- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
Canons franska sajt la av misstag ut info om EOS 1D Mark II som sen togs bord. Kameran har 8,5 MP och kan ta 8,5 bilder/sek upp till 40 bilder. Den ska ha kortplats för både CF och SD.
Uppmärksammades i en diskussion i DP Reviews forum och av Gizmodo.
Undrar vad priset blir... Har inte den gamla ID 11 Mpixel?
Kan detta vara en prispressad dito för att konkurrera med Nikons sportdigitalsystemkamera som klarar 8 bilder per sekund men som varit billigare än den gamla 1D?
Ja j*klar vilken kamera. Och så med helt ny programvara för RAW-konvertering också.
Jag har beställt!
Från Canon.se
"Den nya sensorn har formatet 28,7 x 19,1 mm och varje kvadratisk bildpunkt har måttet 8,2 x 8,2 µm, jämförbart med 8.8 µm i EOS-1Ds."
Eftersom bildcensorn är mindre så blir det ju den obligatoriska förstoringen av brännvidden. Iofs inte lika mycket som Canon EOS 300D, men viss förstoring borde det ju bli. Sen har de ju gått ner till ca8 istället för ca11 megapixel också.
Att CMOS sensorn är mindre och att pixlarna är färre är ju lite tråkigt. Fast jag antar att de har en anledning att göra som de gjort.
Kameran är ju istället snuskigt snabb och dessutom billigare, så jag tippar på att de kommer att sälja ett par stycken av den här modellen…
Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Eftersom bildcensorn är mindre så blir det ju den obligatoriska förstoringen av brännvidden. Iofs inte lika mycket som Canon EOS 300D, men viss förstoring borde det ju bli. Sen har de ju gått ner till ca8 istället för ca11 megapixel också.
Att CMOS sensorn är mindre och att pixlarna är färre är ju lite tråkigt. Fast jag antar att de har en anledning att göra som de gjort.
Kameran är ju istället snuskigt snabb och dessutom billigare, så jag tippar på att de kommer att sälja ett par stycken av den här modellen… [/B]
Nu är ju inte 1DmII efterträdaren av 1Ds utan 1D som har 4.48 mp alltså en ökning på 4mp
1Ds är för "finare stillare" fotografer 1D och 1DmII för sport/nyhets fotografer mm.
Pris i Sverige ca 35000 + moms om någon är intresserad . Prisuppgift idag som säkert justeras neråt efterhand kameran kommer till Sverige.
Vilket skulle betyda att denna kamera med dessa otroliga data hamnar ungefär i halva ursprungs priset priset av när D1s kom.
Snacka om pris utv.
Den här konkurrensen mellan Nikon och Canon är inte så dum alls, båda kommer med än den ena än den andra kameran och det blir bara bättre och bättre och billigare och billigare.
Javisst är det så...framförallt när man innehar Canon gluggar
Ge mig en haklapp.. Lägg i kundkorg, eller vad ska man säga.. Att köpa en 20 Cinema Display är inte aktuellt längre.. Det blir en Mark II.. Vilken väntan det kommer bli..
Ge mig en haklapp.. Lägg i kundkorg, eller vad ska man säga.. Att köpa en 20 Cinema Display är inte aktuellt längre.. Det blir en Mark II.. Vilken väntan det kommer bli..
Och min 20" Cinema Display bara väntar på att få visa bilder från min förhansbokade Canon 1D Mark ll...
Har förhandsbokat hos Hegethorn i Nässjö.. Sen inte sagt att när skatten kommer att jag köper en sådan också.
Jag har också bokat på Hegethorns, efter att först ha avbokat en D2H. Sen när min revisor nu i veckan ska berätta hur mycket skatt jag är skyldig kanske det slutar med att det inte blir nån digitalkamera alls...