Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fildelning nätverk, mappåtkomst

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har läst mig till att man kan använda externa program för att ställa in vilka mappar folk kan komma åt genom nätverket.

Som det är nu så kommer jag åt alla mina mappar under min user från min PC. Detta vill jag INTE. Hur begränsar man så att jag från min PC bara kommer åt "Public" mappen?

Stänger jag av något i fildelning? Nu har jag personlig och windowsdelning på.

Tack på förhand.

/Mathias

Du ska endast komma åt allt din hemmapp om du loggar in med ditt användarnamn och lösenord. Men det ska du ju inte ge ut till andra. För "gäster" så gäller mappen "Delad".

Du ställer in åtkomst genom att ta "Visa info" (kringla + i) på hårddisken och titta under "Ägare och behörigheter". Annars kan kanske SharePoints vara ngt?

bör jag då skapa ett gästkonto som andra kan logga in med?

• Oregistrerad
  • 2004-02-05 01:03

Jag har samma (nybörjar)problem!

Alla mina mappar är synliga i vårt PC-nätverket?! Vilka inställningar har jag missat?
Jag har ställt in så att dator automatiskt loggar in på min "user" när jag startar datorn och i nätverksinställningarna har jag endast öppnat windowsdelning.

• Medlem
  • London
  • 2004-02-05 04:35

Skapa ett gästkonto, då kommer dom som loggar in med det endast åt din Delat-mapp (men hela Gästs mapp). Annars kan man sätta på alternativet "logga in som gäst" dvs inte som användaren gäst utan som anonym och då komma åt allas Delat-mappar.

1
Bevaka tråden