Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Garage band, bra eller dåligt?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-01-28 10:03

Jag funderar på att köpa till Garageband när jag köper en mac.
Det är ju väldigt billigt, jag håller på med lite musik på fritiden, men är det något att ha, någon som har provat det?

Jag tror inte du bhöver fundera alls. iLife levereras med alla nya Mac:ar.

Gband är bra, ingen tvekan! Proffs däremot ska ha något annat

  • Oregistrerad
  • 2004-01-31 15:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av SockerConny
Gband är bra, ingen tvekan! Proffs däremot ska ha något annat

Nja, GB är kul för oss proffs också!
Riktigt kul förresten.

Det är grymt trevligt program, men lite långsamt. Det kommer dock nog med största säkerhet fixas i en kommande uppgradering.

Ciryon

En recension av GarageBand kommer inom 2 veckor, håll utkik här på 99mac!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-31 22:09

ibland känns det som att man utgår från att bara för att någonting
är billigt och enkelt, inte passar som professionellt verktyg. ( Så var det b.la med Final Cut Pro) Jag tror inte alls att det är så. Som musiker, och inte helt oäven sådan, har jag väntat på Garageband sen jag såg ett inspelningsprogram första gången. Musik är många gånger något som skapas i ett ögonblick av inspiration. Ett program som Garageband är med sitt gränssnitt är därför i högsta grad professionellt.
Ett verktyg bland andra verktyg i vertygslådan helt enkelt.

Bra som f-n låter det också,

Ursprungligen av johan skaneby:

Musik är många gånger något som skapas i ett ögonblick av inspiration. Ett program som Garageband är med sitt gränssnitt är därför i högsta grad professionellt.
Ett verktyg bland andra verktyg i vertygslådan helt enkelt.

Bra som f-n låter det också,

Nu har jag inte jobbat med GB, men nog har du rätt alltid. Hur många gånger har man inte haft ett färdigt slaskprojekt som står färdigt att bara slänga in låtar i. Om GB förenklar det problemet så är det ett grymt bra program (även om hög prestanda självklart är önskvärt för folk som har lite sämre burkar).

En fråga till er som kört GB. Vet ni om det går att importera projekt från GB till Logic PA?

/Jont Olof

  • Oregistrerad
  • 2004-02-15 12:19
Ursprungligen av Jont Olof:

En fråga till er som kört GB. Vet ni om det går att importera projekt från GB till Logic PA?

F.n. exportera audio som aiff, antingen hela kompositionen mixat eller exportera varje spår för sig. MEn det kommer annat . . .

  • Oregistrerad
  • 2004-02-15 12:28
Ursprungligen av Jont Olof:

Nu har jag inte jobbat med GB, men nog har du rätt alltid. Hur många gånger har man inte haft ett färdigt slaskprojekt som står färdigt att bara slänga in låtar i. Om GB förenklar det problemet så är det ett grymt bra program (även om hög prestanda självklart är önskvärt för folk som har lite sämre burkar).

Med uppdateringen har prestandan ökat (och Rewire har smugits in) men betänk att alla au instruments eller fx kan användas i GB. Och att nästan samtliga loop samlingar kommar att komma som Apple loops snarligen . . . En svensk samling finns redan, Drums on demand kommar med sina, vi kommer med vår (trumkomp/slagverk) . . . etc.
Jag har edan gjort ett par jobb enbart med GB, ingen trodde på mig när de hörde det hela.
"On a $49 app!!!????!!!"
Den har sina skavanker, är lite knäpp ibland. Men den kommer att bli stor.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-31 22:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan skaneby
Ett verktyg bland andra verktyg i vertygslådan helt enkelt. Bra som f-n låter det också,

absolut! kan bara hålla med.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-31 22:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ovsing
Garage band, bra eller dåligt?

Bra.

Min PC-kollega satt och sökte efter ljudsnuttar att ha i ett flash-intro som han jobbade på. Då drog jag igång Garageband och visade hur snabbt man gör en låt. Ett par timmar senare hade han kopplat ur sin Compaq, flyttat in en överbliven G4 och gjort färdigt sin första låt. Jag tror inte heller han ville gå hem när dagen var slut. Det blev nog någon timme övertid.

Det säger allt tycker jag. Det är inget värstingprogram (i funktioner mätt) men det försöker det inte vara heller. Det är sååå kul att leka i Garageband!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-02-15 16:19

Hm. garageband? Gäsp är min kommentar. Visst, det var kul att browsa loopar i 30 minuter och koppla ihop lite grooves, men sen var ju inte det roligt längre. Nä, jag håller mig nog till Cubase.

Ursprungligen av bollman:

Hm. garageband? Gäsp är min kommentar. Visst, det var kul att browsa loopar i 30 minuter och koppla ihop lite grooves, men sen var ju inte det roligt längre. Nä, jag håller mig nog till Cubase.

Visst är Cubase mer avancerat än GarageBand men frågan är om det är roligare och mer inspirerande , min erfarenhet av Cubase är att det var roligast och funkade bäst på gamla goda Atari tiden. VST & SX varianterna har ju inte direkt varit problemfria.

Ursprungligen av jazzper:

Visst är Cubase mer avancerat än GarageBand men frågan är om det är roligare och mer inspirerande , min erfarenhet av Cubase är att det var roligast och funkade bäst på gamla goda Atari tiden. VST & SX varianterna har ju inte direkt varit problemfria.

Här är vi i alla fall överens!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-02-16 07:34

Nu är väl inte direkt GarageBand buggfritt, och Cubase har mängder av buggar, men frågan var ju om GB var bra. Om man jämför GB med låt säga Cubase SL så tycker jag nog att GB ligger bakom en hel del. Visst sjutton är GB bra för sitt pris, men det är ju knappast något fullfjädrat musikproduktionssystem såsom Cubase. Nu är det kanske inte det man är ute efter när man köper GB men jag tänka mig att man ganska snabbt kommer att känna att GB är lite väl begränsande.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 09:51
Ursprungligen av bollman:

. . . . . Nu är det kanske inte det man är ute efter när man köper GB men jag tänka mig att man ganska snabbt kommer att känna att GB är lite väl begränsande.

Varför skulle man det? Och vad skulle de begränsningar vara? Man använder inte GB för att få kunna säga "Fy så begränsande, usch så hemskt att använda, vad tråkigt det är, baaara loopar . .. näää . . . ."

_Alla_ bra verktyg är begränsade, det går inte att borra med en hammare, en bassist gnäller inte om hur begränsad hans instrument är "fan det finns bara fyra strängar!!". En bra musiker/producent/remixer/ vet att använda sig av begränsningarna till sin fördel. Cubase har funnits ett tag (jag har använt det sen det kom, innan var det Steinberg 24) GB har funnits i knappt en månad.

Och Cubase har ju sina begränsningar också.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-02-16 10:08

Okej, okej
Vad jag menar är att man får ju inte tro att GB är en ersättning för Cubase, det var väl mest det jag var ute efter. Målgruppen är ju helt olika. Och jo, jag gnäller på mitt instruments begränsningar ganska ofta, trots att det inte utvecklats sen 1700-talet...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 10:15
Ursprungligen av bollman:

Okej, okej
Vad jag menar är att man får ju inte tro att GB är en ersättning för Cubase, det var väl mest det jag var ute efter. Målgruppen är ju helt olika. Och jo, jag gnäller på mitt instruments begränsningar ganska ofta, trots att det inte utvecklats sen 1700-talet...


Sista gången mitt instrument utvecklades så kom de på att det skulle kunna gå att spela väldigt svagt och väldigt starkt. Det var så bra ansåg de att de kallade instrumentet efter det också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-02 18:17

Jag tycker GB verkar vara ett perfekt låtskrivarprogram, borde passa mig precis, så man kan släpa med sig en CD med nya låtidén och sedan se vad som händer med bandet, ungefär.

Testade på macforum i Göteborg idag, och känner mig ännu mer såld... Min iBook Tangerines dagar är räknade.Men hur bra funkar det på en ibook G4? Någon som testat? Jag vill både kunna ha en hel del spår igång, och spela gitarr med mjukvaran.

1
Bevaka tråden