Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första intrycken av AlchemyTV

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-29 08:38

Så har man då köpt AlchemyTV DVR (för G5).

Inga problem med installation av kort och program. Inte heller med inställning av kanalerna. Så vitt jag kan bedöma så håller också bilden från antennen mycket hög kvalité, även i fullskärmsläge. Ibland tycks dock ljudet ha en viss fördröjning.

Inspelningen i sig fungerar också mycket smidigt, men däremot så blir bildkvalitén vid uppspelning av inspelat material oacceptabelt dålig. Snabba rörelser hinns inte med, utan förstör hela bilden.

Några tips på hur man kan undvika detta?

Jag har en G5 på 1,6Ghz, så processorn borde räcka till, liksom hårddisken på 250GB, men däremot har jag bara 256MB internminne. Kan det hänga på det?

Jag kör med MPEG4-komprimering i högsta kvalité, 25fps och keyframe var 25 bild.

• Medlem
  • 2004-01-29 08:49

Sänk kvaliteten lite då.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-29 11:26

Problemen kvarstod när jag sänkte kvalitén ett snäpp. Däremot tycks det funka problemfritt när jag istället för MPEG-4 använder Motion JPEG A.

Tyvärr blir filerna då betydligt större. Dessutom skulle jag gärna vilja veta vad det är som gör att det inte går att använda MPEG-4 med acceptabelt resultat (förutom problemen vid snabba rörelser är bilden mycket bra).

250MB ram är i minsta laget. :rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-29 12:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall

Jo, jag vet. Ska utöka så fort ekonomin tillåter. Men tror du att det är minnesbrist som skapar problemen i MPEG-4?

Jag har också Alchemy TV DVR och har inga problem av det slaget Maca beskriver. Men så har jag också 2,5 GB RAM och dubbla processorer.

Vill inte verka tyken, men hur kan du köra en G5:a med 256 MB? Det är ju som att strypa bränsleslangen på en Ferrari....

Enda saken jag inte fått att fungera är Divx-kodning av video med Alchemy TV. Jag har installerat Divx Pro 5.1, och det blir bara två frames som står och hackar, men ljudet fungerar… skumt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-29 12:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jernberg
Jag har också Alchemy TV DVR och har inga problem av det slaget Maca beskriver. Men så har jag också 2,5 GB RAM och dubbla processorer.

Vill inte verka tyken, men hur kan du köra en G5:a med 256 MB? Det är ju som att strypa bränsleslangen på en Ferrari....

Som sagt, mer minne ska inhandlas så fort ekonomin tillåter (har en hemdator från Stockholm Stad). Hade tänkt mig ytterligare 2x512MB (kostar ca 2000 spänn ).

Frågan är om det är minnet som är den kritiska punkten i det här fallet. Vad jag har förstått så är videokomprimering framförallt processorintensiv. Kan det vara så illa att problemen skulle kvarstå med min singel 1,6GB även med lådan full av minne!?

Citat:

Skrevs ursprungligen av maca
Som sagt, mer minne ska inhandlas så fort ekonomin tillåter (har en hemdator från Stockholm Stad). Hade tänkt mig ytterligare 2x512MB (kostar ca 2000 spänn ).

Frågan är om det är minnet som är den kritiska punkten i det här fallet. Vad jag har förstått så är videokomprimering framförallt processorintensiv. Kan det vara så illa att problemen skulle kvarstå med min singel 1,6GB även med lådan full av minne!?

Problemen borde inte kvarstå om du köper mer minne.

Att Apple säljer G5or med bara 256 meg som standard är lite fult eftersom minne är så viktigt för processorn. En värsting processor med för lite minne presterar ju nästan alltid sämre i det långa loppet än en betydligt enklare processor med mycket minne .

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-15 12:17

Nej, tyvärr var det inte så enkelt!

Jag kör nu med 1,25 GB minne, men med inställningen MPEG-4 Video; Quality: High (näst högsta) så blir det fortfarande lika illa (pixeleringar och kvardröjande "skuggor"). Om jag sänker kvalitén till Medium så tycks det bli mindre problem, men de är inte helt borta.

Som jag skrivit förut så funkade det alltså utmärkt redan med 256MB minne om jag kör i Motion JPEG A. Problemet är då inte bara att filerna blir betydligt större, utan jag antar att det är JPEG-fomatet som orsakar de fruktansvärda tiderna för att koda filmen i iDVD: 1 timmes film tog 2 timmar! Själva bränningen tog däremot bara ca 20 minuter. Någon som vet hur lång tid det tar att koda en MPEG-4 film i iDVD?

Jag vädjar nu till hela 99%-macs samlade videokunskap om att reda ut varför mina MPEG-4 filmer blir så dåliga vid inspelning med AlchemyTV DVR!

Några andra inställningar som jag kan ha missat? Krävs ännu mera minne?

Senast redigerat 2004-02-15 12:31
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-15 13:38

Om du verkligen vill veta om något tar mycket kraft eller minne,
då kan du använda programmet Processkontroll (Activity monitor).
Följer med i Applikation mapp (jaguar eller panther).
Det blir lättare för dej att kontrollera och om det måste köpa mera minne.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-15 14:36

Tack för tipset. Aktivitetskontroll (som det heter på svenska) visar, så vitt jag förstår, två saker:

1. Processorn är hårt belastad. Systemet tar 10-20% och Användare, dvs AlchemyTV, ca 80%, men oftast återstår 5-10% som "overksam". Jag är osäker på om det ska tolkas om att det finns lite processorkraft kvar, eller om processorn alltid försöker ha en liten marginal i form av "overksam".

2. Minnet räcker mer än väl! 700MB är oanvänt! Vilket alltså tyder på att minimkravet för MPEG-4 ligger runt 512MB.

Det mesta tyder alltså på att begränsningen ligger i G5.ans 1,6MHz! Om det nu inte handlar om något annat som jag förbisett.

Ser spänt fram emot fler kommentarer.

Hmmm...för mig låter det som om det inspelade materialet fortfarande är "interlaced". Blir det som vertikala "streck" i de områden där det är mycket rörelse?

Prova att öppna QuickTime Player Pro, Hämta Filmegenskaper - Välj sedan videospåret, prova att klicka av och på de olika inställningarna där och se om det hjälper.

Här står det mer om interlaced video:
http://www.puremotion.com/resources/technical/interlacedvideoexplained/

Förresten...med vilken storlek (pixelyta) spelar du in din video?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-15 14:41
Ursprungligen av Alexandra:

Hmmm...för mig låter det som om det inspelade materialet fortfarande är "interlaced". Blir det som vertikala "streck" i de områden där det är mycket rörelse?

Förresten...med vilken storlek (pixelyta) spelar du in din video?

Nej, vertikla streck skulle jag inte beskriva det som, utan snarare som en kombination av synliga pixlar och utsmetade färgsjok som gör att man ibland knappt ser vad filmen föreställer.

Jag kör med full storlek. Kan det vara det som processorn inte klarar?

Ok...verkar som den deinteracar materielt ändå...även om just detta i och för sig kan påverka effektiviteten i codecen. Med full storlek...vad menar du då? 720x576 eller? Vore intressant att se vilka andra inställningar som du har gjort...kan du posta en skärmdump av inställningsdialogen kanske? (shift+äpple+4 för att få fram "krysset")

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-15 15:04
Ursprungligen av Alexandra:

Ok...verkar som den deinteracar materielt ändå...även om just detta i och för sig kan påverka effektiviteten i codecen. Med full storlek...vad menar du då? 720x576 eller? Vore intressant att se vilka andra inställningar som du har gjort...kan du posta en skärmdump av inställningsdialogen kanske? (shift+äpple+4 för att få fram "krysset")

Storlek: 752x576
PAL
fps: 25
MPEG-4 Video
Quality: Medium

I övrigt inga inställningar (har tidigare provat med Keyframe på 25, men det hjälpte inte)

Hur klistrar man in en bild här på forumet. Insert Image-ikonen tar bara fram en dialogruta med http://...

Senast redigerat 2004-02-15 18:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-15 18:37
Citat:

Slower PowerMacs should use the M-JPEG codec for best results. Faster PowerMacs can use the MPEG-4 codec. A PowerMac G4 Dual 800 MHz can capture a M-JPEG movie in 752*576 at 25 fps.

Ovanstående citat från Miglias hemsida anger minimikravet för M-JPEG till dubbla 800Mhz G4, och mycket riktigt klarar min enkla 1,6GHz G5 M-JPEG utan problem, men samtidigt verkar det fullt troligt att den inte är tillräckligt snabb för MPEG-4 i fullformat (752x576).

Verkar inte heller finnas några erfarenheter här på forumet som motsäger detta, oavsett hur mycket minne man stoppar i 1,6GHz G5:an.

Ursprungligen av maca:

Hur klistrar man in en bild här på forumet. Insert Image-ikonen tar bara fram en dialogruta med http://...

Det är lite gömt. Du måste "bifoga fil"..

Har du prövat att spela upp med t.e.x Mplayer och VLC?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-15 15:00
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Har du prövat att spela upp med t.e.x Mplayer och VLC?

Njet. AlchemyTV är ju djupt integrerad med QuickTime, så inspelningen sker med hjälp av QuickTime. Jag kan inte tänka mig att QucikTime inte sedan kan spela upp det den själv spelat in!

Ursprungligen av maca:

Njet. AlchemyTV är ju djupt integrerad med QuickTime, så inspelningen sker med hjälp av QuickTime. Jag kan inte tänka mig att QucikTime inte sedan kan spela upp det den själv spelat in!

Men det kan jag. Quicktime är väldigt efter när det gäller MPEG4 video eller MPEG för huvudtaget. Som sagt. Pröva att köra med VLC och MPLAYER. Om det fungerar där, så vet du ju garanterat att det är fel på Quicktime.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-15 18:51

Men det kan jag. Quicktime är väldigt efter när det gäller MPEG4 video eller MPEG för huvudtaget. Som sagt. Pröva att köra med VLC och MPLAYER. Om det fungerar där, så vet du ju garanterat att det är fel på Quicktime.

OK, men tyvärr tror jag att QuickTime är det enda som går att använda för inspelingen med AlchemyTV. Menar du att QuickTime är OK för inspelning, men inte för uppspelning? Vad jag har behov av är att sedan lägga in filmen i iDVD och alltså egentligen inte att spela upp den i QuickTime?

Hur skulle ett arbetsflöde enligt din modell se ut?

Givetvis menar jag uppspelning. Det jag försöker säga är följande:

1. Testa om det fungerar i VLC eller MPLAYER. Om det gör det så har du problem med Quicktime. Om inte så har du problem med hela ditt system.

2. Bara för att uppspelningen i MPEG4 inte fungerar som det skall. Så kommer ju filmen ändå kodas om till MPEG2. Så om du skall använda det till iDVD så spelar det ju ingen roll.

3. DivX MPEG4 codecen är slöare och sämre än 3ivx MPEG4 codecen (www.3ivx.com). Bara ett allmänt tips, som inte har så mycket med detta att göra.

Testa att spela in med Quicktime Broadcaster istället och använd för guds skull 3ivx codecen istället för Apples egna kassa.

Ursprungligen av Force9:

Testa att spela in med Quicktime Broadcaster istället och använd för guds skull 3ivx codecen istället för Apples egna kassa.

Har inte hunnit testa igenom så många settings men även om jag också tycker att 3ivx-folket gör ett bra jobb så får jag bättre prestanda i form av framerates på Apple MPEG-4 (ca 22) mot 3ivx (ca 17). Men kvaliteten är bättre...så det beror väl på vad man är ute efter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-15 21:06

Efter att nu även ha testat Sorenson 3 och 3ivx, i allt lägre kvalitéer (dock alltid i full storlek eftersom det ska bli DVD av det hela) så ger jag nu upp och håller mig till M-JPEG. Det är bara att konstatera att single 1,6GHz G5 inte räcker till för MPEG-4 i full storlek.

Min utvärdering av AlchemyTV blir då att handhavande och kvalité (med M-JPEG) är utmärkt, men att man får räkna med stora filer och tidskrävande kodning till iDVD (drygt två timmar för en 1-timmes film - men det kanske skulle ha varit ännu värre med MPEG-4?)

Slutresultat bli en DVD-skiva som kan spelas upp utan märkbar kvalitetsförlust med en DVD-spelare och en TV-skärm. Klart prisvärt för knappt 1700kr, med fjärrkontroll som även kan användas till annat.

Återstår nu att jämföra med EyeTV. Ingen som har testat?

Okej. Har du testat att spela upp med med VLC eller MPLAYER ännu då? Du har ju uppenbarligen något strul med ditt system. Även om du inte skall använda det till playback. Vem vill ha ett system som inte fungerar som det skall? Det är inga problem med att spela upp en sådan MPEG4 videofil! På ditt system.

Utvärderingen verkar ju bara applicera på dom som vill bränna direkt till iDVD. Då spelar det ju ingen roll om det går att spela upp på datorn eller ej. Nu återupprepar jag mig, eftersom det inte har gått fram. Eftersom du kodar om till MPEG2 ändå.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-16 07:22

Okej. Har du testat att spela upp med med VLC eller MPLAYER ännu då? Du har ju uppenbarligen något strul med ditt system. Även om du inte skall använda det till playback. Vem vill ha ett system som inte fungerar som det skall? Det är inga problem med att spela upp en sådan MPEG4 videofil! På ditt system.

Utvärderingen verkar ju bara applicera på dom som vill bränna direkt till iDVD. Då spelar det ju ingen roll om det går att spela upp på datorn eller ej. Nu återupprepar jag mig, eftersom det inte har gått fram. Eftersom du kodar om till MPEG2 ändå.

Nej, jag har inte testat att spela upp med VLC eller MPlayer än. Enda anledningen till att jag skulle bry mig om att göra det, vore om det finns anledning att tro att att den i MPEG-4 kodade filmen (oavsett codec) egentligen är helt OK och att den skulle gå att importera till iDVD med bra resultat, och att den enda problemet är att QuickTime inte orkar spela upp den när den väl är färdigkodad.

Personligen är min slutsats att det är själva kodningen som min processor inte orkar med. Detta styrks av de höga krav på processorkraft som Miglia själva uppger.

Vad menar du med att det är något "strul med mitt system"? Har du hört att någon i världen har lyckats koda i MPEG-4 (oavsett codec), full storlek, med en 1,6GHz G5?

Men OK, ska testa VLC ikväll.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-16 08:00

Förtydligande fråga

Vi snackar inte vilken MPEG-4 kodning som helst, utan det jag ber min processor om är följande:

a) att konvertera en analog signal i realtid (TV-utsändning)
b) att göra det i full storlek (752x576)
c) att göra det med fullt antal bilder per sekund (25 fps)
d) att göra det med 75% av max kvalité (vid 50% tyckte jag att resultatet verkade sämre än M-JPEG, i de passager där störningar inte uppstod)

Detta ÄR utan tvekan mycket processorkrävande. Miglia uppger att det krävs MER än Dual 800MHz G4. En 1,6GHz G5 motsvarar knappt en Dual 1,25GHz G4, vad jag förstått. Som jag ser det är det högst troligt att den helt enkelt inte klarar av denna kodning.

Vad är det Christoffer, som får dig att tro att det snarare är något "strul med mitt system"? Vad finns det för erfarenehter, eller andra välgrundade skäl, för att 1,6GHz G5 skulle vara tillräcklig för att utföra oavanstående kodning?

Att den klarar av att spela upp en korrekt kodad MPEG-4 fil är en annan sak.

Ursprungligen av maca:

Vi snackar inte vilken MPEG-4 kodning som helst, utan det jag ber min processor om är följande:

a) att konvertera en analog signal i realtid (TV-utsändning)
b) att göra det i full storlek (752x576)
c) att göra det med fullt antal bilder per sekund (25 fps)
d) att göra det med 75% av max kvalité (vid 50% tyckte jag att resultatet verkade sämre än M-JPEG, i de passager där störningar inte uppstod)

Detta ÄR utan tvekan mycket processorkrävande. Miglia uppger att det krävs MER än Dual 800MHz G4. En 1,6GHz G5 motsvarar knappt en Dual 1,25GHz G4, vad jag förstått. Som jag ser det är det högst troligt att den helt enkelt inte klarar av denna kodning.

Vad är det Christoffer, som får dig att tro att det snarare är något "strul med mitt system"? Vad finns det för erfarenehter, eller andra välgrundade skäl, för att 1,6GHz G5 skulle vara tillräcklig för att utföra oavanstående kodning?

Att den klarar av att spela upp en korrekt kodad MPEG-4 fil är en annan sak.

Christopher stavas mitt namn. Jag är inte tysk. Sorry om jag nitpicky på det.
Jag säger det av erfarenheterna att på den fetaste Powerbooken så kan jag spela upp 720p i ca 60fps.
G5 1.6 ghz 1080x576 Par kodad (anamorphic) spelas upp utan några problem.

Det handlade om att spela upp. Sen är Quicktime väldigt slött i allmänhet på playback.
Varav jag rekomenderade att testa filen i VLC eller MPlayer som är snabbare på uppkodning. Och på så sätt se om din kdoning lyckades eller ej.

Kodningen då. Jag ser det inte som några problem att göra som du skall när det gäller kodningen men du har för lite minne. En G5:a 1.6 Ghz är snabbare än 2x800mhz alla gånger på dagen. Och som sagt fel codec. Vad än tillverkarna säger. Och varför har du keyframes på 20-25? Pröva högre antal som typ 100. Testa lite mer. T.ex 3ivx kan du göra kodningen effektivare i än med Apples MPEG4 codec.
Sen är upplösningen för PAL DVD's 720x576 eller så kodar du med 352x576 som skalas upp sedan med bra kvalité. En Athlon 1.2 Ghz klarar utan problem det du vill göra enligt vad jag har hört på olika video bbs'er. Så jag ser inga hårdvaruproblem med din maskin. Det skulle vara intressant och se om det kodade snabbare med QTBroadcaster.

Sen handlade väl tråden om att du ville koda till DVD? Då kan du ju lika gärna koda till en snabbare och mer
icke förstörande codec än MPEG4? Visst, det tar mer plats. Men det spelar ju inte så stor roll, då du skall bränna det till DVD? Dessutom får du högre kvalité.

MPEG4 är ett leveransformat. Inte ett arbetsformat.

Senast redigerat 2004-02-16 09:11
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-16 11:13

Sen handlade väl tråden om att du ville koda till DVD? Då kan du ju lika gärna koda till en snabbare och mer icke förstörande codec än MPEG4? Visst, det tar mer plats. Men det spelar ju inte så stor roll, då du skall bränna det till DVD? Dessutom får du högre kvalité.

MPEG4 är ett leveransformat. Inte ett arbetsformat.

Christopher,

Eftersom jag har över 200GB tillgängligt på hårddisken just för detta änamål så gör det inte så mycket att M-JPEG tar stor plats. Däremot kändes det segt att importera en 1-timmes M-JPEG-fil till iDVD (drygt två timmar), men det kanske tar så lång tid oavsett vilket format jag använder (med liknande storlek och kvalité).

Om jag förstår dig rätt så är M-JPEG till och med att föredra ur kvalitetssynpunkt, eller tänker du på något annat icke så processorkrävande format/codec?

Bevaka tråden