan sonnets programvara och sen panther. Verkar ju väldigt krångligt jag ska börja med att få tag på os9 så får vi väl se. Löjligt att inte sonnet bjuder på sitt program.
Skrevs ursprungligen av jonas18z
hmm så alltså måste jag köpa os9 först och sedan sonnets programvara och sen panther. Verkar ju väldigt krångligt jag ska börja med att få tag på os9 så får vi väl se. Löjligt att inte sonnet bjuder på sitt program.
Till viss del är det löjligt att dom tar betalt för det , men dom la nog ned en hel del jobb på att få OSX att fungera med G4 uppgraderingskort överhuvudtaget på äldre macar trots Apples motsatta önskan.
Men om du kollar runt på nätet så hittar du nog Sonnets program till ett riktigt bra pris;)
jag har en PowerMac8100 och den accepterar inget över OS 9.1...
Jag har försökt med OS 9.2.2 som jag fick med min globe, och den tvärvägrar så att det får räcka med 9.1 på den... Och om di inte hittar den hos Apple så titta förslagsvis på andra möjligheter att rädda situationen... Något käckt litet "nätverk" kanske kan vara väl att ha till hands...
Skrevs ursprungligen av jazzper
Jo man behöver faktiskt uppdatera några firmwares från gamla OS9 innan man kan installera OSX på en gammal Mac. Ologiskt nog eller kanske taktik från Apple's sida.
En PM8600 har väl ingen Firmware som är öppen för uppdatering???
Skrevs ursprungligen av frasseman
Jag har försökt med OS 9.2.2 som jag fick med min globe, och den tvärvägrar så att det får räcka med 9.1 på den... Och om di inte hittar den hos Apple så titta förslagsvis på andra möjligheter att rädda situationen... Något käckt litet "nätverk" kanske kan vara väl att ha till hands...
Jag har en 6100 med G3/400/1MB och den fungerar fint med 8.6. Skulle köra 9.1 om det inte var för minnesåtgången. (har 72MB, officiella maxminnet)
Men det enda jag saknar är att jag inte kan köra TCP/IP utan måste ha AppleTalk aktiverat på de nyare maskinerna för att komma åt den.
Jag har försökt med OS 9.2.2 som jag fick med min globe, och den tvärvägrar
De installationsskivor som kommer med när man köper en Mac är låsta till just den modellen, så det behöver inte betyda att det inte går att uppgradera till 9.2.
Jag kan inte länka direkt till sidan, men gå hit och rulla ner till menyerna där man kan välja datormodell och uppgraderingskort. Det finns en del kommentarer om olika Sonnet-kort i PowerMac 8600, och från det lilla jag har läst så verkar det som att det kan krångla med OS X. Det finns dock mycket mer att läsa än det jag skummade igenom.
Nej, du har för omodern processor. OS 9.2.1 kräver en G3:a eller högre, det sade de på Apples support då jag undrade över 9.2.1 till min 8600 med 604-processor. Om man sätter in ett G4-kort bör ju 9.2.1 (9.2.2) vara rätt system om man nu vill ha gamla OS 9. Extra bra för G3/G4-ägare är ju att Apple bara säljer OS 9.2.1 och inget annat och detta då för det facila priset av 195 bagis.
Ok, jag tror ni missförstod min lilla subtila hint om "nätverk"... Låt säga att jag bara hade Os 8.1 på min PM8100 och att jag via min Imac och ett litet program ( fritt översatt : en smula torent ! ) fick en chans att skapa en installations CD för 9.0 och sedan uppgraderade jag den till 9.1...
Det är lite segt men nätverket fungerar bättre, och det gör att jag kan formatera om mina gamla hårddiskar ( med varierande resultat ) trycka i dem i PowerMacen och ha tillgång till extra lagringsutrymme på nätverket...
Här kan ni möjligtvis hitta en lösning för att uppdatera till OS 9.2.2 på en del äldre maskiner.
http://www.os9forever.com/os9helperSE.html
Provade själv, mest för att se om det funkade, på en gammal 5400/160. det rullade på helt OK
Officiellt fungerar inte OS X med uppgraderingskort. Officiellt fungerar inte Panther utan inbyggd USB.
Inofficiellt kan man göra båda möjligt enkelt med hjälp av olika program, tex Sonnets egna.
Några av dessa program kan vara OS 9-program, vilket gör att man först måste installera OS 9 för att kunna aktivera OS X-möjligheten. Men de flesta program som är för OS 9 funkar för OS 8.6.
För att kunna anv'nda classic på datorn måste man ha OS 9.1 eller senare, alltså måste mamn ändå köpa detta system om man inte vill ladda ner det.